کشاورزی یکی از بخش های همواره در حال رشد در سراسر جهان است که با وجود بحران جهانی همچنان به رشد خود ادامه می دهد. امروزه شاهد ظهور پولساز ترین ایده های کسب و کار کشاورزی هستیم. در حالی که برای اجرای برخی از این ایده ها به سرمایه گذاری اندک نیاز دارید، بعضی از ایده ها تنها در صورت داشتن سرمایه های زیاد قابل اجرا است.

اگر به فکر راه اندازی یک کسب و کار کشاورزی هستید و می خواهید از آخرین و پرسودترین ایده ها در این حوزه مطلع شوید، باید بگوییم که این مقاله از سایت دکتر چک دقیقا مناسب خودتان است.

در ادامه به بیش از 40 ایده عالی و پرسود در زمینه کشاورزی که می توانید آن ها را با سرمایه اندک راه اندازی کنید و در عین حال سود خوبی به دست آورید، اشاره می کنیم.

صنعت کشاورزی را در یک جمله می توان خلاصه کرد: پرورش و تولید محصولات و دام و بازاریابی برای فروش آن ها. بیشتر مردم که در قسمت های روستایی و حاشیه شهرها زندگی می کنند، عمده درآمد زندگی خود را از طریق کشاورزی و دامپروری تامین می کنند. در گذشته صنعت کشاورزی وابستگی بسیاری به آب و هوا داشت اما امروزه با رونمایی از علوم و تکنولوژی های جدید، این صنعت به اوج شکوفایی رسیده است.

اگر کسب و کارهای ذکر شده در این قسمت را راه اندازی می کنید، باید بگوییم که با صبر و پشتکار به سود خوبی خواهید رسید.

42 ایده پولساز در حوزه کشاورزی

اگر شما قصد ورود به این حوزه را دارید، باید ایده ای را انتخاب کنید که بیشتر به آن علاقه دارید و به مبلغی که قصد سرمایه گذاری دارید هم دقت داشته باشید. پس از انتخاب ایده مورد نظر، تهیه یک برنامه تجاری کشاورزی را هم فراموش نکنید.

1. مزرعه کشاورزی

اگر تکه زمینی دارید که بی استفاده رها شده است و برای کشاورزی مناسب است، می توانید میوه و سبزیجات که در منطقه تان پر استفاده هستند را شناسایی و کشت کنید. اگر همواره کیفیت محصولات خود را بالا نگه دارید، به سود خوبی خواهید رسید.

2. مزرعه یا گلخانه پرورش درخت

مزرعه یا گلخانه پرورش درخت

همان طور که از اسم آن هم مشخص است، در این مرزعه باید اقدام به پرورش انواع درختان کرده و با فروش آن ها سود کنید. فراموش نکنید که مدت زمان بازگشت سرمایه و رسیدن به سود در این کار بسیار طولانی است زیرا باید منتظر بزرگ شدن درختان باشید. این ایده بیشتر برای زمین های کوچک مفید است. باید هزینه های مراقبت و نگهداری را هم مد نظر قرار دهید.

3. تولید کود ورمی کمپوست

تولید کود ورمی کمپوست یا کود ارگانیک یکی دیگر از ایده های پرسود محسوب می شود که بیشتر مردم در خانه آن را انجام می دهند. برای ورود به این حوزه به سرمایه اولیه زیادی نیاز ندارید و فقط باید از اطلاعات و فوت و فن های کار مطلع شوید.

4. توزیع کود

اگر در مناطق روستایی یا شهرهای کوچک زندگی می کنید، این ایده مخصوص خودتان است. شیوه کار به این صورت است که باید کود را از شهرهای بزرگ خریداری کرده و در روستای خودتان به فروش برسانید. این ایده یکی از بهترین و پرسودترین ایده ها در مناطق روستایی و کوچک به شمار می آید.

5. فروش گل خشک

حدود ده سال از رشد و شکوفایی این کسب و کار می گذرد. اگر تکه زمینی دارید که بی استفاده رها شده است، می توانید گل ها را در آن جا خشک کرده و به مغازه های فروش محصولات دستی به فروش برسانید.

