شغل پیک موتوری یکی از مشاغل رایج و پرطرفدار در کلان‌شهرهای ایران است که به دلیل عدم نیاز به مدرک تحصیلی خاص یا سرمایه اولیه، کارجویان بسیاری به دنبال استخدام در این موقعیت شغلی هستند. پیک موتوری وظیفه تحویل سریع و ایمن بسته‌های مختلف پستی، غذا، مرسوله و اسناد مهم را بر عهده دارد. امروزه این شغل با وجود اپلیکیشن‌های مختلفی از جمله اسنپ (اسنپ باکس)، تپسی، الوپیک و غیره رونق بیشتری گرفته است. در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی این شغل، به بررسی مزایا و معایب شغل پیک موتوری، شرایط لازم برای ورود به این شغل، خطرات و چالش‌های آن بپردازیم.

شغل پیک موتوری؛ شرح وظایف و شرایط استخدام

قبل از پرداختن به مزایا و معایب شغل پیک موتوری، بهتر است ابتدا به تعریف آن بپردازیم. شغل پیک موتوری یک شغل پرتقاضا و پردرآمد است که در آن فرد باید بسته‌های مختلف را در زمان مشخصی از مبدأ به مقصد برساند. فعالیت در این شغل نیازمند داشتن گواهینامه موتور سیکلت است و نیاز به مهارت یا مدرک تحصیلی خاصی ندارد.

پیکهای موتوری معمولا براساس تعداد سرویس‌هایی که انجام می‌دهند و همچنین براساس نوع و وزن بسته، فاصله و زمان تحویل، حقوق دریافت می‌کنند. استخدام پیک در شرکت‌های مختلف یا اپلیکیشن‌های پیک موتوری (الوپیک، اسنپ موتوری و…) صورت می‌گیرد.

اصلی‌ترین وظیفه پیک موتوری، دریافت مرسوله از مبدا و تحویل آن به مقصد است. فردی که در این شغل فعالیت می‌کند باید صبور و خوش برخورد بوده و توانایی خوبی در مسیریابی داشته باشد.

شرایط استخدامی پیک موتوری شامل: داشتن گواهینامه موتور سیکلت، داشتن موتور سالم (بعضی از شرکت‌ها یا اپلیکیشن‌ها ممکن است موتور را به پیک موتوری اختصاص دهند و بعضی دیگر نه) و داشتن تلفن همراه هوشمند (این شرط برای پیک موتوری‌های آنلاین است که با اپلیکیشن‌های مختلف مثل اسنپ، تپسی، الوپیک و غیره کار می‌کنند) است.

می‌توانید جدیدترین آگهی‌های استخدام پیک موتوری را در آدرس زیر مشاهده کنید:

https://jobvision.ir/jobs/collection/bike-delivery

در ادامه به بررسی مزایا و معایب شغل پیک موتوری می‌پردازیم.

مزایای شغل پیک موتوری

شغل پیک موتوری دارای مزایای مختلفی است که مهم‌ترین آن‌ها در ادامه آورده شده است.

ساعات کاری منعطف

در بین مزایا و معایب شغل پیک موتوری، این مزیت به فرد امکان می‌دهد تا بر اساس برنامه و شرایط خود، ساعات کاری خودش را تعیین کند. به عنوان یک پیک موتوری، شما می‌توانید در هر زمانی که دوست دارید و یا فرصتش را دارید، فعالیت داشته باشید. این امر به شما کمک می‌کند تا مدیریت بیشتری بر ساعات و نحوه کار خود داشته و در صورت نیاز، به سایر اولویت‌های زندگی خود هم توجه کنید. برای مثال، اگر شما یک دانشجو هستید، می‌توانید در ساعات بعد از کلاس یا در روزهای تعطیل به عنوان یک پیک موتوری کار کنید و درآمد خود را افزایش دهید.

سهولت در انجام کار

شما با داشتن گواهینامه موتور سیکلت و یک موتور سالم، می‌توانید به راحتی وارد این شغل شوید. فعالیت به عنوان پیک موتوری به هیچ مهارت خاص یا مدرک تحصیلی نیاز ندارد و فقط کافی است بتوانید بسته‌های مختلف را از مبدأ به مقصد رسانده و با مشتریان برخورد مناسبی داشته باشید. همچنین به عنوان یک پیک موتوری که برای اپلیکیشن‌های مختلف کار می‌کنید، می‌توانید به راحتی از روی اپلیکیشن‌های مسیریابی، سریع‌ترین و بهترین راه را برای رسیدن به مقصد پیدا کنید.

درآمد بالا

در بین مزایا و معایب شغل پیک موتوری، میزان درآمد می‌تواند هم از مزایا و هم از معایب آن محسوب شود. به عنوان یک پیک موتوری با توجه به تعداد سرویس‌هایی که انجام می‌دهید، درآمد خواهید داشت. شما معمولا براساس هر سرويس حق‌الزحمه دريافت مي‌كنيد كه میزان آن بستگي به نوع و وزن بسته، فاصله و زمان تحويل دارد.هر چقدر سرويس‌های بيشتري بگیرید، درآمدي بالاتري خواهيد داشت. برخي از شركت‌ها و اپليكيشن‌ها نيز جوایز و تخفيفات ويژه‌اي را برای پيك‌های فعال و با كيفيت خود در نظر گرفته‌اند كه باعث افزایش میزان درآمد پیک موتوری مي‌شود.

