بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان آلزایمر آمریکا، تا سال 2060 یک نفر از هر چهار آمریکایی دچار زوال عقل و بیماری آلزایمر خواهد شد. یک مطالعه بزرگ در سطح ملی توسط محققان در آمریکا انجام شده است. در دو فاز ابتدایی این مطالعه، محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه مولتی ویتامین باعث بهبود عملکرد شناختی می شود. حالا و در فاز سوم از این مطالعه، محققان یک سری ارزیابی دیگر انجام دادند.

یافته های این فاز از مطالعه هم یکسان با یافته های دو فاز دیگر بود و ثابت شد که مصرف روزانه مولتی ویتامین در مقایسه با دارونما، می تواند به طور چشمگیری عملکرد ذهن و قدرت شناختی کهنسالان را افزایش دهد.

به گفته نویسنده اول این مطالعه، “یکی از بزرگ ترین نگرانی در اکثر کهنسالان، افت قدرت شناختی است. مصرف روزانه مولتی ویتامین یک روش بی خطر و آسان برای کاهش سرعت افت قدرت شناختی است.”

مولتی ویتامین و بهبود عملکرد شناختی؛ درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این فاز از مطالعه، 573 نفر از شرکت کنندگان را زیر نظر گرفتند. آن ها قصد داشتند تاثیر مصرف مولتی ویتامین در مقایسه با دارونما برای مدت دو سال را بررسی کنند.

سن شرکت کنندگان در این مطالعه کمتر از 60 سال بود و در ایالت های مختلف آمریکا زندگی می کردند.

مولتی ویتامین و بهبود عملکرد شناختی

یافته های مطالعه

محققان در نتیجه بررسی های خود به شواهد محکمی دست یافتند؛ مبنی بر این که مصرف مولتی ویتامین تاثیر بسزایی در بهبود حافظه رویدادی و قدرت شناختی دارد.

به گفته یکی از محققان، “ما به این نتیجه رسیدیم که اگر فرد روزانه مولتی ویتامین متشکل از 20 ریزمغذی مصرف کند، حافظه اش را از دست نمی دهد. علاوه بر این، مولتی ویتامین ها یک راه بی خطر، آسان و قابل دسترس برای محافظت از قدرت شناختی کهنسالان محسوب می شوند.”

در دو فاز قبل هم محققان به همین نتیجه رسیده بودند اما این فاز با دو فاز قبل یک تفاوت داشت. در فاز اول، ارزیابی به صورت تلفنی انجام شده بود. در فاز دوم هم محققان از طریق اینترنت ارزیابی های خودشان را انجام می دادند. اما در این فاز، شرکت کنندگان به طور مستقیم زیر نظر محققان بودند و ارزیابی به صورت حضوری انجام می شد. پس یافته های این فاز می توانند مهر تاییدی بر یافته های قبلی باشند.

آن ها در پایان می گویند، “مکمل تست شده در این بررسی ها حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بود. پس نوع ریزمغذی ها عامل اصلی در تاثیرگذاری این مولتی ویتامین ها است.”