6. مزرعه پرورش قارچ

پرورش قارچ

یکی از ایده های کسب و کار در حوزه کشاورزی که در کوتاه مدت سود خوبی نصیب تان می کند، راه اندازی مزرعه پرورش قارچ است. این کار را با سرمایه گذاری اولیه بسیار کم می توان شروع کرد و در مقایسه با دیگر ایده ها به فضای کمتری نیاز دارد. امروزه میزان تقاضا برای خرید قارچ در هتل ها، رستوران ها و برای مصارف خانگی بسیار زیاد شده است.

7. پرورش مرغ و خروس

پرورش مرغ و ماکیان به یک حوزه صنعتی وابسته به تکنولوژی و تجاری تبدیل شده است. در سال های اخیر این بخش رشد قابل توجهی داشته است. اگر می خواهید یک درآمد جانبی اندک داشته باشید، می توانید این کار را شروع کنید.

8. فروش لوازم لازم برای کشت هیدروپونیک یا آب کشت

کشت هیدروپونیک یکی از شیوه های جدید در کاشت گیاه است به نحوی که برای پرورش گیاهان به خاک نیاز ندارد. با راه اندازی یک مغازه کشت هیدروپونیک می توانید تجهیزات و وسایل لازم را برای این کار به فروش رسانده و گیاهانی را برای مصارف تجاری و خانگی پرورش داده و به فروش برسانید.

9. راه اندازی گلخانه ارگانیک

گلخانه یکی از بهترین ایده های کسب و کار کشاورزی است. راه اندازی گلخانه تولید محصولات ارگانیک سود خوبی به همراه دارید زیرا این روزها تمایل مردم برای خرید محصولات ارگانیک بیشتر از قبل شده است. در گذشته این کار در مزرعه های خانوادگی انجام میشد اما امروزه با توجه به افزایش میزان تقاضا، افرادی که مایل به انجام این کار هستند اقدام به خرید زمین کرده و گلخانه های ارگانیک تاسیس می کنند.

10. پرورش زنبور عسل

از آن جایی که امروزه مردم بیشتر به سلامتی خود اهمیت می دهند، میزان تقاضا برای خرید عسل زیاد شده است و از همین رو، ورود به حوزه پرورش زنبور عسل به یک شغل پرسود تبدیل شده است. اگر علاقمند به این کار هستید باید بدانید که وضعیت زنبورها را باید هر روز زیر نظر داشته باشید.

11. راه اندازی مزرعه پرورش ماهی

راه اندازی مزرعه پرورش ماهی

برای راه اندازی مزرعه تجاری پرورش ماهی به سرمایه متوسط تا نسبتا زیادی نیاز دارید اما مسلما نباید از سود بالای این ایده غافل شد. با بهره گیری از تکنولوژی های جدید می توانید کیفیت و تولید محصولات خود را افزایش دهید؛ در این صورت، همواره برای خرید محصولات شما تقاضا وجود خواهد داشت.

12. راه اندازی مزرعه پرورش حلزون

در مزرعه های پرورش حلزون باید فرایند پرورش حلزون برای مصارف انسانی پیموده شود. مطالعات نشان داده اند که میزان پروتئین و آهن موجود در حلزون زیاد است و در عین حال از بیشتر آمینواسیدها برخوردار است و اتفاقا چربی اندکی هم دارد. پس می توان گفت که میزان تقاضا برای خرید حلزون بالا است. برای ورود به این حوزه باید اطلاعات و دانش کاملی داشته باشید.

13. صادرات میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات تازه را از کشاورزان بومی خریداری کرده و آن ها را به خریداران در سراسر جهان بفروشید. برای ورود به عرصه صادرات و واردات باید از قوانین و سیاست های تعیین شده و همین طور شرایط بازارهای بومی اطلاع داشته باشید.