ورود سريع به بازار كار

شما می‌توانید بدون نیاز به سرمایه‌گذاری یا مدرک تحصیلی، وارد این شغل شوید. با داشتن گواهینامه موتور سیکلت و یک موتور سالم، به راحتی می‌توانید درخواست استخدام خود را در شرکت‌ها یا اپلیکیشن‌های پیک موتور ثبت کنید و پس از تأیید، فعالیت خود را آغاز کنید. همچنین می‌توانید در صورت عدم تمایل به کار با شرکت‌های خاص، به صورت مستقل نیز فعالیت داشته باشید و از طریق تبلیغات یا ارتباط با فروشگاه‌های محلی کار بگیرید.

امکان فعالیت پاره وقت

شما می‌توانید این شغل را به عنوان شغل دوم خود انتخاب کرده و در ساعات غیر کاری خود به عنوان یک پیک موتوری فعالیت داشته و درآمد خود را افزایش دهید. در این شغل شما هيچ الزامى برای كار كردن در ساعات خاص نخواهيد داشت. این امر به شما کمک می‌کند تا بتوانید به عنوان یک دانشجو یا حتی فرد شاغل، در زمان‌های آزاد خود درآمد بیشتری کسب کنید.

معایب شغل پیک موتوری

در ادامه بررسی مزایا و معایب شغل پیک موتوری، مهم‌ترین چالش‌های این شغل در زیر آورده شده است:

خطرات رانندگی

شما باید با موتور سیکلت در خیابان‌های پرازدحام و در شرایط آب و هوایی نامساعد رانندگی کنید. تصادفات، ترافیک، آلودگی هوا و شرایط آب و هوایی نامناسب بخشی از خطرات پیک موتوری هستند.

عدم ثبات درآمد

دیگر چالش در بین مزایا و معایب شغل پیک موتوری، عدم وجود درآمد ثابت و قابل پیش‌بینی است. شما معمولا براساس تعداد سرويس‌هایى كه انجام مى‌دهيد، حق الزحمه دريافت مى‌كنيد كه این موضوع به نوبه خود بستگى به تقاضای بازار و فصول سال دارد. بعضى از روزها و ماه‌ها ممكن است تقاضای پيك موتورى زياد و بعضى از روزها و ماه‌ها كم‌تر باشد. اين امر باعث مى‌شود كه درآمد شما نوسان داشته و نتوانيد برنامه‌ريزى مناسبى برای هزينه‌های زندگى خود داشته باشيد.

عدم تضمین حقوق قانونی

بسيارى از پيك‌های موتورى به صورت قرارداد موقت يا آزاد كار مى‌كنند و استخدام شرکت یا مرکز خاصی نیستند. اين امر باعث مى‌شود كه از حقوق قانونى خود مانند بيمه تأمين اجتماعى، استفاده از تعطيلات رسمى، سرويس‌های درمانى وبهره‌مند نباشند. همچنین در صورت بروز هرگونه خسارت یا ضرر به خود یا موتور، نمی‌توانید از شرکتی که برای آن‌ها کار می‌کنید، جبران خسارت بخواهید.

فشار روحی و جسمی

حجم کاری و شرایط پیک موتوری باعث شده تا این شغل با فشار جسمی و روحی همراه باشد. به عنوان یک پیک موتوری باید سرويس‌های زيادى را در يك روز انجام داده و بسته‌های سنگین یا حساس را حمل كنيد. همچنین شما باید با فشار زمان تحويل، برخوردهای نامطلوب مشتريان يا فروشگاه‌ها ونیز در این شغل دست و پنجه نرم کنید.

آیا شغل پیک موتوری برای من مناسب است؟

نظرات درباره شغل پیک موتوری ممکن است متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است این شغل را یک شغل آسان، راحت و بدون نیاز به مهارت‌های خاص و برخی دیگر نیز ممکن است آن را خطرناک، سخت و پرفشار بدانند.

به طور کلی، می‌توان گفت که مناسب یا نامناسب بودن این شغل برای هر فرد، علاوه بر مزایا و معایب شغل پیک موتوری که به آن‌ها اشاره شد، به عوامل مختلفی بستگی دارد. مانند:

  • نوع قرارداد و درآمد: بسته به اینکه پیک موتوری با چه شرکت یا اپلیکیشنی کار می‌کند و چه نوع قراردادی (حقوق ثابت یا پورسانت) دارد، می‌تواند شغلی پردرآمد یا پرزحمت محسوب شود.

  • شهر و منطقه فعالیت: بسته به اینکه پیک موتوری در کدام شهر و در چه منطقه‌ای فعالیت می‌کند، ممکن است با ترافیک زیاد، آلودگی هوا، خطر تصادف و سایر عوامل روبرو باشد.

  • روحیه و علاقه: علاقه فرد به کار پیک موتوری و روحیه او در مواجهه با مشکلات و چالش‌های این کار نیز در مناسب یا نامناسب بودن آن برای فرد اثرگذار است.

جمع‌بندی

شغل پیک موتوری یکی از مشاغل کاربردی است که تقاضای زیادی برای استخدام در آن وجود دارد. این شغل که نیاز به مهارت‌های خاص یا سرمایه اولیه زیادی ندارد، فرصت خوبی برای کسب درآمد اضافی یا تجربه کاری است. در این مقاله، سعی کردیم شغل پیک موتوری را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. در این راستا، شرایط لازم برای ورود به این شغل، مزایا و معایب شغل پیک موتوری، و مناسب یا نامناسب بودن آن را براساس چند عامل بررسی کردیم. امیدواریم که با خواندن این مقاله، بتوانید تصمیم بهتر و آگاهانه‌تری درباره انتخاب یا عدم انتخاب این شغل بگیرید.