همانطور که می دانید، شغل عکاسی به خلاقیت، صبر، نوآوری و مهارت نیاز دارد. اگر می خواهید این حرفه را به عنوان شغل اول یا دوم خود انتخاب کنید و از آن درآمد کسب کنید، باید برای انجام آن مشتاق باشید و انگیزه لازم را داشته باشید.

برای درخشیدن در این حرفه، علاوه بر استعداد، باید با روش های نوین بازاریابی آشنا باشید. به عبارت دیگر، در کنار بالا بردن مهارت هایتان، باید به طور مداوم بر روی نام تجاری، بازاریابی آنلاین و مهارت کار با افراد دیگر، کار کنید. بدون این ویژگی ها، نمی توانید از عکاسی درآمد چندانی داشته باشید.

در این مقاله از سایت دکتر چک، می خواهیم به نحوه راه اندازی شغل عکاسی و موفقیت در این زمینه بپردازیم. با ما همراه باشید…

هزینه های شروع کار در شغل عکاسی

هزینه های شروع کار در شغل عکاسی

در صورتی که می خواهید تجهیزات عکاسی با کیفیت و مشهور را بخرید، باید بدانید که خرید این تجهیزات برای شما که تازه در اول راه هستید، به صرفه نیست. بنابراین، باید با حداقل پس انداز خود شروع کنید. به طور مثال، به جای خرید بهترین لنز بازار، می توانید با لنزی که کیفیت و قیمت متوسطی دارد شروع کنید.

اگر آهسته و پیوسته حرکت کنید و به تدریج تجهیزات خود را تکمیل کنید، می توانید ظرف مدت کوتاهی، به جایگاهی بالاتر از آنچه تصورش را می کردید برسید. به جای قرض و وام گرفتن، روی مهارت هایتان کار کنید و همیشه قدم های کوتاه و حساب شده بردارید.

برای شروع به کار در شغل عکاسی، برخی از تجهیزات اولیه ای که باید داشته باشید عبارتند از:

  • یک الی دو دوربین؛
  • لنزهای متعدد؛
  • یک الی دو فلاش؛
  • یک یا چند عدد کارت حافظه؛
  • یک الی دو درایو خارجی (یک نسخه پشتیبان از سیستم تان داشته باشید)؛
  • رایانه یا لپ تاپ با حافظه کافی؛
  • تهیه اشتراک وب سایت های خاص برای به اشتراک گذاری و فروش عکس هایتان؛
  • مجوزهای تجاری؛
  • بیمه؛
  • حسابداری؛
  • قراردادهای تجاری؛
  • گالری اثبات آنلاین (برای فروش و بهتر دیده شدن در فضای مجازی)، مانند ShootProof؛
  • کارت ویزیت.

هزینه های جانبی (اختیاری) شغل عکاسی:

  • آموزش کلاس های تجاری؛
  • شرکت در کارگاه ها و کلاس های عکاسی؛
  • خرید کیف و بندهای شیک برای دوربین؛
  • کامپیوتر دوم؛
  • چاپ کاغذ های تبلیغاتی؛
  • استودیو و فضای اداری.

در کنار این ها، باید کارهای دیگری را هم انجام دهید. برخی از این کارها ممکن است رایگان یا کم هزینه باشند:

  • از طریق رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و… خودتان را معرفی کنید؛
  • برای خودتان نام و لوگو تجاری طراحی کنید؛
  • درباره بهترین ساختار تجاری تحقیق کنید؛
  • مجوز مالیات بر فروش و شماره شناسایی کارفرما را از نهاد های مربوطه دریافت کنید؛
  • مجوزها و قراردادهای استفاده از تصویر (کپی رایت) را دریافت کنید؛
  • برای کارتان، حساب بانکی تجاری افتتاح کنید؛
  • برای مدیریت اطلاعات تماس مشتری و ایمیل ها، یک راه حل پیدا کنید؛
  • برای زمان بندی کارتان، از ابزار هایی مانند Google Docs استفاده کنید؛
  • برای محاسبه مسافت پیموده شده، هزینه ها، زمان صرف شده و … یک ردیاب هزینه (مانند Expensify یا BizXpenseTracker) پیدا کنید؛
  • درباره پرداخت با کارت های اعتباری مانند Square یا PayPal اطلاعات کامل داشته باشید؛
  • یک برنامه کاری برای ثبت نوبت دهی داشته باشید.

