یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که اگر در محل کار فردی مصمم اما عصبانی باشید و با عصبانیت به دنبال رسیدن به موفقیت باشید، راه به جایی نمی برید.

محققان در ادامه به این نکته اشاره می کنند که شواهد مطالعات قبلی نشان داده بود که از نظر بقیه، کارمندان عصبانی افرادی ماهر و زبده با جایگاه اجتماعی اقتصادی بالاتری هستند.

اما یافته های این گروه از محققان، تمام شواهد قبلی را نقص می کند.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “ما به این نتیجه رسیدیم که این احساس نمی توانست حکم کاتالیزوری برای افزایش عملکرد و رتبه کارکنان را داشته باشد. علاوه بر این، واکنش دیگران نسبت به عصبانیت در مقایسه با سایر احساسات مثل اضطراب و ناراحتی هم یکسان نیست. این احساس فقط جایی تاثیر دارد و سازنده محسوب می شود که در واکنش به کارهای اشتباه و شیطنت های دیگران بروز داده شود. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که این یافته ها هم درباره آقایان و هم درباره خانم ها صدق می کند.”

عصبانیت در محل کار

عصبانیت در محل کار؛ درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، احساسات بروز داده شده توسط خانم ها و آقایان را از هم جدا کردند.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “باید این کار را می کردیم به این خاطر که اگر یک خانم عصبانی شود، او را مجازات می کنند اما وقتی یک آقا این واکنش را نشان می دهد، بعضا به شیوه های مختلف پاداش هم می گیرد.”

علاوه بر این، محققان اهداف این احساسات – مثلا یک نفر دیگر یا مجموعه ای از شرایط باعث عصبانی شدن یک کارمند می شوند – و موقعیت بروز آن ها – مثلا در مصاحبه کاری – را هم متمایز و جداگانه بررسی کردند.

سپس محققان از شرکت کنندگان این سوال را پرسیدند: به نظر شما، فردی که این احساسات خودش را در محل کار بروز می دهد، از چه جایگاه و قدرتی برخوردار است و تا چه اندازه به او احترام می گذارید؟ درآمد سالانه کارکنان هم پرسیده شد.

یافته های مطالعه

یافته های مطالعه جالب بود. نتایج نشان داد که وقتی نوبت به عصبانی شدن می رسد، جنسیت اصلا اهمیتی ندارد. به عبارت دیگر، واکنش تمام کارکنان نسبت به فردی که عصبانی شده است، فارغ از خانم یا آقا بودن، اصلا فرقی ندارد.

به گفته محققان، بر اساس داده های موجود، افراد تصور می کنند کارمندانی که بیشتر در محل کار عصبانی می شوند، جایگاه و اعتبار بالاتری هم دارند.

این در حالی است که پاداش این احساس افزایش رتبه و جایگاه نیست. از نظر سایر کارکنان و بر اساس یافته های به دست آمده، این احساس واکنشی نامطلوب و سرد است که قطعا جلوی عملکرد و پیشرفت را می گیرد.

بعلاوه، در قسمتی از این مقاله گفته شده است که سایر کارکنان اصلا تصور مثبتی از عصبانی شدن یک کارمند در محل کار ندارند.