در جدیدترین مقاله ای که منتشر شده است، محققان ارتباط بین کاهش میزان ویتامین D و افزایش حساسیت نسبت به آلرژن و تاثیر آن بر ریسک ابتلا به درماتیت آتوپیک در اوایل دوران کودکی را بررسی کرده اند.

کمبود ویتامین D در کودکان و بیماری درماتیت آتوپیک؛ پیش زمینه

ویتامین D یک نوع ریزمغذی قابل حل در چربی است که سیستم ایمنی بدن به آن نیاز دارد. میزان این ویتامین در سرم با ابتلا به بیماری های آلرژیک بسیار، مثل درماتیت آتوپیک ارتباط دارد.

در حال حاضر هم شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این فاکتور در ابتلا به این عارضه نقش دارد. با این حال، شواهد زیادی مربوط به گروه های سنی مختلف، به ویژه در اوایل دوران کودکی وجود ندارد.

افزایش حساسیت نسبت به آلرژن ها، حکم یک محرک قدرتمند در ابتلا به درماتیت آتوپیک را دارد. با این که حساسیت نسبت به غذا در دوران کودکی کاملا رایج است اما افزایش حساسیت نسبت به مواد آلرژی زای معلق در هوا بیشتر در دوران کودکی دیده می شود.

در این مطالعه، محققان قصد دارند رابطه بین میزان ویتامین D و ابتلا به درماتیت آتوپیک در گروه های سنی مختلف در دوران کودکی را بررسی کنند.

کمبود ویتامین D در کودکان و بیماری درماتیت آتوپیک

درباره مطالعه

کودکان مبتلا به درماتیت آتوپیک و کودکان سالم (برای مقایسه نتایج) در بازه های سنی شش ماه، دو و چهار سال در این مطالعه حضور داشتند.

از میان کودکان شش ماهه، 59 نفر بیمار و 36 نفر سالم بودند.

از میان کودکان دو ساله، 37 نفر بیمار و 29 نفر سالم بودند.

از میان کودکان چهار ساله، 32 نفر بیمار و 29 نفر سالم بودند.

نمونه سرم آن ها جمع آوری شد تا میزان ویتامین D و چندین فاکتور دیگر بررسی شود.

یافته های مطالعه

محققان بر اساس میزان ویتامین D، کودکان را به سه دسته تقسیم کردند.

کودکانی که میزان این ویتامین در بدن شان کمتر از 20 نانوگرم بر میلی لیتر بود، در مقایسه با آن هایی که میزان این ویتامین در بدن شان بیشتر از 30 نانوگرم بر میلی لیتر بود، حساسیت بیشتری نسبت به غذا داشتند.

میزان این ویتامین در بدن کودکان بیمار دو و چهار ساله در مقایسه با کودکان سالم دو و چهار ساله، بسیار کمتر بود.

با این حال، میزان ویتامین D در بدن کودکان بیمار 6 ماهه در مقایسه با کودکان سالم شش ماهه، بسیار بیشتر بود.

کودکان شش ماهه و چهار ماهه بیمار، بیشتر نسبت به غذا حساسیت داشتند.

کودکانی که میزان این ویتامین در بدن شان کمتر از 20 نانوگرم بود، در مقایسه با آن هایی که بیشتر از 30 نانوگرم در میلی لیتر از این ویتامین در بدنشان وجود داشت، در سن شش ماهگی بیشتر نسبت به غذا و در سن دو سالگی بیشتر نسبت به کنه حساسیت داشتند.

درماتیت آتوپیک در کودکان؛ نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که یک رابطه قدرتمند بین کمبود ویتامین دی و ریسک ابتلا به درماتیت آتوپیک و افزایش حساسیت در اوایل دوران کودکی وجود دارد.

به گفته محققان، کمبود این ویتامین باعث تغییر واکنش دستگاه ایمنی بدن نسبت به مواد آلرژی زا شده و به طبع آن، فرد در اوایل دوران کودکی به این عارضه مبتلا می شود.