شیوع بی‌دندانی در جمعیت جهان، طی چند دهه اخیر کاهش یافته اما در کشورهایی مانند برزیل، ترکیه، ایران، مکزیک و نیوزلند همچنان به‌طور قابل توجهی بالاتر از میانگین جهانی است. عوارض نداشتن دندان یک نشانگر ضروری برای ارزیابی سیاست‌های بهداشت دهان و دندان در کشورهای مختلف است. با این‌حال، این وضعیت هنوز از نظر اجتماعی به‌عنوان یک موضوع ناشی از برنامه‌ها و سیاست‌های پرهزینه و جدی در کشور ما تلقی نمی‌شود. از دست‌دادن دندان، تاثیر منفی بر سلامت جسم و روان دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

بی‌دندانی چه عوارضی به همراه دارد؟

عوارض نداشتن دندان را می‌توان یک رویداد ویرانگر و از نظر بیولوژیکی آزاردهنده در نظر گرفت که می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد دهان و مشکلات روانی متعاقب آن، مانند کاهش عزت نفس، احساس یکپارچگی اجتماعی پایین‌تر و احساس محرومیت شود. به همین دلیل، بازسازی دندان برای شناخت ذهنیت و برنامه مراقبت از افراد، حیاتی است و می‌تواند منجر به انتخاب رویکردی شود که رفاه بهتری را فراهم می‌کند. در ادامه به توضیحاتی درباره انواع مشکلات دندانی ناشی از، از بین رفتن دندان خواهیم پرداخت.

تحلیل رفتن استخوان فک از عوارض نداشتن دندان

کوچک شدن یا تحلیل استخوان فک که به آتروفی استخوان هم مشهور است، به کاهش توده استخوانی فک در طول زمان اشاره دارد که می‌تواند در فک بالا یا فک پایین رخ دهد. جویدن با کمک دندان، استخوان فک را تحریک می‌کند و آن را در بهترین حالت نگه می‌دارد. با این‌حال، عوارض نداشتن دندان، منجر به عدم تحریک کافی و کوچک شدن استخوان می‌شود و کم کم ممکن است متوجه جمع شدن صورت و اثرات پیری یا شل شدن پروتزهای مصنوعی در دهانتان شوید. از دست‌دادن استخوان فک می‌تواند ناشی از بیماری لثه، سرطان دهان یا سایر آسیب شناسی‌ها باشد.

تغییرات صورت معمولا با تحلیل رفتن استخوان فک شروع می‌شود. این موضوع را می‌توان با بیرون آوردن دندان مصنوعی و نگاه کردن در آینه مشاهده کرد. با گذشت زمان، احتمالا متوجه خواهید شد که دهانتان به سمت صورت فرو می‌رود، چانه نوک تیزتر می‌شود و چین و چروک‌های عمیقی در اطراف دهان ایجاد می‌شود و ممکن است باعث درد، زخم‌های ناشی از دندان مصنوعی، گیر افتادن غذا یا نیاز به استفاده از چسب بیشتر برای دندان‌های مصنوعی نیمه موقت و کمک به ماندن پروتز در جای خود شود.

جابه‌جا شدن دندان‌ها

دندان‌های شما همیشه در حال حرکت هستند، حتی اگر نتوانید این موضوع را متوجه شوید. این حرکت ناشی از عوامل متعدد زیر است:

  • تغییر شکل فک با افزایش سن
  • فشار ناشی از خوردن و صحبت کردن
  • بازگشت دندان‌ها پس از ارتودنسی به موقعیت طبیعی خود
  • سایر مشکلات سلامتی احتمالی، مانند بیماری لثه یا دندان قروچه

تحقیقات منتشر شده در ژورنال آمریکایی ارتودنسی و ارتوپدی دندان و صورت نشان می‌دهد که در بیشتر مواقع، جابه‌جایی دندان در صورتی اتفاق می‌افتد که یکی از باندهای نگهدارنده شکسته شود. یکی دیگر از دلایلی که ممکن است دندان‌ها بعد از بریس حرکت کنند، به سلامت لثه و استخوان فک بیمار مربوط می‌شود. اگر از دست‌دادن استخوان، در نتیجه بیماری لثه یا سایر مشکلات سلامتی رخ داده باشد، پس از جداشدن بریس‌ها، امکان این‌که دندان‌ها در جای خود ثابت بمانند، کم است. اگر دندان کشیده شود نیز ممکن است دندان‌های اطراف، برای پر کردن فضا شروع به جابجایی کنند اما کشیدن دندان عقل احتمالا مشکل اساسی ایجاد نخواهد کرد. بیشترین عوارض نداشتن دندان در از دست‌دادن دندان نیش یا ثنایا است. دندان‌های هر دو طرف ممکن است در فضای جدیدی که در اثر کشیدن دندان باقی می‌ماند به سمت یکدیگر جابه‌جا شوند. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل، جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته با ایمپلنت‌های دندانی یا بریج‌هایی است که فضای بین دندانی یا دندان‌های ازدست‌رفته را بپوشانند.