برند و کسب شهرت

عکاسی

برای ایجاد نام تجاری و کسب شهرت به عنوان یک عکاس حرفه ای، باید برخی از اصول را رعایت کنید:

افراد و تجهیزات: اگر با افراد مختلف کار می کنید، باید این نکته را مد نظر قرار دهید که حتی چیزهای کوچک هم بر شهرت شما تأثیر می گذارند. تک تک افراد، نماینده نام تجاری شما هستند. زمانی که برای عکاسی به یک مکان می روید، لباس مناسب بپوشید؛ پیراهنتان را اتو کنید و ماشین خود را بشویید؛ منظم باشید؛ برای خودتان آب و تنقلات جدا بیاورید؛ وسایل برقی خود را از قبل شارژ کنید و اگر می خواهید برای تشکر به مشتری خود هدیه ای بدهید (مثلا به کودکان)، هدیه تان باید درجه یک و جالب باشد. آماده بودن برای شرایط، نشان دهنده احترام و حرفه ای بودن شما است.

وقت شناس بودن: برای نشان دادن وقت شناس بودنتان، همیشه کمی زودتر از موعد به محل عکسبرداری بروید و اگر قولی دادید، آن را زیر پا نگذارید. اگر با آن محل ناآشنا هستید، نقشه آنجا را تهیه کرده و علامت گذاری کنید تا گم نشوید. به مشتریانتان برنامه و زمان عکسبرداری و تاریخ تحویل آن ها بدهید و سعی کنید تا حد ممکن، در نزدیک ترین زمان، جواب تماس ها و ایمیل هایتان را بدهید.

فعالیت آنلاین: باید این نکته را مد نظرتان قرار دهید که در دنیای امروز، ممکن است اصلا لازم نباشد با مشتریانتان ملاقات کنید. شاید آن ها از شما تصاویر خاصی را بخواهند و شما باید تصاویر را با ایمیل یا راه های ارتباطی دیگر تحویل دهید. تصاویری که به صورت آنلاین ارسال می کنید، باید کیفیت بالایی داشته باشند. برای اینکه وقتتان را در شبکه های اجتماعی هدر ندهید، بهتر است مثبت باشید و از مشاجره و جواب دادن به نظرات بی ادبانه پرهیز کنید. همچنین برای تعامل بیشتر با مشتریان، باید مشخصات و اطلاعات تماس خود را در همه سایت ها به روزرسانی کنید.

نحوه تعیین قیمت

چگونه عکاس شویم؟

بسیاری از عکاسان نمی دانند برای تصاویر و فیلم هایشان چه قیمتی تعیین کنند. اگر می خواهید درآمد خوبی کسب کنید و به کارتان مطمئن هستید، نباید برای جذب مشتری، قیمت ها را جوری تعیین کنید که خودتان ضرر کنید! درست است که بسیاری از عکاسان این کار را می کنند، اما این کار مانند این است که قیمت ها را خیلی بیشتر از ارزش واقعی آن ها تعیین کنید. قیمت گذاری پایین تر و بالاتر از ارزش اصلی، باعث می شود برخی از مشتریان بلقوه، قبل ازینکه با کار شما آشنا شوند، از انتخابتان منصرف شوند.

برای قیمت گذاری درست، بهتر است ببینید رقیبانتان چه قیمت هایی تعیین می کنند. در نهایت، هم باید شما راضی باشید و هم مشتری هایتان.

شما باید هزینه های سفر، هزینه زمانی که برای ویرایش و تصحیح عکس صرف می کنید، هزینه تجهیزاتی که مصرف می کنید، بیمه، خدمات حساب داری و وب سایتتان را در نظر بگیرد و در نهایت، یک قیمت معقول برای کارهایتان پیشنهاد دهید.

این را هم در نظر بگیرید که در برخی جوامع، چانه زدن جزو فرهنگ خرید است و باید یک قیمتی تعیین کنید که در صورت چانه زدن، آن را از دستمزدتان کم کنید و اگر مشتری چانه نزد، برای رضایت او و تضمین اینکه مشتری ثابت شما شود، خودتان به او تخفیف دهید.

در صورتی که متوجه شدید که دخل و خرجتان با هم نمی خواند و بیشتر از اینکه درآمد داشته باشید در حال صرف پول هستید، باید فکر دیگری کنید: یا استراتژی خود را تغییر دهید یا شغل عکاسی را کنار بگذارید و به سراغ شغل دیگری بروید!

