طبق تحقیقاتی که به تازگی انجام شده مشخص شد که مشکلات مالی ممکن است روند پیری را تسریع کنند. این تحقیقات نشان می دهد بزرگسالانی که حداقل 4 سال از عمرشان را در مشکلات اقتصادی می گذرانند بیشتر از بزرگسالانی که دوره فقر را تجربه نمی کنند در معرض خطر پیری زودرس قرار دارند. برای مطلع شدن از نتیجه این تحقیق با دکتر چک همراه باشید…

پیری زودرس به فرآیندی می گویند که در آن فرد از نظر جسمی توانایی اش کمتر می شود و به اصطلاح عامیانه زودتر از موعد شکسته می شود. همچنین ممکن است عملکرد شناختی این افراد ضعیف تر شود و در خونشان علائم التهابی مشاهده شود.

دانشمندان با شناسایی بسیاری از مشخصه های التهاب مانند پروتئین واکنشی C یا همان CRP و IL-6 نشان دادند که این پروتئین ها ارتباط مستقیمی با بیماری هایی نظیر عفونت و سرطان دارند.

با بالاتر رفتن سن افراد در جوامع غربی هزینه های مراقبت های پزشکی به طور نامتناسب در افراد مسن توزیع می شود. این پدیده منجر به ایجاد انگیزه در مردم برای داشتن پیری سالم شده است. چرا که هر چه بیشتر به فکر سلامتی خود باشند در سن کهنسالی نیاز کمتری به خرید دارو و مراقب های پزشکی خواهند داشت و کمتر بیمار می شوند.

محققان گروه بهداشت عمومی دانشگاه کپنهاگ در دانمارک مطالعه‌ای را برای بررسی اینکه آیا بزرگسالان میانسالی که دچار پیری زودرس شده اند مشکلات اقتصادی را تجربه کرده اند یا خیر را شروع کردند. همچنین آن ها تحقیقات جداگانه ای بر روی افراد کهنسالی که سن زیادی داشتند برای فهمیدن اینکه آیا با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرده اند یا خیر انجام دادند.

نتایج این تحقیقات در European Journal به چاپ رسید.

مطالعه بر روی مشکلات مالی و ارتباط آن با پیری زودرس

مشکلات مالی و ارتباط آن با پیری زودرس

در این مطالعه بر روی افرادی با درآمد  نسبتاً کم تحقیقاتی انجام دادند. این تحقیقات بر روی افرادی که در طی 22 سال 60 درصد کمتر از میانگین کلی جامعه درآمد داشتند انجام شد.

محققان بر روی 5575 بزرگسال که در اواسط میانسالی شان بودند تحقیقاتشان را شروع کردند که از این تعداد 18٪ در سال های 1987 تا 2008 فقر را تجربه کرده بودند. این تیم که توسط ریک لوند هدایت شده بود پیری را با تجزیه و تحلیل عملکرد جسمی و شناختی از جمله بلند شدن از روی صندلی، کش و قوس دادن بدن، پرش و حفظ تعادل مورد بررسی قرار داد.

محققان دریافتند افرادی که 4 سال یا بیشتر از عمرشان را در فقر زندگی کرده اند عملکرد فیزیکی ضعیف تری نسبت کسانی داشتند که هیچوقت مشکلات مالی را تجربه نکرده بودند. آنها همچنین دریافتند که در خون افرادی که با مشکلات مالی زندگی می کنند افزایش علائم التهابی دیده می شود.

یافته های آنها حاکی از آن است که نداشتن مشکلات اقتصادی از پیری زودرس جلوگیری می کند و افزایش مشکلات اقتصادی برعکس است و منجر به افزایش سطح CRP در خون افراد می شود.

جالب اینجاست که این تحقیقات نشان داد تجربه فقر در اوایل زندگی و کودکی تاثیری بر سرعت پیر شدن در افراد نداشت. با این وجود ایجاد مشکلات مالی در در کهنسالی در نتیجه از دست دادن شغل، یکی از عوامل مؤثر در پیری زودرس بود.

این نشان می دهد كه مشكلات مالی در دوران ابتدایی زندگی به اندازه فقر در میانسالی استرس زا نیست. به همین دلیل محققان حدس می زنند که پیری زودرس به سنی که افراد درگیر فقر می شوند مربوط است.

اهداف و محدودیت های این مطالعه

مطالعات دیگری از قبل انجام شده بود که رابطه معکوس بین مشکلات مالی و توانایی های جسمی را نشان می داد. همچنین در برخی مطالعات مشابه در مورد رابطه بین مشکلات مالی و مشکلات شناختی تحقیقاتی انجام شده بود.

در این مطالعه متوجه شدیم که درک شخص از مشکلات اقتصادی خود از اهمیت زیادی برخوردار است. ممکن است فرد پول زیادی نداشته باشد و خود را آدم توانمندی بداند و احساس شکست نکند و برعکس ممکن است شخصی پول زیادی داشته باشد و با از دست دادن نیمی از آن خود را ورشکسته بداند.

مشکلات مالی و رابطه آن با پیری زودرس

جالب است بدانید که این مطالعه محدودیت هایی داشت. به عنوان مثال محققان هیچ عامل بالقوه دیگری را که منجر به پیری زودرس شود در نظر نگرفتند. ممکن است فرد ثروتند باشد اما مبتلا به بیماری شود که روند پیری او را سریع تر می کند.

علاوه بر این در این مطالعه به تجزیه و تحلیل جمعیت بزرگسالان از جوامع مختلف پرداخته نشده. این تحقیق فقط بر روی مردم دانمارک صورت گرفت و بنابراین یک تحقیق عامیانه نیست و نمیتوان به کل مردم دنیا نسبت داد.

شواهد ارائه شده در این مطالعه نشان می دهد که تنها چند سال مشکلات مالی در طول دوره زندگی بزرگسالان هیچ ارتباطی با پیری زودرس ندارد. اما با این حال افرادی که 4 سال یا بیشتر مشکلات اقتصادی را تجربه می کنند از توانایی جسمی و عملکرد شناختی ضعیف تر و سطح التهابی بالاتری در دوران میانسالی برخوردار هستند.

ریک لوند گفت: ” پیری زودرس نیازمند درمان ها و مراقب های پزشکی بیشتر است و هزینه ای این درمان ها هم برای فرد و هم برای جامعه سنگین است. با این تحقیقات نشان دادیم که توانایی مالی ضعیف در دوران میان سالی با مشکلات کهنسالی رابطه نزدیکی دارد. با آگاهی ازین موضوع می توانیم قبل از این که دچار مشکل پیری زودرس شویم برای جلوگیری از بروز آن اقدام کنیم.”

نویسندگان اظهار داشتند که به کار بردن پیشگیری هایی که بر کاهش بار مشکلات اقتصادی اشخاص تمرکز دارند به کاهش آمار پیری زودرس در بزرگسالان کمک می کند.

منبع