ایمپلنت دندانی

ناهنجاری اکلوژن دندان‌ها از عوارض نداشتن دندان

اکلوژن به تراز بودن دندان‌ها و نحوه قرار گرفتن دندان‌های بالا و پایین با هم (بایت) اشاره دارد. دندان‌های بالا باید به میزان کمی روی دندان‌های پایین قرار بگیرند و متناسب با شیارهای یکدیگر باشند. دندان‌های بالایی مانع از گاز گرفتن گونه‌ها و لب‌ها می‌شوند و دندان‌های پایین از زبان محافظت می‌کنند. مال اکلوژن یا ناهنجاری اکلوژن دندان‌ها معمولا ارثی است و ممکن است به‌دلیل تفاوت اندازه فک بالا و پایین یا فک و دندان‌ها ایجاد و باعث ازدحام بیش از حد دندان یا الگوهای غیرطبیعی بایت می‌شود. شکل فک‌ها یا نقایص مادرزادی مانند شکاف کام و لب نیز ممکن است از دلایل مال اکلوژن باشد. سایر علل ناهنجاری اکلوژن عبارتند از:

  • عادات دوران کودکی مانند مکیدن شست، فشار دادن زبان، استفاده از پستانک بالای 3 سالگی و استفاده طولانیمدت از شیشه
  • دندان‌های اضافی، دندان‌های ازدست‌رفته، دندان‌های نهفته یا دندان‌هایی که شکل غیرطبیعی دارند.
  • پرکردگی‌های دندانی نامناسب، روکش‌ها، لوازم دندانپزشکی، نگهدارنده‌ها یا بریس‌ها
  • ناهماهنگی شکستگی‌های فک پس از آسیب شدید
  • تومورهای دهان و فک

ناهنجاری اکلوژن دندان‌ها از عوارض نداشتن دندان

اختلال در جویدن غذاها

از دست‌دادن دندان‌ها به‌دلیل تروما، آسیب، پیری یا عدم مراقبت مناسب، شاید شایع‌تر از آن چیزی باشد که به نظر می‌رسد. اگر تجربه از دست‌دادن دندان‌ها را دارید و کاری برای جایگزینی آن‌ها انجام نداده‌اید، ممکن است فکر کنید می‌توانید بدون آن‌ها غذا بخورید اما خوردن غذا بدون دندان نیز ممکن است برای دهان و بدن خطرناک باشد. بسیاری از افراد ممکن است اهمیت دندان‌ها را دست کم بگیرند، به‌خصوص اگر فقط یک یا دو دندان از دست داده باشند و بتوانند به‌سادگی بدون آن‌ها غذا بخورند اما اطلاع نداشته‌باشند که ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به بدن وارد کنند.

هنگامی که سعی می‌کنید غذا را بدون کمک گرفتن از دندان یا جایگزین آن گاز بگیرید، به فک و لثه فشار زیادی وارد می‌شود. لثه‌ها و فک به‌دلیل تلاش بیشتر برای جویدن غذا تحریک می‌شوند که می‌تواند منجر به عفونت لثه و TMJ شود. در این حالت، استخوان فک به آرامی تحلیل می‌رود، زیرا باید کاری را انجام دهد که قبلا توسط دندان‌ها انجام می‌شد. روند تحلیل نیز در نتیجه عدم حمایت و فشاری است که از دندان‌ها وارد می‌شده است. بدون این فشار، استخوان فک ضعیف و حتی ممکن است در دراز مدت دچار شکستگی شود.