همچنین باید همیشه یک سپرده داشته باشید تا برای انجام سفارشاتی که به پول اولیه نیاز دارند، جیبتان خالی نباشد.

انتظارات و قراردادهای مشتری

قبل از شروع به کار، باید دقیقا بدانید که مشتری از شما چه می خواهد. برخی از افراد سطح توقعات بالایی دارند و برخی دیگر چنین نیستند. برای عکسبرداری و فیلم برداری از عروسی ها، باید یک جدول زمانی داشته باشید و زمان عکس برداری از عروس و داماد، فامیل ها، تصاویر گروهی، فیلم برداری از مجلس و … را مشخص کنید. اگر شخصی قرار است برای عکس برداری از نوزادش به شما مراجعه کند، به او بگویید که بهتر است چه لباس و لوازم جانبی به همراه داشته باشد. اگر می خواهید برای شرکت خاصی تصویر برداری کنید، از قبل به کارفرما درباره نحوه لباس پوشیدن کارمندان اطلاع دهید.

قبل از شروع کار، مشتریان شما باید بدانند که مبلغ پیش پرداخت چقدر است و چگونه می توانند آن را پرداخت کنند. باید قراردادها را با دقت به مشتریان توضیح دهید و مشتریانتان باید بدانند که شما و آن ها در چه صورتی و با چه شرایطی حق پخش و استفاده از تصاویر را دارید. همه این ها را به صورتی کتبی در قرارداد ذکر کنید و از مشتری بخواهید آن را امضا کرده و به مفاد آن پایبند باشد.

برای نوشتن چنین قرارداد هایی، می توانید در سایت هایی مانند Less Accounting نمونه قراردادهای رایگان برای انتشار تصاویر مدل، صدور مجوز عکسبرداری، قراردادهای ازدواج و سایر قراردادهای عکاسی رایج را پیدا کنید.

اگر به بازار هدف سر بزنید، خواهید دید که شغل عکاسی از مراسم عروسی و نوزادان تقاضای زیادی دارد و افراد زیادی هستند که در این زمینه فعالیت می کنند. علاوه براین، ساخت کتاب های تصویری زیبا با داستان های خانوادگی، یا تهیه عکس های آموزشی، طرفداران زیادی دارد و با داشتن خلاقیت، می توانید در این سبک ها شناخته شوید. اگر می توانید چیزی را ارائه دهید که دیگران انجام نمی دهند، به احتمال زیاد تقاضای کار بیشتری خواهید داشت.

کجا باید به دنبال کار باشیم؟

نکته ای در مورد عکاسی در عروسی

اگر در عروسی، دوربین یا کارت حافظه تان به مشکل بخورد و تجهیزات پشتیبان مناسب نداشته باشید، ممکن است همه چیز را از دست بدهید و سابقه و شهرتتان خراب شود. علاوه براین، عروسی ها معمولا پر از چالش و اتفاقات غیر منتظره هستند. شما باید برای هرج و مرج و رویارویی با اعضای خانواده، هم از نظر عاطفی و هم از نظر عقلی آماده باشید.

اگرچه شغل عکاسی از مراسم عروسی سودآور است، اما بسیاری از عکاسان مجرب عروسی توصیه می کنند که قبل از اینکه در زمینه عکاسی به مهارت کامل نرسیدید و تجهیزات کافی ندارید، این کار را امتحان نکنید.

همچنین یادتان باشد که عروسی ها معمولا در فصل های بهار و تابستان بیشتر هستند و باید در فصل های دیگر سال و زمان هایی که سفارشی برای عکسبرداری از مراسم عروسی ندارید، به دنبال راه های دیگر برای کسب درآمد باشید.

بازارهای دیگر عکاسی

بازار های عکاسی

اگر علاقه ای به عکسبرداری و فیلمبرداری از نوزادان یا مراسم عروسی ندارید، می توانید در زمینه های دیگر فعالیت کنید:

عکاسی استوک: این کار در ابتدا سودآوری کمتری دارد و ممکن است مدتی طول بکشد تا به درآمد اصلی و زیاد برسید. عکاسان استوک، تصاویر برچسب دارشان را برای فروش در سایت خودشان یا سایت های محبوب مانند Shutterstock یا iStock قرار می دهند و مشتریان با پرداخت مبلغ خاصی، تصاویر اصلی را خریداری می کنند.

