به تازگی مقاله ای منتشر شده است که رابطه بین تجربه شرایط سخت در دوران کودکی و کاهش قدرت روانشناختی و همین طور، تجربه شرایط سخت در دوران بزرگسالی و افت قدرت شناختی و روانشناختی انسان را بررسی می کند.

یافته های محققان نشان می دهد که اگر فرد در دوران کودکی فقط در یک شرایط سخت قرار گرفته باشد، ریسک ابتلا به بیماری های روانی و ذهنی در آینده در او زیاد می شود. علاوه بر این، تجربه شرایط سخت در دوران بزرگسالی هم ریسک ابتلا به بیماری های ذهنی و کاهش قدرت شناختی را زیاد می کند.

به گفته دستیار پروفسور این مطالعه، “زندگی بسیار پیچیده است. ما با انجام این مطالعه قصد داشتیم تاثیر تجربه شرایط سخت در دوران کودکی و بزرگسالی بر سلامت، به ویژه سلامت جسمی، قدرت روانشناختی و شناختی را بررسی کنیم. تاکنون در این زمینه مطالعاتی دیگری هم انجام شده بود اما این اولین مطالعه همه جانبه انجام شده است.”

تجربه شرایط سخت در دوران کودکی و بزرگسالی

تجربه شرایط سخت در دوران کودکی؛ درباره مطالعه

به همین منظور، محققان اطلاعات مربوط به بیش از 3.500 نفر در مدت 24 سال را بررسی کرده اند. سپس یک لیست از مشکلات و رویدادهای احتمالی تهیه کردند.

رویدادها و اتفاق هایی مثل تغییر محل زندگی به خاطر شرایط سخت مالی، نیاز به دریافت کمک مالی، بیکاری پدر یا مادر، ایجاد مشکلات قانونی قبل از سن 18 سالگی برای فرد، دوری از مدرسه، سوء استفاده جنسی و مصرف مشروبات الکلی یا استعمال مواد مخدر توسط پدر یا مادر، در دسته شرایط سخت در دوران کودکی قرار گرفت.

مرگ یکی از فرزندان، مرگ همسر، تجربه یک رخداد طبیعی بعد از سن 17 سالگی، شلیک با اسلحه، مصرف مشروبات الکلی یا اعتیاد به مواد مخدر توسط همسر، قربانی حمله فیزیکی بعد از سن 17 سالگی، ابتلای همسر یا فرزند به یک بیماری جدی و بیکاری از جمله شرایط سخت مربوط به دوران بزرگسالی در نظر گرفته شدند.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که تقریبا 40 درصد از شرکت کنندگان در دوران کودکی به نوعی یک شرایط سخت را تجربه کرده اند. این در حالی است که تعداد شرکت کنندگانی که در دوران بزرگسالی با یکی از مشکلات گفته شده دست و پنجه نرم کرده اند به 80 درصد رسید.

آن دسته از شرکت کنندگانی که دوران کودکی راحتی هم نداشته اند، احتمال بروز شرایط سخت در دوران بزرگسالی در آن ها 17 درصد بیشتر می شود.

فقط 13 درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند که در دوران کودکی در دو یا سه وضعیت سخت قرار داشته اند. جالب است که 52 درصد از شرکت کنندگان گفتند که در دوران بزرگسالی حداقل دو یا سه بار این مشکلات را تجربه کرده بودند.

محققان مطالعات خود را ادامه داده و به این نتیجه رسیدند که افرادی که در دوران کودکی یا بزرگسالی در شرایط سخت قرار داشته اند، بیشتر مستعد تجربه اضطراب و افسردگی قرار دارند. علاوه بر این، ریسک کاهش قدرت شناختی و روانشناختی هم در آن ها بیشتر است.