به تازگی مقاله ای منتشر شده است که به تاثیر استرس پدر و مادرها بر بچه ها اشاره می کند. یافته های این مطالعه نشان می دهد که بین سطح استرس پدر و مادر در زمانی که کودک شش سالش است و احتمال خودزنی او در آینده یک رابطه مستقیم وجود دارد.

تاثیر استرس پدر و مادر بر سلامت کودک؛ پیش زمینه

روابط بین کودک با مادر یا پدر اهمیت بسزایی در رشد سالم او دارد. حتی زمانی که بچه تان کم سن و سال است، باز هم استرس شما تاثیر منفی بر روابط تان با او می گذارد.

به همین خاطر هم پدر و مادرها باید استرس خودشان را مدیریت کنند تا هم سلامت خودشان به خطر نیفتد و هم مشکلی برای فرزندشان پیش نیاید.

چرا باید به مشکلات بچه ها توجه کرد؟

به گفته محققان، سطح استرس والدین در سال های ابتدایی تولد کودک، یکی از فاکتورهای خودزنی بدون نیت خودکشی در دوره نوجوانی است.

منظور از خودزنی بدون نیت خودکشی این است که فرد به یکی از بافت های بدن خود آسیب بزند؛ مثلا قسمتی از بدنش را بریده یا بسوزاند اما هدفش خودکشی نباشد. این کار یک روش ناسالم برای مقابله با درد روان شناختی و استرس است. در نهایت، این کار به شکل گیری حس آرامش در کودک ختم می شود.

بیشترین آمار خودزنی بدون نیت خودکشی مربوط به دوران نوجوانی است. این روش بیشتر در میان دخترها رواج دارد.

بر اساس شواهد ارائه شده توسط محققان، استرس پدر و مادرها ریسک بروز خودزنی بدون نیت خودکشی در کودکان را بسیار زیاد می کند. این در حالی است که فاکتورهای مشخص و تجربه اتفاقات ناگوار (مثل مرگ یکی از بستگان نزدیک، تصادفات رانندگی، آتش سوزی و مشکلات از این قبیل) این تاثیر را روی کودک نمی گذارند.

تاثیر استرس پدر و مادر بر سلامت کودک

وظیفه پدرها و مادرها چیست؟

پدر و مادرها برای بهبود شرایط می توانند این کارها را انجام دهند:

1. زود دست به کار شوید.

وقتی که نوبت به رابطه با فرزندتان می رسد، باید هر چه زودتر برای درمان استرس خود اقدام کنید. باید هر چه زودتر عواملی که منجر به استرس می شوند را شناسایی کنید.

به عنوان مثال، به این سوالات جواب دهید:

  • باید به تنهایی از فرزندتان مراقبت کنید؟
  • فرزندتان نیازهای مشخصی دارد؟
  • خودتان دوران کودکی سختی را پشت سر گذاشته اید؟
  • رابطه خودتان با پدر و مادرتان چه تاثیری بر روابط خودتان با فرزندتان دارد؟
  • وقتی که دچار استرس شده یا خسته می شوید، با چه کسی می توانید صحبت کنید؟
  • عوامل دیگری وجود دارند که باعث استرس تان شوند؟ مثلا مشکلات مالی، کاری یا روابط شخصی؟

حتی جواب دادن به این سوالات هم تاثیر منفی استرس را کم می کند. بعلاوه، هر چه که زودتر این مسائل را مشخص کنید، تاثیر منفی شان هم کمتر می شود.

2. تاثیر استرس؛ الگوی فرزندتان باشید.

فراموش نکنید که شما الگوی فرزندتان هستید و نباید به سراغ روش های منفی برای مقابله با استرس بروید.

3. استمرار داشته باشید.

حتی اگر روزانه فقط 30 دقیقه بدون استرس را با فرزندتان سپری کنید (مثلا موقع ناهار)، سلامت روان کودک به خطر نیفتاده و کیفیت رابطه تان بهتر می شود.