پیمانکاری: می توانید با یک پیمان کار قرار داد ببنید و در ازای عکسبرداری از موضوعات خاص، مبلع ماهیانه دریافت کنید.

عکاسی تجاری: امروزه، همه مشاغل برای معرفی خودشان به یک وبسایت نیاز دارند. می توانید به سراغ یک تجارت موفق بروید و برای محتوای وب سایت آن، تصاویری تهیه کرده و مبلغی در ازای آن دریافت کنید.

املاک و مستغلات: معمولا، دفاتر املاک برای عکسبرداری حرفه از خانه ها، املاک تجاری و زمین ها، عکاسان را استخدام می کنند. همچنین ممکن است از شما بخواهند که فیلم 360 درجه از برخی از مکان های ملک ضبط کنید.

عکس برداری از حیوانات خانگی: اکثر مردم عاشق حیوانات خانگی هستند. آن هایی که حیوان خانگی دارند، معمولا دوست دارند از آن ها تصویر زیبایی داشته باشند. اگر از تصویربرداری از حیوانات لذت می برید، می توانید این کار را انجام دهید.

عکس های پر زرق و برق: بسیاری از مردم دوست دارند پس از آرایش مو و صورت، از خودشان عکس های زیبا بگیرند. می توانید در استدیو تان یک آرایش گر استخدام کنید و این کار را انجام دهید.

ورزش: سازمان های ورزشی معمولا متقاضی تصاویر و فیلم های حرفه ای هستند. حتی شاید از شما بخواهند برای پوشش یک فصل کامل یا یک روز خاص (مانند مسابقه دو ماراتن محلی یا دوچرخه سواری)، قرارداد کاری ببندید. این نکته را فراموش نکنید که لنز های مخصوص ثبت لحظات ورزشی، کمی پر هزینه هستند.

اخبار محلی: تلویزیون ها و مجلات محلی، برای ثبت تصاویر رویداد ها، بلایای طبیعی، وضعیت آب و هوایی، صحنه های جنایت و … به یک تصویربردار حرفه ای نیاز دارند. موفقیت در این زمینه، به این بستگی دارد که تا چه اندازه در ثبت به موقع وقایع مهارت دارید.

ویرایش تصویر یا ویدئو: ممکن است از شما بخواهند که عکس های دیگران را ویرایش کنید. با اینکه دستمزد این کار به پای تصویربرداری نمی رسد، اما فرصت خوبی برای تمرین مهارت های شما محسوب می شود.

تصویربرداری از محصول: بسیاری از افرادی که مشغول خرده فروشی آنلاین هستند، ترجیح می دهند در سایتشان عکس های با کیفیت بارگزاری کنند.

تصویربرداری از غذا: در حال حاضر، رستوران های موفق، در شبکه های اجتماعی حضور فعالی دارند. می توانید با چنین رستوران هایی قرار داد ببندید و در تهیه منوی آنلاین به آن ها کمک کنید.

فعالیت در حوزه موسیقی: گروه ها و بند های موسیقی برای وب سایت ها، سی دی ها و … به تصاویر حرفه ای نیاز دارند. همچنین می توانید در تهیه فیلم نیز فعالیت داشته باشید.

عکاس پاپاراتزی: اگر در شهرهای شلوغ زندگی می کنید و به هنرمندان و سلبریتی ها نزدیک هستید، می توانید از فروش عکس های افراد مشهور، درآمد کسب کنید.

چاپ: چاپ و فروختن تصاویر خودتان یکی از راه های سخت کسب درآمد در حوزه عکاسی است. تصاویر چاپ شده را می توانید بصورت آنلاین و یا در گالری ها به فروش برسانید.

شرکت در مسابقه عکاسی: در صورتی که شرکت در مسابقه عکاسی هزینه ای برای شما ندارد و کار نسبتا سختی نیست، می توانید در آن شرکت کنید و جوایزش را بدست آورید.

 

سخن پایانی

شغل عکاسی، جزو مشاغلی است که به صبر، حوصله، خلاقیت و مهارت نیاز دارد. اگر می خواهید به یک عکاس استثنایی و حرفه ای تبدیل شوید و از این راه کسب درآمد داشته باشید، می توانید با مهارت، بازاریابی دقیق و شهرت حرفه ای، شانس خود را بیشتر کنید.