به تازگی مطالعه ای منتشر شده است که نشان می دهد یک بخش از مغز که با حرکات در ارتباط است، در کودکان مبتلا به اختلال تکاملی زبان به درستی فعالیت نمی کند.

این یافته ها مسیر برای کشف روش های جدید جهت تشخیص و درمان اختلال های زبان را فراهم می کند.

اختلال تکاملی زبان و مغز

اختلال تکاملی زبان و مغز؛ درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، ناهنجاری های مغزی در کودکان مبتلا به اختلال تکاملی زبان را بررسی کردند.

این عارضه که بر رشد ابعاد مختلفی از زبان تاثیر می گذارد، به اندازه اختلال کم توجهی بیش فعالی و دیسلکسیا (اختلال خواندن در کودکان یا خوانش پرشی) رایج است. تعداد کودکان مبتلا به این عارضه حتی از اوتیسم هم بیشتر شده است.

محققان برای این که اطلاعات بیشتری درباره دلیل بروز اختلال های زبانی به دست آورند، نتایج به دست آمده از 22 مقاله قدیمی را دوباره بررسی کردند. سپس از یک روش محاسباتی جدید برای شناسایی الگوهای رایج ناهنجاری استفاده کردند.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که این ناهنجاری ها عمدتا در جسم مخطط بطنی واقع در عقده های قاعده ای مغز دیده می شود. عقده های قاعده ای مغز، ساختاری در اعماق مغز هستند.

علاوه بر این، بررسی 100 درصد مقالاتی که به مسئله ساختار پرداخته بودند نشان داد که جسم مخطط بطنی در این بیماران کاملا دچار ناهنجاری می شود. میزان ناهنجاری در قسمت های دیگر مغز، کمتر است.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “ما امیدواریم که با شناسایی ریشه های عصبی در بروز اختلال تکاملی زبان، اطلاعات بیشتری درباره این عارضه مهم اما شناخته نشده به دست آوریم. البته این را هم می دانیم که باید مطالعات دقیق تری انجام داده تا متوجه شویم که جسم مخطط بطنی چه نقشی در بروز اختلال های زبانی دارد.”

او در ادامه می گوید که یافته های این بررسی نشان می دهد که می توانیم از داروهای مخصوص درمان اختلال های حرکتی برای بهبود این عارضه استفاده کنیم؛ چرا که در اختلال تکاملی زبان، عقده های قاعده ای مغز به درستی فعالیت نمی کنند. مثلا می توان از داروهایی استفاده کرد که گیرنده های دوپامین را هدف قرار می دهند.

علاوه بر این، بروز ناهنجاری در عقده های قاعده ای مغز حکم یک نشانگر را دارد که احتمال افزایش مشکلات تکاملی زبان را هشدار می دهد.

آن ها در پایان می گویند، “ما قصد داریم مطالعات خودمان را ادامه داده تا اطلاعات بیشتری درباره نوروبیولوژی اختلال تکاملی زبان به دست آورده و به ویژه، به نقش عقده های قاعده ای مغز در این بیماری پی ببریم. قاعدتا با این کار می توانیم به کودکانی کمک کنیم که از این اختلال ها رنج می برند.”