14. فروش گل و گیاه

مسلما فروش گل و گیاه سود بسیار خوبی دارد. اگر کمی خلاقیت و نوآوری داشته باشید، سود خوبی از این کار به دست می آورید. مغازه های فروش گل و گلدان از مشتریان تان خواهند بود.

15. تولید جارو

مدت زمان زیادی است که مردم از جارو استفاده می کنند. فرایند تهیه جارو بسیار آسان است و با سرمایه گذاری اندکی قابل اجرا است. با تعیین قیمت های رقابتی و تولید جاروهای با کیفیت می توانید در کوتاه مدت به سود خوبی برسید.

16. تولید آبمیوه

فراوری آبمیوه کار بسیار آسانی است و با داشتن سرمایه اندک می توان آن را شروع کرد. فرصت های زیادی در این بازار وجود دارد و در هنگام شروع این کسب و کار باید به رعایت بهداشت، طعم و کیفیت میوه های مورد استفاده توجه داشته باشید.

17. فراوری بادام زمینی

اگر فکر می کنید که می توانید بادام زمینی های با کیفیت برای این کار را خریداری کنید، تنها با داشتن سرمایه ای متوسط می توان این کار را آغاز کرد. فرصت های شغلی بسیاری در این عرصه وجود دارد.

18. مزرعه پرورش بلدرچین

در مزرعه پرورش بلدرچین باید این حیوانات را برای فروش تخم و گوشت شان پرورش دهید. اهمیت این شغل در سراسر جهان زیاد شده است و امروزه محصولات بلدرچین در بیشتر خانه ها پیدا می شود.

19. کاشت چای

کاشت چای از جمله ایده های کسب و کار کشاورزی

از جمله پولساز ترین ایده های کسب و کار کشاورزی کاشت چای است. با توجه به تقاضای خوبی که امروزه برای خرید چای شکل گرفته است، شرایط برای پیشرفت و کسب درآمد فراهم شده است. چای را تنها در خاک اسیدی و مناطق پر باران می توان کشت کرد و میزان ارتفاع از دریا اهمیت زیادی ندارد. پس اگر فکر می کنید که شرایط لازم برای کاشت چای را دارید، توصیه می کنیم که هر چه زودتر کار خود را شروع کنید؛ البته نباید از این مسئله غافل شد که به سرمایه اولیه زیادی برای شروع کار نیاز دارید.

20. راه اندازی پورتال خرید محصولات کشاورزی

با توجه به این که امروزه شاهد پیشرفت تکنولوژی و توسعه پلتفرم های الکترونیکی هستیم، مردم دیگر مایل نیستند که برای خرید محصولات کشاورزی از خانه بیرون بروند و ساعت ها وقت خود را برای خرید هدر دهند بلکه ترجیح می دهند که در خانه نشسته، محصولات مورد نظر خود را سفارش داده و درب خانه تحویل بگیرند. پس شما با راه اندازی یک پورتال مخصوص خرید محصولات کشاورزی می توانید سود خوبی کسب کنید.

21. کاشت گیاهان دارویی

یکی دیگر از ایده های بسیار پرسود و در عین حال راحت در صنعت کشاورزی، کاشت گیاهان دارویی با اهداف تجاری است. اگر فکر می کنید که اطلاعات کافی درباره گیاهان دارویی دارید و می توانید تکه زمینی برای این کار پیدا کنید، توصیه می کنیم که کسب و کار کاشت و پرورش گیاهان دارویی را شروع کنید. برای تولید گیاهان دارویی باید جوازهای لازم را دریافت کنید.

22. تولید کاکتوس

مردم از کاکتوس ها برای تزیین محیط داخل و خارج از خانه یا دفتر کار استفاده می کنند و بسیاری از این گیاهان را در کنار هم می توان کاشت. پس اگر کمی خلاقیت به خرج دهید، می توانید انواع و اقسام کاکتوس را تولید کرده، خلاقانه در کنار هم کاشته و به فروش برسانید. این کار سود خوبی دارد.

