یک تصور غلط و رایج وجود دارد که فقط مردان خیانت می‌کنند و زنان همیشه وفادار هستند. حقیقت ساده این است که تقریباً به اندازۀ مردان متاهل و دگرجنس‌گرا، زنان متاهل و دگرجنس‌گرا خیانت می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که 10 تا 20 درصد از مردان و زنان جامعه در ازدواج یا سایر روابط متعهدانه، در خارج از رابطه اولیۀ خود به فعالیت جنسی می‌پردازند؛ برخی‌هایشان به دلیل بی‌اعتنایی به مشاوره پیش از ازدواج بوده است.

این اعداد احتمالاً به دلیل انکار و سردرگمی در مورد خیانت‌های شبکه‌های مجازی، کمتر گزارش شده است. به‌عنوان مثال: آیا تماشای پورن، خیانت محسوب می‌شود؟ اگر در شبکه‌های اجتماعی معاشقه کنید چه؟ اگر با شخصی ارتباط مجازی برقرار کنید و بدانید هیچ‌گاه به‌شکل حضوری او را نخواهید دید چطور؟ در ادامه این مطلب، به تمام این سؤالات و سایر موضوعات مرتبط با خیانت زنان خواهیم پرداخت.

خیانت چیست؟

برای کمک به زوج‌ها در پاسخ به سؤالات بخش قبل، تعریف کاملاً کاربردی و امروزی را از معنای خیانت به شما این‌گونه ارائه می‌دهیم:

خیانت، شکستن اعتمادی‌ست که زمانی رخ می‌دهد که رازهایی عمیق و معنادار را از شریک اصلی و متعهد خود محفوظ می‌دارید. این تعریف را از چهار جهت بررسی می‌کنیم:

  1. این تعریف به اساسی‌ترین عنصر از آن‌چه که هنگام خیانت به همسر خود اتفاق می‌افتد صحبت می‌کند. ما به اعتماد آن‌ها خیانت می‌کنیم. این دروغ‌گویی و پنهان‌کاری‌ست که شریک محبوب و ناآگاه را زخمی می‌کند.
  2. این تعریف شامل فعالیت جنسی آنلاین و حقیقی و همچنین فعالیت‌های عاشقانه و کوتاه‌مدت است که شاید هیچ‌گاه به ارتباطی حقیقی ختم نشود.
  3. این تعریف بسته‌به زن و شوهر، انعطاف‌پذیر است. اجازه می‌دهد زوج‌ها نسخۀ خود را از وفاداری جنسی بر اساس بحث‌های صادقانه و تصمیم‌گیری متقابل تعریف کنند. این بدین‌معناست که ممکن است یک شخص، با تماشای پورن یا سایر فعالیت‌های جنسی همسرش (مثل خودارضایی) مشکلی نداشته و از آن آگاه باشد.
  4. این تعریف کمک می‌کند تا خیانت‌کار درک کند لحظه‌ای که شروع به دروغ‌گفتن برای پوشش خیانت خود می‌کند، آسیبی را به‌وجود خواهد آورد؛ زیرا اگر آسیبی را به همراه نمی‌داشت، پنهان‌کاری نمی‌کرد.میزان خیانت زنان و مردان در حال نزدیک شدن به هم می باشد

میزان خیانت زنان افزایش یافته است

برخلاف نسل‌های قبلی، در حال حاضر زنان و مردان تقریباً مشابه هم هستند؛ هرچند دلایل این‌که زنان خیانت می‌کنند، ممکن است متفاوت از مردان باشد. سه دلیل اصلی خیانت در زنان عبارتند از: فقدان عشق، تمایل به تنوع جنسی و عوامل موقعیتی (مانند مستی و سرگرمی).

مطبوعات بین‌المللی، طی آماری تأمل‌برانگیز عنوان کرده‌اند که در ماه‌های تعطیلی (ژانویه و فوریه) میزان ثبت نام در سایت‌های دوست‌یابی به اوج خود می‌رسد و به گزارش وب‌سایت‌های بین‌المللی ازدواج، عبارت «طلاق» در گوگول و در ماه‌های پس از تعطیلات، بیشترین جستجو را دارد.

بازگشت به فرضیات قدیمی، مبنی‌بر این‌که مردان بیشتر خیانت می‌کنند، با فهرستی از توجیهات معمولی (مانند میل شدید جنسی) آسان است. اما با گذشت زمان، این موضوع تغییر پیدا کرده است.  به‌طور سنتی، استدلال می‌شود که زنان بیشتر از مردان به دلیل نارضایتی از روابط موجود، به دنبال دوستی با شخص دیگر و خیانت می‌روند؛ در حالی که مردان به دنبال تنوع جنسی خیانت می‌کنند.

