به تازگی مقاله ای منتشر شده است که ادعا می کند اختلال های پرفشاری خون در دوران بارداری، ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی کشنده تا مدت ده سال را زیاد می کند.

پیامدهای ابتلا به اختلال های پرفشاری خون در دوران بارداری؛ پیش زمینه

از میان اختلال های پرفشاری خون – فشار خون مزمن، فشار خون بارداری، پره اکلامپسی بدون نشانه های شدید، پره اکلامپسی همراه با نشانه های شدید و اکلامپسی – که باعث افزایش قابل توجه فشار خون در دوران بارداری می شوند، البته به جز دیابت بارداری، همگی ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی کشنده را به طور قابل توجهی زیاد می کنند.

از طرف مقابل، این ریسک خانم های بارداری که فشار خون نرمال دارند را تهدید نمی کند.

خانم های بارداری که به اختلال های پرفشاری خون مبتلا هستند، به ویژه آن هایی که قبل از بارداری هم این مشکلات را دارند، باید بیشتر تحت مراقبت قرار بگیرند؛ به این خاطر که معمولا پزشکان علائم بیماری قلبی را با علائم معمولی زایمان اشتباه می گیرند. تاخیر در تشخیص مساوی با افزایش احتمال بروز پیامدهایی است که قابل پیشگیری هستند.

پره اکلامپسی باید فورا تشخیص داده شود؛ در غیر اینصورت، ریسک سکته قلبی در آینده زیاد می شود.

پیامدهای ابتلا به اختلال های پرفشاری خون در دوران بارداری

 

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، از داده های موجود در یک پایگاه داده مربوط به سال های 2010 تا 2018 به منظور بررسی نرخ مرگ و میر مرتبط با بارداری در خانم های 15 تا 54 سال را بررسی کردند.

بر اساس این داده ها، از میان 33 میلیون خانم که برای زایمان در بیمارستان بستری شده بودند، 11 درصد آن ها به اختلال های پرفشاری خون مبتلا بودند. اما این آمار و ارقام به سرعت در حال افزایش است.

در سال 2010 فقط 9.4 درصد از بیماران به اختلال پرفشاری خون مرتبط با بارداری مبتلا بودند. این رقم در سال 2018 به بیش از 14.4 افزایش یافته است.

یافته های مطالعه

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “خوشبختانه در حال حاضر عملکرد بهتری در پیش بینی، شناسایی و درمان پره اکلامپسی داریم و می توانیم تعداد مرگ و میرها به خاطر ابتلا به بیماری های پرفشاری خون در دوران بارداری را کم کنیم.”

نتایج منتشر شده نشان می دهد که اکلامپسی تا 58 برابر ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی کشنده را زیاد می کند. اگر خانم در دوران بارداری به اکلامپسی مبتلا شود، دچار حملات تشنج می شوند.

به گفته یکی دیگر از محققان، “نرخ مرگ و میر در دوران بارداری و پس از آن در آمریکا بیشتر از سایر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. این در حالی است که از بیش از نیمی از مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می توان پیشگیری کرد. ما با انجام این مطالعه، اطلاعات جدیدی به دست آوردیم که نشان می دهد هر کدام از اختلال های پرفشاری خون چگونه با بیماری قلبی عروقی کشنده در ارتباط هستند. از همین رو، پزشکان با کمک این اطلاعات می توانند دقیق تر این دسته از بیماران را زیر نظر داشته و کارهای لازم را انجام دهند.”

در حال حاضر، پزشکان برای درمان فشار خون خفیف در خانم های باردار، داروهای ضدفشار خون تجویز می کنند.