23. پرورش گیاه جاتروفا

از گیاه جاتروفا برای تولید بیودیزل استفاده می شود. به دلیل این که مردم در کشورمان اطلاعات کمی درباره این نوع گیاه دارند، با پرورش و فروش آن به سود خوبی دست خواهید یافت. پیش از شروع این کسب و کار ابتدا اطلاعات و دانش خود درباره شرایط پرورش این گیاه را افزایش دهید.

24. تولید و پرورش ذرت

ذرت یکی دیگر از محصولات کشاورزی است که شرایط سختی برای پرورش ندارد و در تمام شرایط آب و هوایی رشد می کند. ذرت به نام ملکه غلات شناخته می شود زیرا برترین ژنتیک را در میان رسته خود دارد. با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته و دانه های با کیفیت، سود خوبی از این کار کسب خواهید کرد.

25. تولید پودر سیب زمینی

از پودر سیب زمینی استفاده زیادی در صنعت تولید اسنک و میان وعده می شود. از این پودر برای تهیه انواع مواد غذایی می توان استفاده کرد و برای زیاد کردن غلظت سوپ استفاده می شود.

26. پرورش بز

مردم در سراسر جهان از گوشت بز استفاده می کنند و به همین خاطر است که پرورش این حیوان سود خوبی خواهد داشت.

27. تست خاک

فرایند تست خاک به نوعی تکنیک ارزیابی گفته می شود که در آن مواد مغذی موجود در خاک بررسی شده و فرد متخصص به کشاورزان درباره کود کمپوست مخصوص گیاهان مختلف مشاوره می دهد. اگر فکر می کنید که می توانید جواز دولتی برای شروع فعالیت را دریافت کنید، باید یک آزمایشگاه تست خاک تاسیس کرده و درآمد خوبی برای خود کسب کنید.

28. راه اندازی بلاگ مخصوص کشاورزی

اگر اطلاعات زیادی درباره انواع محصولات کشاورزی دارید و در عین حال فکر می کنید که مهارت خوبی هم در نویسندگی دارید، می توانید یک بلاگ مخصوص کشاورزی راه اندازی کنید. در بلاگ خود باید اطلاعات مرتبط با کشاورزی و کاشت را قرار دهید زیرا با توسعه تکنولوژی و فناوری، فردی باید وجود داشته باشد که کشاورزان را در هنگام مواجهه با مشکلات راهنمایی کند. برای راه اندازی این کار به سرمایه اولیه اندک {یا حتی صفر ریال} نیاز دارید.

29. تولید علوفه

یکی دیگر از رایج ترین ایده های کسب و کار کشاورزی تولید علوفه است. علوفه به غذای دام گفته می شود. برخی از گیاهان عمدتا با همین هدف پرورش داده می شوند؛ مثل جو، جوانه دو سر و یونجه. حیواناتی مانند گاو، بز، خوک و اسب از علوفه تغذیه می کنند. پس می توان نتیجه گرفت که میزان تقاضا برای علوفه زیاد است و به تناسب سود خوبی هم دارد.

30. تولید گل رز

گل رز از ارزش تجاری بالای برخوردار است و در مغازه ها بسیار استفاده می شود. اگر به باغبانی علاقه دارید، شروع به کاشت و پرورش گل رز کرده و از این راه سود خوبی به دست آورید. برای تولید این گل به فضای زیادی نیاز نیست.

31. پرورش خرگوش

پرورش خرگوش

امروزه شاهد پرورش خرگوش در سطح تجاری هستیم. گونه آنگورا از خرگوش را عمدتا برای پشم آن پرورش می دهند. پرورش دهندگان با فروش پشم های این حیوانات به سودهای خوبی می رسند.

32. مشاوره دادن در زمینه کشاورزی

اگر در حوزه ای مشخص از کشاورزی تخصص و دانش دارید، توصیه می کنیم که در زمینه مشاوره دادن فعالیت کنید. با توجه به نیاز روز افزون کشاورزان به توصیه متخصصین، فرصت های شغلی بیشتری برای این افراد فراهم شده است.