استفاده از لثه برای جویدن ممکن است باعث از بین رفتن برآمدگی‌های استخوانی مربوط به خط فک شود. این نوع فشار باعث می‌شود که استخوان فک در نهایت عقب‌نشینی کند و منجر به از دست‌دادن دائمی استخوان شود که در نهایت، مانع از دریافت برخی از گزینه‌های جایگزین دندان مانند ایمپلنت‌های دندانی خواهد شد، زیرا دندان‌ها به ساختار استخوانی پایدار برای حمایت نیاز دارند. تلاش برای جویدن غذا با کمک لثه می‌تواند به راحتی منجر به آسیب بافت لثه شود. فشاری که هنگام غذا خوردن به لثه‌هایتان وارد می‌کنید نه‌تنها ممکن است به لثه‌های شما آسیب برساند، بلکه ممکن است به باکتری‌ها فرصت ورود به بافت را بدهد. هنگامی که باکتری‌ها وارد لثه می‌شوند، ممکن است منجر به عفونت شوند و اگر به جویدن غذا با لثه خود ادامه دهید، عفونت ممکن است ادامه یابد و در نهایت منجر به درگیری لثه شود.

کاشت ایمپلنت دندانی بهترین راهکار برای کاهش عوارض نداشتن دندان

نداشتن دندان می‌تواند تأثیرات منفی بر سلامت جسمی و روانی داشته‌باشد. خوشبختانه، درمان‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند مجموعه کاملی از دندان‌های جدید را ایجاد کند و لبخند زیبا را به بیماران برگرداند. از جمله بهترین راهکارها برای این موضوع می‌توان به کاشت ایمپلنت دندان اشاره نمود که توسط بهترین متخصص ایمپلنت در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت و با کمک بهترین و مدرن‌ترین ابزارها و تکنولوژی روز دنیا انجام می‌شود. حتی ابتدایی‌ترین طرح‌های ایمپلنت نیز به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید بدون دردسر انواع غذاهای جامد را بجوید.

مطالعات علمی تایید کرده‌اند که مشکلات شدید دندانی، مانند از دست‌دادن دندان‌ها، می‌تواند اثرات عمیق و مخربی بر سلامت روان و عزت نفس فرد داشته‌باشد. تمام ایمپلنت‌های دندان به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شبیه دندان واقعی باشند. جایگزین کردن دندان‌های ازدست‌رفته، علاوه‌بر بهبود فوری سلامت جسمی و عملکرد، می‌تواند به شما کمک کند تا از خانه بیرون بیایید و با اعتماد به نفس کامل، کارهایی را که دوست دارید، انجام دهید.

تاثیر ایمپلنت روی زیبایی‌شناسی چهره

تاثیر ایمپلنت روی زیبایی‌شناسی چهره

ایمپلنت یک راه حل مدرن و دائمی برای مشکلات شدید دندانی و دندان‌های ازدست‌رفته است. ایمپلنت‌ها در استخوان فک تعبیه می‌شوند و روکش‌های دندانی جایگزین به‌طور دائمی به آن‌ها پیوند می‌خورند. ایمپلنت را می‌توان برای جایگزینی یک یا چند دندان ازدست‌رفته استفاده کرد. جراحی ایمپلنت معمولا یک جراحی کم تهاجمی است که باعث بهبود سریع‌تر دندان می‌شود اما قیمت ایمپلنت دندان با توجه‌به جنس، برند و تعداد آن می‌تواند متفاوت باشد و در هرحال، تاثیر آن بر روی زیبایی لبخند و چهره، شگفت‌انگیز است. برای کاشت ایمپلنت در بهترین مرکز ایمپلنت دندان اینجا کلیک کنید.

سخن پایانی

از دست‌دادن تمام یا تعداد قابل توجهی از دندان‌ها می‌تواند تاثیر جدی بر کیفیت زندگی شما داشته‌باشد. از جمله عوارض نداشتن دندان می‌توان به تحلیل استخوان فک، جابجایی دندان‌ها، مال اکلوژن و اختلال در جویدن غذا اشاره کرد. اگر به‌دنبال جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته هستید، بهترین درمان، کاشت ایمپلنت است که علاوه بر دوام و زیبایی، سلامت جسمی و بهبود در عملکرد فک و دندان‌ها را نیز به ارمغان می‌آورد. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت آماده هستیم تا بهترین خدمات ایمپلنت دندان را با بالاترین سطح کیفیت و بهره‌گیری از مدرن‌ترین دانش و تکنولوژی روز دنیا به مراجعان عزیز ارائه دهیم.