ژانا ورانگالوا، دکتر و استاد جنسیت انسانی در دانشگاه نیویورک معتقد است این باور سنتی هنوز هم تا حدودی صادق است، اما شکاف جنسیتی در خیانت در بین نسل‌های جدید در حال کاهش است.

او می‌افزاید: “در نسل‌های قدیمی‌تر، مردان بسیار بیشتر از زنان خیانت می‌کردند، در حالی که در نسل کنونی، زنان و مردان با نرخ‌های مشابهی خیانت می‌کنند و در حال حاضر مردان و زنان از نظر دلایل خیانت، بیشتر از نسل‌های قدیمی‌تر شبیه‌تر هستند.”

البته بین زن و مرد تفاوت‌هایی وجود دارد. ورانگالووا می‌گوید: “مطالعۀ اخیر نشان داد که مردان بیشتر از زنان به دلایل مرتبط با میل جنسی و تنوع جنسی و به دلیل عوامل موقعیتی مانند مست‌بودن، خیانت می‌کنند.”  با این حال، سه دلیل اصلی برای خیانت که هم زنان و هم مردان آن را تایید کرده‌اند، دقیقاً یکسان بود: عدم عشق به همسر، میل به تنوع جنسی و عوامل موقعیتی.

آیا خیانت در ژن یک زن است؟

این نظریه که سکس برای مردان طبیعی‌ست و نیاز داروینی، آن‌ها را برای پخش بذرشان در این موقعیت قرار داده، مدت‌ها مطرح بوده است. اما نیازی که زنان هنگام داشتن رابطه جنسی به دنبال آن می‌گردند، ممکن است ریشه‌های تکاملی هم داشته باشد.

هلن فیشر، انسان‌شناس زیستی دانشگاه راتگرز، می‌گوید: “این نظریۀ که از همان روزهای اول، زنان برای بچه‌دارشدن با همسر اصلی خود جفت می‌شدند. اما وقتی زنان برای جمع‌آوری غذا بیرون می‌رفتند، با مردان دیگر می‌خوابیدند و یک بیمه‌نامه ایجاد می‌کردند تا کسی را داشته باشند که در تربیت فرزندان کمک و در صورت مرگ همسرشان، نیازهایشان را تامین کند.”

فیشر اضافه می‌کند: “زنانی که در اطراف و حومه می‌خوابیدند، گوشت، حفاظت و منابع بیشتری را از معشوق خود جمع‌آوری می‌کردند. آن‌ها حتی ممکن است یک فرزند اضافی داشته باشند تا تنوع ژنتیکی بیشتری در اصل‌ونسب خود ایجاد کنند؛ اگر برخی از کودکان بمیرند، برخی دیگر زنده خواهند ماند.”

این نظریه بحث‌برانگیز است و نمی‌توان چندین سال بعد آن را اثبات یا رد کرد. اما کارشناسان می‌گویند که انگیزۀ زنان برای داشتن روابط نامشروع، معمولاً دریافت محبت است تا داشتن رابطه‌ای جنسی. این بدان‌معنا نیست که برخی از زنان، رابطه نامشروع را بدون رابطه جنسی می‌خواهند یا این‌که سکس برایشان مهم نبوده است؛ اما به‌طور کلی، انگیزه‌های زنان فقط محدود به رابطه جنسی نیست.

چرا زن شوهردار خیانت می‌کند؟

دلایل زیادی برای خیانت وجود دارد؛ مانند انتقام، تنوع‌طلبی، هیجانات تازه جنسی، اعتیاد جنسی و سایر عوامل مرتبط با فرهنگ جوامع. اما کارشناسان می‌گویند که در اکثر مواقع انگیزه‌ها بر اساس جنسیت متفاوت است؛ مردان به دنبال سکس یا توجۀ بیشتر هستند و زنان به دنبال پرکردن خلاء عاطفی. به‌طور معمول، خانم‌ها به شریک زندگی خود به یک یا چند دلیل زیر خیانت می‌کنند:

نادیده گرفته‌ شدن

زنانی که دست به خیانت می‌زنند، عموماً احساس ناراحتی و نادیده‌گرفته‌شدن می‌کنند. آن‌ها بیشتر شبیه یک خانه‌دار، پرستار بچه یا خدمات‌دهنده مالی و جنسی به‌نظر می‌رسند. در نتیجه زنان به دنبال یک وضعیت خارجی می‌روند تا توسط آن، تایید شوند و مهم جلوه کنند.

