بر اساس آخرین مطالعه ای که در ژورنال “گزارش رفتارهای اعتیاد آور” به چاپ رسیده است، محققان به ارتباط میان ویپ ماری جوآنا و استفاده از سایر ترکیبات و مواد مخدر اشاره می کنند.

آن ها قصد داشتند وضعیت و تمایل به مصرف ترکیبات دیگر را در بین دو دسته با هم مقایسه کنند: دسته ای که از ویپ برای مصرف ماری جوآنا استفاده می کردند و دسته ای که این ترکیب را به شیوه های قدیمی مصرف می کنند.

ویپ ماری جوآنا؛ پیش زمینه

با این که همچنان مردم سیگار می کشند اما همزمان با افزایش محبوبیت ویپ، استفاده از ماری جوآنا هم به طور چشمگیری بیشتر شده است؛ به ویژه در میان جوانان و نوجوانان.

آمارها نشان می دهند که از سال 2017 تا 2020، استفاده از ماری جوآنا از طریق این دستگاه دو برابر شده است.

طرز کار این دستگاه به این صورت است که یک ترکیب مایع که حاوی ماده ای مثل نیکوتین یا ماری جوآنا است را به اندازه ای گرم می کند که قابل استنشاق شود. در مقایسه با استعمال سیگار حاوی تنباکو یا ترکیبات حاوی ماری جوآنا، این دستگاه خطرات کمتری برای سلامتی دارد زیرا فرد دودهای سمی را استشمام نمی کند.

ویپ ماری جوآنا

درباره مطالعه

محققان در این مطالعه قصد داشتند ارتباط میان ویپ ماری جوآنا و استفاده از سایر ترکیبات اعتیاد آور را بررسی کنند. آن ها در ابتدا می خواستند جواب این سوال را پیدا کنند: اگر فرد با این دستگاه اقدام به مصرف ماری جوآنا کند، تمایل بیشتری برای مصرف سایر ترکیبات خواهد داشت یا خیر؟

افرادی که ماری جوآنا را از طریق ویپ مصرف می کردند، در دسته اول قرار گرفتند. افرادی که این ترکیب را از طرق دیگر مثل خوردن یا سیگار استفاده می کردند، در دسته مصرف کنندگانی قرار گرفتند که از این دستگاه برای استعمال این ترکیب استفاده نکرده بودند.

چندین فاکتور دیگر مثل استعمال سیگار، مصرف مشروبات الکلی، استفاده از سیگارهای برقی، سایر محصولات حاوی تنباکو، مواد مخدر غیرقانونی و استفاده نادرست از داروهای تجویزی نیز در نظر گرفته شدند. بعلاوه، محققان به سن، جنسیت، مذهب، سطح تحصیلات، میزان درآمد و فاکتورهای اجتماعی روانی شرکت کننده نیز توجه داشتند.

یافته های مطالعه

یافته ها نشان داد که افرادی که گفته بودند در طول یک سال گذشته ماری جوآنا مصرف کرده بودند، اکنون به مصرف ویپ های ماری جوآنا روی آورده اند.

محققان با بررسی دموگرافیک های اجتماعی شرکت کنندگان نیز به این نتیجه رسیدند که افرادی که ماری جوآنا را از طریق ویپ مصرف می کنند، تحصیل کرده، جوان تر و سفید پوست هستند.

علاوه بر این، میزان مصرف ترکیبات دیگر مثل مشروبات الکلی، سیگار، مواد مخدر غیرقانونی و سایر محصولات حاوی تنباکو هم در میان شرکت کنندگان گروه اول نسبت به گروه دوم بیشتر بود.

بیشتر، نوجوانان 12 تا 17 ساله از ویپ ماری جوآنا استفاده می کردند. سپس محققان شرکت کنندگان در سنین 25 تا 34 سال را بررسی کردند. تقریبا 35 درصد از آن ها این ترکیب را از طریق ویپ مصرف می کردند. این در حالی است که فقط 8.5 درصد از افراد بالاتر از 65 سال بودند که از این دستگاه استفاده می کردند.