33. تولید محصولات لبنی

میزان تقاضا همیشه برای خرید شیر و محصولات لبنی زیاد بوده است. یکی از ایده های پرسود، راه اندازی مزرعه تولید محصولات لبنی است. مهم ترین مسئله در این کار توجه فراوان به کیفیت محصولات و رعایت بهداشت می باشد.

34. فراوری انواع ادویجات

با توجه به این که مردم برای تهیه تمام غذاها از ادویه استفاده می کنند، میزان تقاضا برای خرید آن ها زیاد است. فرایندهای فراوری و بسته بندی ادویه چندان سخت نیست و با داشتن سرمایه اولیه متوسط قابل اجرا است.

35. پرورش سبزیجات

اگر نیروی کار کافی و چندین قطعه زمین در اختیار دارید، می توان کاشت و پرورش سبزیجات را شروع کنید. اگر از بذرهای با کیفیت و کودهای خوب برای پرورش سبزیجات استفاده کنید، درآمد قابل قبولی کسب خواهید کرد.

36. پرورش سویا

از سویا برای تهیه شیر سویا، آرد سویا، سس سویا، روغن لوبیا سویا و دیگر محصولات استفاده می شود. اگر تکه زمین خالی و بی استفاده رها شده ای دارید، می توانید از همین امروز پرورش سویا را شروع کنید.

37. مهندس چشم انداز و منظر

مهندس منظر به فردی گفته می شود که تخصص و دانش کافی در زمینه معماری مناظر را دارد. مسئولیت های این فرد عبارت اند از ارزیابی سایت، تهیه برنامه برای زمین، طراحی کاشت، مدیریت آب و ساخت مناظر. یکی دیگر از وظایف این افراد این است که مطمئن شوند که برنامه ساخت از حداقل استانداردهای موجود تبعیت می کند.

38. تولید و پرورش ماهی تیلاپیا

میزان تقاضا برای این ماهی در سراسر جهان و علی الخصوص کشور خودمان روز به روز بیشتر می شود. پس شما می توانید با شناسایی این نیاز، مزرعه تولید و پرورش ماهی تیلاپیا را راه اندازی کنید.

39. تولید محصولات کشاورزی با سبک باغبانی علمی

باغبانان علمی به افرادی گفته می شود که میوه، گیاهان، سبزیجات و انواع گل را در گلخانه پرورش می دهند و از اطلاعات و دانش زیادی برخوردار هستند. به منظور تولید محصولات کشاورزی با سبک باغبانی علمی باید از انواع متدها مطلع بود و گیاهان خوبی را برای پرورش انتخاب کرد.

40. ارزیابی کیفیت بذر گیاهان

بهترین ایده های کسب و کار کشاورزی

در این کار باید بذر انواع گیاهان را بررسی کرد. به عبارت دیگر، در این فرایند تایید می شود که تمام بذرها از قوانین و مقررات و پیش نیازهای تایین شده پیروی می کنند. البته اگر بخواهید، می توانید تنها یک مغازه باز کرده و بذر گیاهان را به فروش برسانید زیرا اصلا به زمین برای تولید بذر نیاز ندارید.

41. متخصص گل های گلخانه ای

این روزها بیشتر مردم تنها برای تولید گیاهان خاص اقدام به راه اندازی گلخانه می کنند. برای شروع این کار به سرمایه اولیه قابل توجه و اطلاعات و دانش کافی نیاز دارید؛ در عین حال، درآمد خوبی نیز دارد.

42. تولید سیب زمینی

در این کسب و کار که در دسته کارهای کوچک قرار دارد، باید چیپس سیب زمینی و سیب زمینی سرخ کرده درست کنید. حتما خودتان هم می دانید که میزان تقاضا برای خرید چیپس سیب زمینی بسیار زیاد است و از این کار می توانید سود خوبی به دست آورید.

نتیجه گیری

پیش از این که هر کدام از ایده های گفته شده را به مرحله اجرا درآورید، به اندازه کافی در بازار تحقیق کرده و درباره میزان تقاضا برای محصول مورد نظر، اصول بازاریابی و فوت و فن های تولید آن اطلاعات به دست آورید.