عدم صمیمیت

زنان تمایل دارند به‌طور قابل ملاحظه‌ای از طریق تعاملات غیر جنسی و عاطفی (همچون صحبت‌کردن، داشتن سرگرمی، ایجاد یک هدف و زندگی اجتماعی مشترک)، یک رابطه صمیمی با همسر خود ایجاد کنند. هنگامی که زنان نتوانند چنین صمیمیتی را حس کنند و مدام با اخلاق تند همسر خود مواجه باشند، ممکن است به دنبال صمیمیت در جای دیگری باشند.

کشف جدید

تحقیقات اخیر در مورد زنانی که خیانت می‌کنند نشان می‌دهد که بسیاری از زنان، علی‌رغم این‌که عمیقاً همسر، کار، زندگی و فرزندان خود را دوست دارند و عشق می‌ورزند، تصمیم به خیانت می‌گیرند. این زنان اغلب احساس می‌کنند چون تمام اطرافیان خود را تحت حمایت قرار داده‌اند، وقت آن رسیده است تا شکل جدیدی از احساس و عواطف را در زندگی خود کشف کنند.

احساس تنهایی

زنانی که اغلب احساس تنهایی در خانه دارند، به فکر خیانت می‌افتند. عموماً همسران آن‌ها ساعت‌ها کار می‌کنند، مشغول فعالیت‌های خود هستند و از نظر عاطفی در دسترس نیستند؛ به هر علتی وقتی زنان احساس تنهایی کنند، برای پرکردن جای آن به شخص دیگری متوسل می‌شوند.

حتی ممکن است به دلیل سبکی که روانشناسان آن را «وابستگی ناامن» می‌نامند، مرتکب خیانت شوند. مارک ویلیامز، مشاور روابط می‌گوید: “برای این افراد، خیانت می‌تواند راهی برای باز نگه‌داشتن گزینه‌هایشان باشد و اطمینان حاصل کنند که دیگر آسیبی نمی‌بینند یا رها نمی‌شوند.” این افراد باید احساس امنیت کنند و اگر این احساس تهدید شود، گاهی اوقات می‌توانند بیش از حد تلافی کنند و امنیت را از شخص یا اشخاص دیگری بخواهند.

انتظار بیش از حد

برخی از زنانی که خیانت می‌کنند، بیش از حد از یک رابطه انتظار دارند. بعضی از زنان انتظارات نامعقول و نامطلوب از شریک و شرایط زندگی خود دارند. آن‌ها انتظار دارند که تمام‌وقت مورد توجه و محبت قرار گیرند و همیشه در شادی و رفاه سر کنند؛ اگر یک روز چنین نشود، برای برآورده‌کردن آن، شخص دیگری را طلب می‌کنند.

مبتلا به تروما و افسردگی

گاهی اوقات زنان مبتلا به تروما و افسردگی، به‌ویژه ترومای جنسی، تصمیم می‌گیرند برای کنترل آن رابطه جنسی با یک شخص جدید را به عنوان التیام و نوعی مشاوره افسردگی تجربه کنند.

جستجو برای رفع مشکلات عاطفی

هر رابطۀ نامشروعی متفاوت است و دلایل زنان برای خیانت هم متفاوت خواهد بود. با این وجود، هلن فیشر می‌گوید مردان بیشتر به انگیزه‌های جنسی برای خیانت اشاره می‌کنند و احتمال کمتری دارد که عاشق یک پارتنر، خارج از ازدواج شوند. او معتقد است که زنان تمایل دارند با معشوق خود ارتباط عاطفی داشته باشند و به دلیل تنهایی، بیشتر احتمال دارد که رابطه نامشروع داشته باشند.

دگرجنس‌گرایی

زنان بسیار بیشتر از مردان، خیانت به دلیل علاقه به جنس دیگر (از جمله هم‌جنس‌گرایی) را آغاز می‌کنند و بعد از طلاق، نسبت به مردان خوشحال‌تر هستند. آن‌ها احساس می‌کنند که به جنسی دیگر علاقه داشتند و خیانت، راهی به آن‌ها نشان داده است.

