شاید برایتان پیش آمده است که به هنگام مسافرت و تغییرات آب و هوایی و یا بعد از رنگ کردن ، موهایتان وز شود. مقابله با وز شدن موها شاید سخت به نظر برسد، ولی روش های مختلفی برای کنترل آن و نرم تر شدن موها وجود دارد. برای دانستن این روش ها با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع مو

موها از نظر ضخامت و حالت طبیعی انواع مختلفی دارند: از نظر ضخامت ممکن است نازک، معمولی و ضخیم باشند. و از نظر حالت و ظاهر طبیعی، ممکن است صاف، موج دار، فرفری و مجعد، خیلی فر و پیچ پیچی و وز باشند. موهای مواج و فرفری، بیشتر از موهای صاف، مستعد وز شدن هستند. و نیاز به محصولات مراقبت از مو بیشتری دارند.

مقابله با وز شدن موها

موهای وز و فر چه تفاوتی با هم دارند

موی وز به مویی گفته می شود که آسیب دیده است و در اثر مواد شیمیایی و محصولات خشن خشک شده باشد.موهایی که وز می شوند، از بقیه ی موها جدا می شود و جلوتر از آنها قرار می گیرد و همین مسئله باعث پف کردن آنها می شود. حال آنکه موی فر یکی از حالتهای طبیعی مو است.

چه زمانی مو ها وز می شوند؟

اولین مسئله ممکن است ژنتیک باشد. به این ترتیب که موهای موج دار و فر بیشتر و زودتر از موهای صاف وز می شوند.

یکی دیگر از علل شایع وز شدن موها، رطوبت است. جالب است بدانید هیدروژن موجود در رطوبت با پروتئین های موجود در مو پیوندهایی ایجاد کرده و همین موضوع، باعث وز شدن موها می شود.

هر چه مو خشک تر باشد، بیشتر وز می شود. چرا که موهای خشک تلاش می کنند رطوبت اطراف را به خود بگیرند و همین مسئله باعث وز شدن آنها می شود.

آسیب دیدن مو رابطه ی مستقیمی با وز شدن موها دارد. رنگ کردن موها، شست و شوی زیاد و غیر اصولی، استفاده از شامپوهای نامناسب، استفاده ی زیاد از اتو مو و سشوار، همگی می توانند باعث خشک شدن و آسیب دیدن و به دنبال آن وز شدن موها شوند.

برای مقابله با وز شدن موها باید به نکات زیادی توجه کنید، که در ادامه به آنها می پردازیم

بهترین شامپو برای موی خشک و وز چه ویژگی هایی باید داشته باشد

شاید مهم ترین چیزی که به هنگام خرید شامپو، باید به آن توجه کنید ترکیبات آن است. وجود الکل و سیلیکون، در بعضی از شامپوها، نه تنها خشکی مو را برطرف نمی کند بلکه آن را افزایش می دهد.

بهتر است برای موهای خشک، شامپوهایی را خریداری کنید که مواد تشکیل دهنده ی آنها از عصاره های گیاهی باشد.

شامپوهای با قدرت شویندگی بالا نخرید. شامپوهایی که در ترکیبات آنها سولفات وجود دارد، جزو این دسته

هستند؛ که با کف زیاد موها را تمیز می کند و باعث شوره ی سر و التهاب پوست سر و ریزش مو و خشکی بیشتر مو، می شوند.

مقابله با وز شدن موها

مقابله با وز شدن موها

درمان وزی مو با روش های زیر

برای مقابله با وز شدن موها نباید عجول باشید و با صبر و حوصله، روش های درمان را پیش بگیرید.

مرطوب نگه داشتن مو:

حفظ رطوبت موها یکی از اولین راههای مراقبت از آن ها می باشد. زیرا رطوبت مو، فولیکول های مو را تقویت میکند و به محافظت از مو در مقابل شکستگی و و ریزش آنها کمک می کند. پس بهتر است که مرتب از سرم ها و ماسک های مو استفاده کنید. ویتامین E هم باعث مرطوب شدن مو و محافظت از آن میشود.

ماساژ دادن پوست سر:

روزانه پوست سر خود را برای چند دقیقه با نوک انگشتان، ماساژ دهید. این کار کمک به گردش خون می‌کند و انتقال مواد مغذی را از ریشه به ساقه موها، راحت تر می کند.

