از جمله مشکلاتی که بسیاری از مادران، در دوران بارداری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کمردرد است. اغلب مادران از ماه‌های پنجم بارداری، درگیر کمردرد می‌شوند که علت آن مشخص است.

از جمله مشکلاتی که بسیاری از مادران، در دوران بارداری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کمردرد است. اغلب مادران از ماه‌های پنجم بارداری، درگیر کمردرد می‌شوند که علت آن مشخص است.

با رشد جنین، شکم مادر به سمت جلو بزرگ می‌شود و و در نتیجه تحمل وزن مازاد جنین،  ستون فقرات به سمت عقب فشار داده می‌شود. این تغییر مکان اعضای داخلی بدن و سنگین شدن شکم، به مهره‌های ستون فقرات فشار وارد می‌کند، که به‌عنوان یکی از علت‌های اصلی کمردرد در مادران باردار، به‌خصوص در ماه‌های آخر بارداری به شمار می‌رود.

اما برخی از افراد، در ماه‌های اول بارداری، دچار کمردرد می‌شوند. برخی نیز بعد از زایمان به‌صورت سزارین، دچار این کمردرد می‌شوند. برای بسیاری از مادران، این سوال پیش می‌آید که علت کمر درد در این دو دوره، یعنی ماه‌های ابتدای بارداری و بعد از سزارین چیست؟ در این مطلب به علت این موضوع و راه درمان آن، خواهیم پرداخت.

علت کمردرد در اوایل بارداری

موارد مختلفی ممکن است موجب کمردرد در اوایل بارداری شود که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

قبل از بارداری، رحم همانند یک ناحیه خالی وسط لگن قرار گرفته است. بعد از تشکیل نطفه، رحم روز به روز بزرگ شده و این امر، به اعضای داخلی بدن از جمله مهره‌های کمر فشار وارد می‌کند.

یکی از علل دیگر کمردرد در اوایل بارداری، افزایش هورمون‌ها است. در دوران بارداری، بدن شما هورمون‌هایی ترشح می‌کند که موجب شل شدن رباط‌ها و مفاصل لگن می‌شود. این هورمون‌ها باعث می‌شوند بدن با تغییر فرم جدید، به مشکل بر نخورد. این هورمون‌ها، تمام مفاصل و رباط‌های موجود در بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و این امر، می‌تواند باعث کمردرد شود.

انجام برخی حرکات ورزشی برای کمردرد در دوران بارداری، بسیار مفید است. البته این حرکات باید تحت نظر پزشک انجام شوند. همچنین باید از انجام حرکات سنگین و خطرناک پرهیز کنید.

علت کمردرد بعد از سزارین

برای افراد بسیاری، علت کمردرد بعد از عمل سزارین نامعلوم است. یکی از علت‌های آن افزایش هورمون است. همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، بدن در دوران بارداری هورمون‌هایی ترشح می‌کند تا مفاصل و رباط‌ها بتوانند به راحتی تکان بخورند. این هورمون‌ها، به صورت پیش‌فرض و بدون توجه به نوع زایمان (سزارین یا طبیعی)، ترشح می‌شوند.

شل شدن رباط‌ها و مفاصل موجب می‌شود تا مهره‌ها به راحتی تکان خورده و این امر، موجب کمر درد شود. بعد از زایمان، ترشح این هورمون‌ها متوقف شده و ماهیچه‌ها و رباط‌های فرد، به تدریج قوی می‌شود.

برخی معتقد هستند که بی‌حسی نخاعی، یکی از علت‌های درد کمر پس از سزارین است. شاید وارد شدن سوزن به قسمت نخاعی، یکی از علت‌های درد کوتاه مدت کمر باشد. اما در مطالعات صورت گرفته، ارتباطی بین بیهوشی و کمردرد بعد از سزارین، یافت نشده است.

گز گزشدن پا و تیر کشیدن به همراه درد در نواحی لگن و گودی کمر، از جمله علائم کمردرد به شمار می‌روند.

درمان کمردرد پس از سزارین با ورزش

ورزش یکی از راه‌های رفع کمردرد بعد از سزارین است. شما باید تحت نظر پزشک خود، بعد از عمل سزارین، شروع به ورزش کنید. ورزش کردن، به قوی شدن ماهیچه‌های شکم، رباط و مفصل‌ها کمک می‌کند. همچنین با ورزش کردن می‌توانید اضافه وزنی که در مدت زمان بارداری به وجود آمده را کاهش دهید. اضافه وزن و چاقی، یکی از علل اصلی کمردرد بعد از بارداری است.

بسیاری از پزشکان، به افرادی که سزارین کرده‌اند، توصیه می‌کنند 6 تا 8 هفته بعد از زایمان، شروع به ورزش کنند. از جمله ورزش‌های موثری که می‌توان بعد از سزارین انجام داد، عبارتند از یوگا، پیلاتس و شنا.

درمان کمردرد پس از سزارین با لوازم طبی

همچنین پزشک، حرکات ورزشی برای درمان کمردرد را به شما توصیه می‌کند؛ انجام این حرکات، به بهبود زخم و سفت شدن عضلات شکم کمک خواهند کرد. از جمله این حرکات، تنفس شکمی است که به بهبود و کاهش درد کمر کمک می‌کند. برای انجام این حرکت، بر روی زمین یا تخت دراز بکشید. یک نفس عمیق با بینی خود بکشید و شش‌های خود را پر کنید. در این حالت، شکم شما کاملا برجسته می‌شود. یک ثانیه صبر کنید سپس از طریق دهان، هوا را به آرامی بیرون دهید طوریکه که شکم شما به سمت ستون فقرات کشیده شود. 3 ثانیه شکم خود را در این حالت قرار داده و این روند را چندین مرتبه در بازه‌های زمانی مختلف تکرار کنید.

درمان کمردرد پس از سزارین با لوازم طبی

برخی افراد، از شکم‌بند طبی برای کوچک کردن شکم خود بعد از سزارین استفاده می‌کنند. استفاده از شکم بند طبی در روزهای اول پس از زایمان، ممکن است به زخم‌های ناشی از جراحی شما آسیب بزند. برای استفاده از شکم بند طبی https://www.ador.ir/fa/محصولات/ساپورت-های-تنه/شکم-بند-تمام-کش-قابل-تنظیم-صادراتی/، باید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید مشکلی برای سلامتی شما ایجاد نخواهد کرد.

درمان گیاهی کمردرد

یکی دیگر از راهکارهای درمان انواع کمردرد عصبی، استفاده از پماد گیاهی است. رزماری و فلفل قرمز از جمله انواع گیاه برای کمردرد هستند. شما می‌توانید از پمادهای گیاهی، برای کاهش درد کمر بعد از سزارین استفاده کنید.

در پایان لازم به ذکر است، برای درمان کمردرد و استفاده از هرکدام روش‌های درمانی بالا، حتما با پزشک خود مشورت کنید.