دلایل رایج خیانت چیست؟

خروج از شرایط بد

زوج‌های حاضر در یک ازدواج بد، عموماً خود را در یک کشتی در حال غرق می‌بینند و چون نمی‌خواهند به داخل آب سرد بپرند، از رابطۀ دوم به‌عنوان یک قایق نجات استفاده می‌کنند. همچنین برخی از زنان در دوره‌های آسیب‌پذیر و بحرانی زندگی خود مانند زمانی که فرزندشان به دانشگاه می‌رود یا شغلشان را از دست می‌دهند، روابط نامشروع خواهند داشت. آن‌ها ممکن است آن را نوعی آرامش در طول تحولات بدانند.

جلب توجه

یکی دیگر از دلایل عمده‌ای که خانم‌ها به فکر خیانت می‌افتند، جلب توجه است. یک خانم، رابطه نامشروعی را شروع کرد و سپس آن را به پایان رساند تا فقط به شوهرش بگوید که بیشتر از آن‌چه فکر می‌کردند در مشکل هستند. تجربه بالینی این خانم نشان داده که روابط نامشروع و خیانت، تقریباً ناشی از مشکلات در ازدواج است. لذا مشاوره قبل ازدواج برای جلوگیری از رفتن به آن مسیر، مفید خواهد بود.

او برای جلب توجه، شروع به ایجاد رابطه با مردان دیگر کرد؛ اما هرگز به داشتن رابطۀ جنسی با آن‌ها فکر نکرد. او پس از این‌که یک سفر کاری‌اش، به عشق جدید ختم شد، رابطه طولانی‌مدتی را آغاز کرد؛ رابطه‌ای که او اذعان داشت به جدایی از همسرش ختم می‌شد.

عدم ارضا در رابطه جنسی

یکی از رایج‌ترین دلایل خیانت، عدم ارضای جنسی‌ست. یک تصور غلط اجتماعی وجود دارد که فقط مردان از سکس لذت می‌برند؛ اما بسیاری از زنان هم از رابطه جنسی لذت می‌برند و اگر آن را در خانه خود دریافت نکنند یا به هر دلیلی برایشان لذت‌بخش و ارضاکننده نباشد، ممکن است به دنبال آن در جای دیگری باشند.

آیا رابطه نامشروع زنان از قصد است؟

کارشناسان می‌گویند رابطه نامشروع داشتن در بین زنان این‌گونه نیست که بگویند یک‌دفعه‌ای شد؛ زیرا آن‌ها بیشتر از مردان به داشتن آن فکر می‌کنند و این نشات‌گرفته از تمایل به فکرکردن طولانی‌تر در زنان است.

مارکلا وینر، استاد کالج Marymount Manhattan، می‌گوید: “به‌سرعت ترک‌کردن رابطه‌ای، کار زنان نیست. مردان می‌توانند به‌راحتی جدا شوند؛ زیرا احساسات آن‌ها متفاوت است، اما برای یک زن غیرممکن است که بخواهد رابطه جنسی‌ داشته باشد و آن را به‌سادگی فراموش کند.”

علائم هشداردهنده خیانت چیست؟

دکترای روانشناسی می‌گوید سه پرچم قرمز بزرگ وجود دارد که باید به دنبال آن باشید:

  • بسیار محافظه‌کارشدن و ارتباطات تلفنی مخفیانه؛
  • از دست دادن قابل توجهی پول؛
  • نداشتن زمان کافی برای کار و همسر و از دست دادن بخش‌هایی از زمان

اگر شریک زندگی شما نمی‌تواند به شما بگوید که در بخشی از روز کجا بوده است یا به نظر می‌رسد که در مورد آن طفره می‌رود، سرنخی از این است که اتفاقی در حال رخ‌دادن است. داشتن تعداد زیادی قرار قهوه تصادفی یا ملاقات با افرادی که هرگز نام آن‌ها را نشنیده یا هرگز ملاقات نکرده‌اید هم یک سرنخ است. بزرگ‌ترین پرچم قرمز، هول‌کردن با تلفن است؛ اگر تلفن همراه هرگز از دید او خارج نشود، حتی وقتی زیر دوش است، نگران‌کننده خواهد بود.

آیا چاره خیانت، جداشدن است؟

مشاوره روانشناسی آنلاین یاری وی در خدمت شماست تا در سخت‌ترین شرایط و دورترین نقطه دنیا، یاری‌دهندۀ شما باشد. اما بدانید خیانت نباید به‌عنوان پایان یک رابطه دیده شود؛ در عوض، می‌توان آن را به چشم یک آزمون بلوغ فکری و توانایی برای مقابله با طوفان در نظر گرفت.