جهان امروز مملو از اتفاقات عجیب و متفاوت است که هر یک به اندازه خود می‌تواند به جسم، روح و روان انسان آسیب بزند. چرا که دنیای امروز با چند دهه گذشته بسیار تفاوت دارد، سیر پیشرفت علم، دانش و فناوری به گونه‌ای شده که بسیاری از مردم روند عادی و متعادل زندگی خود را فراموش کردند و پا در مسیرهایی می‌گذارند که روز به روز روح و روان آن‌ها را شکننده‌تر خواهد کرد. جایگاه روانپزشک این روزها به گونه‌ای مهم و تاثیرگذار شده است که در هر خیابان و منطقه‌ای شاهد یک کلینیک روانپزشکی هستیم. در این نوشته قصد داریم از جایگاه ویژه روانپزشک سخن بگوییم؛ پس با ما همراه باشید.

کاربرد روانپزشکی

مسیر رشد و آگاهی مردم این روزها به نقطه اوج خود رسیده؛ چرا که هر فردی در تلاش است تا ایده‌آل‌ترین زندگی را برای خود فراهم کند. پس تمامی انسان‌ها برای آن که به رشد و پیشرفت دست پیدا کنند، نیازمند روح و روانی سالم و مدیریت شده هستند تا بتوانند در سخت‌ترین لحظات زندگی، مناسب‌ترین تصمیم را بگیرند. کیفیت زندگی از نگاه هر فردی به صورت متفاوتی معنی می‌شود و این تفاوت‌ها وابسته به سبک و شیوه زندگی هر یک از افراد است. کاربرد علم روانپزشکی برای افراد به گونه‌ای است که به آن‌ها کمک کند تا بهترین مسیر را برای حل مشکلات خود انتخاب کنند و به صورت موازی در مسیر درمان بیماری‌ها و اختلالات روانی خود گام بردارند.

علم روانپزشکی چیست؟

روانپزشکی شاخه‌ای از پزشکی است که به  تشخیص، طبقه‌بندی، پیشگیری و درمان اختلالات روانی انسان می‌پردازد. در واقع اختلال روانی یک مشکل در رفتار و فرایندهای روحی انسان است که خود را بصورت یک ناهنجاری در رفتار و شخصیت فرد نشان می‌دهد. از نظر علم روانپزشکی افرادی غیر عادی هستند که رفتار، اندیشه یا احساسات آن‌ها نسبت به سایر انسان‌ها بسیار متفاوت است و در واقع چنین کسی را مبتلا به اختلال روانی می‌دانند. اختلال روانی یک برچسب نیست که به سادگی بتوان آن را به افراد مختلفی زد؛ پس فردی که نسبت به علم روانپزشکی تخصص نداشته باشد، نمی‌تواند با دیدن برخی نشانه‌ها در برخی افراد، آن‌ها را مبتلا به اختلال روانی بداند.

علم روانپزشکی چیست؟

روانپزشک کیست؟

روانپزشک متخصصی است که در زمینه درمان بیماری‌ها روحی و روانی تخصص دارد و در این حوزه تحصیل کرده است. با توجه به دروس تحصیلی روانپزشکان، باید بگوییم که این متخصص مدرک پزشکی دارد و در حوزه روانپزشکی آموزش دیده است. البته که باید بدانید روانپزشکان معدودی امکان تجویز دارو برای اختلالات روحی و روانی بیماران را دارند. در واقع روانپزشک در کنار روان درمانی مانند یک پزشک عمومی به معاینه فیزیکی و آزمایش بیمار خود می‌پردازد. این متخصص همواره می‌تواند به عنوان بخشی از تیم سلامت روان با پزشک عمومی، مددکار اجتماعی، مشاور و پرستار روانکاوی مشورت کند.

روانپزشک از چه روش‌های درمانی استفاده می‌کند؟

روانپزشک با توجه به نیاز هر بیمار، از انواع روش‌های درمانی مانند روان درمانی، دارو درمانی و مداخلات روان شناختی استفاده می‌کند؛ اما باید بدانید روان درمانی رایج‌ترین روش درمانی انتخاب شده توسط هر روانپزشکی است. روان درمانی که در برخی مواقع به عنوان گفتار درمانی نیز شناخته می‌شود، درمانی است که شامل یک رابطه گفتاری بین روانپزشک و بیمار است. این روش درمانی می‌تواند برای درمان انواع مختلفی از اختلالات روانی و مشکلات عاطفی مورد استفاده قرار گیرد. در واقع هدف روان درمانی از بین بردن یا کنترل علائم آزار دهنده است تا بیمار بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. باید توجه کنید که تعداد جلسات روان درمانی برای هر بیمار متفاوت خواهد بود و بسته به شدت مشکل، ممکن است درمان در طی چند هفته یا در طی یک سال انجام شود. روان درمانی بسته به تشخیص روانپزشک ممکن است بصورت جداگانه، زوج یا خانوادگی انجام شود.

روانپزشک از چه روش‌های درمانی استفاده می‌کند؟

چه زمانی به روانپزشک مراجعه کنیم؟

روانپزشک همان متخصصی است که در زمینه سلامت روان تحصیل کرده است؛ پس زمانی که با بیماری‌ها و اختلالات روانی خود مواجه می‌شویم، به جای مراجعه به پزشک عمومی باید به سراغ روانپزشک برویم. نباید روانپزشک را با سایر متخصصین این حوزه اشتباه گرفت؛ چرا که تخصص و دانش روانپزشک متفاوت از سایر همکاران خود است.

باید بدانید که درمان مشکلات روانی مانند مشکلات جسمی به سرعت انجام نمی‌گیرد و این فرآیند درمان کمی زمان‌بر و نفس‌گیر است. فردی که در طی سالیان دراز عادت‌های بد و رفتارهای نادرستی در وجود خود ایجاد کرده و کم کم این خصوصیات باعث بروز اختلالاتی در او شده، به راحتی و در کوتاه مدت نمی‌تواند به بهبودی کامل برسد. اما باید این موضوع را بدانید که مراجعه به روانپزشک در سریع‌ترین زمان ممکن یکی از کارهای ضروری برای هر فرد مبتلا به اختلالات روانی است. چرا که روانپزشک به این افراد کمک می‌کند تا با شناسایی خصوصیات و ویژگی‌های رفتاری خود، مسیری را انتخاب کنند که کمتر به روح و وران آن‌ها آسیب بزند. حتی ممکن است متخصص مورد نظر برای تسریع در سیر درمان بیمار، برای او دارو تجویز کند. پس هرگونه رفتار و اختلال روانی که آسایش و آرامش زندگی شما را مختل کرده است و شما را اذیت می‌کند، نیازمند توجه و دقت است و باید برای رفع آن به روانپزشک مراجعه کرد.