به تازگی مطالعه ای منتشر شده است که نشان می دهد تماس زیاد با بیسفنول آ پیامدهای زیادی برای انسان دارد؛ تغییر میکروبیوم روده، تنها یک مورد از این پیامدها است.

بیسفنول آ و تغییر ترکیب و تنوع میکروبیوم روده کودکان؛ پیش زمینه

این روزها میزان استفاده از یک ماده شیمیایی غیرطبیعی به نام بیسفنول آ یا به اختصار BPA بسیار زیاد شده است. از این ماده شیمیایی در تولید محصولات پلاستیکی بادوام مثل چشم بند، بطری های آب و رزین استفاده می شود.

بعلاوه، این ماده شیمیایی در فرایند غده درون ریز هم اختلال ایجاد می کند؛ به عبارت دیگر، هورمون های موجود در بدن هم دیگر نمی توانند به طور نرمال فعالیت کنند.

بیسفنول آ و تغییر ترکیب و تنوع میکروبیوم روده کودکان

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه می خواستند میکروب هایی که در نتیجه تماس با بیسفنول آ تحت تاثیر قرار می گیرند را شناسایی کنند. هدف اصلی آن ها، پی بردن به رابطه پیچیده بین این فرایند و چاقی مفرط در دوران کودکی بود.

محققان به منظور انجام این مطالعه، 106 کودک را انتخاب کردند که نیمی از آن ها دختر بودند. سن کودکان بین پنج تا ده سال بود. وزن 60 نفر از کودکان طبیعی بود و بقیه یا اضافه وزن داشتند یا دچار چاقی مفرط بودند.

نمونه های مدفوع آن ها جمع آوری شد و در تماس با مقادیر مختلف از بیسفنول آ قرار گرفت. بعد از سه روز، محققان از چندین روش دیگر استفاده کرده و 333 گونه باکتریایی مقاوم در برابر بیسفنول آ را شناسایی کردند.

در مطالعات قبلی هم محققان علائم و تاثیرات مرتبط با تماس با این ماده شیمیایی را بررسی کرده بودند. بعضی از این آزمایش ها بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده بود.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که در مقایسه با کودکانی که دچار اضافه وزن یا چاقی مفرط هستند، باکتری های منحصر به فرد بیشتری در بدن کودکانی با وزن طبیعی وجود دارد.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “ما به این نتیجه رسیدیم که میکروب های موجود در میکروبیوم روده واکنش متفاوتی نسبت به تماس با بیسفنول آ از خود نشان می دهند؛ این عکس العمل بر اساس شاخص توده بدنی فرد است.”

به طور کلی، کودکانی که وزن طبیعی دارند، تنوع باکتری ها در روده شان بیشتر است. به عبارت دیگر، انعطاف پذیری میکروبیوتای روده این دسته از کودکان در هنگام تماس با ترکیباتی مثل بیسفنول آ بیشتر است و خیلی تحت تاثیر قرار نمی گیرند.

به گفته محققان، یافته های مطالعه نشان می دهد که اگر کودکان با وزن طبیعی با بیسفنول آ تماس داشته باشند، شاهد رشد گروه های میکروبی مختلف در بدنشان خواهیم بود.