استفاده از روغن ها برای تقویت موی سر:

ابتدا می توانید موها را با آب گرم شستشو کنید تا هم پوست سر به خوبی تمیز شود و هم منافذ پوست باز شوند. سپس روغن مورد نظر خود را که می تواند روغن نارگیل، زیتون و یا بادام باشد، را از ریشه تا انتهای ساقه ها، ماساژ دهید سپس برای یک ساعت،آنها را با یک حوله بپوشانید. و بعد موها را شستشو کنید.

موهای خود را به آرامی خشک کنید:

وقتی که موها خیس هستند سعی کنید خیلی آرام با آنها رفتار کنید. به این صورت که ابتدا آب آن ها را با دست گرفته و بعد به آرامی با حوله یا پارچه نخی خشک کنید. سعی کنید موهای خیس را سشوار نکنید.

کوتاه کردن موها:

گاهی اوقات برای موهای آسیب دیده و سوخته و مقابله با وز شدن موها ، راهی جز کوتاه کردن نیست.

از نرم کننده هایی استفاده کنید که احتیاج به آبکشی ندارند:

برای افرادی که موی وز دارند، این محصولات بسیار عالی هستند و با آبرسانی زیاد مو، در طول روز از وز شدن موها جلوگیری می کند.

چگونه موی صاف و بدون وزی داشته باشیم

موهای وز را را کمتر شست و شو کنید. یک اصل مهم در مقابله با وز شدن موها ، شست و شوی کمتر موها است. اگر موهای شما چرب نیست، بهتر است دو روز در میان آنها را با شامپوی ملایم شستشو کنید. رطوبت خود مو باعث جلوگیری از وز شدن مو می شود.

از مرطوب کننده های مو استفاده کنید: همانطور که گفتیم یکی از علت‌های اصلی خشکی و وز شدن مو کمبود رطوبت در موها است. وقتی که موها مرطوب باشند دیگر رطوبت موجود در هوا را جذب نمی کنند و وز نمی شوند. برای این کار می توانید هفته ای یکبار از ماسک های مو که آبرسان های قوی دارند استفاده کنید.

استفاده از روغن نارگیل: روغن نارگیل یک نرم کننده و صاف کننده طبیعی مو است. مقداری از روغن نارگیل روی دستان خود ریخته و به آرامی روی موهای وز، ماساژ دهید .

مرتب کردن موها قبل از خواب: قبل از اینکه به رختخواب بروید، گره های موهای خود را باز کنید و آنها را مرتب کنید با این کار به موها کمک می کنید تا چربی طبیعی آنها، از قسمت ریشه به نوک موها منتقل شود و همین کار باعث کاهش وزی مو و صاف شدن آنها می شود.

روبالشتی های خود را عوض کنید: روبالشتی ها همانطور که روی پوست صورت تاثیر دارند، روی موها هم اثر گذارند. اگر میخواهید صبحها که از خواب بیدار می‌شوید موهای مرتب و صافی داشته باشید، بهتر است، روبالشتی های خود را از جنس سیلک و یا ابریشم انتخاب کنید.

در استخر از کلاه های مخصوص استفاده کنید: کلر موجود در آب استخر می تواند به موهای شما آسیب برساند به همین دلیل توصیه می شود که به هنگام شنا از کلاه های مخصوص استفاده کنید و موهای خود را بپوشانید و بعد از استخر هم موها را  به خوبی بشویید.

مقابله با وز شدن موها

مقابله با وز شدن موها

شما می توانید برای مقابله با موهای وز، راه های خانگی را هم امتحان کنید.

رفع خشکی مو با روش های خانگی و دارویی

  • روغن های گیاهی: روغن تراپی یکی از رایج ترین روش های خانگی مقابله با موهای وز است. برای روغن تراپی می توان از روغن های زیتون، روغن نارگیل، روغن کرچک و روغن بادام استفاده کرد. این روغن ها سرشار از ویتامین E و نرم کننده های طبیعی هستند و موجب می شوند تا لایه ی بیرونی مو با رطوبت پوشیده و کم کم ترمیم شود.
  • ماسک مو مایونز: سس مایونز یک مرطوب کننده خوب برای مو سر است. و خشکی آن را برطرف می کند.
  • ماسک آووکادو: آووکادو سرشار از ویتامین A و E است این ویتامین‌ها به آبرسانی موهای آسیب دیده کمک زیادی می‌کنند.
  • ماسک تخم مرغ: تخم مرغ به دلیل پروتئین زیادی که دارد باعث افزایش استحکام و تقویت و سلامت موها می شود.