اگر شما یک گیلاس سورینام شیرین آبکی که رنگ آن همانند رنگ آلو است را خورده باشید، متوجه می شوید که طعم آن برخلاف طعم سایر میوه ها نیست. این گیلاس، سنتی نیست و طعم و بوی استوایی دارد. بیایید درباره این میوه ی عجیب در دکترچک بیشتر صحبت کنیم.

گیلاس سورینام (پیتانگا) چیست؟

گیلاس سورینام یا پیتانگا یک میوه ی گرمسیری استوایی است که بومی منطقه ی آمریکای جنوبیست و در آنجا می روید. این گیلاس به رنگهای مختلفی می باشد: از جمله سبز ، زرد ، قرمز و بنفش تیره. در اوایل دهه 1900 ، در کشورهایی همچون فیلیپین ، اسرائیل ، هند و برمودا معرفی شد و اکنون نیز در هاوایی و فلوریدا و نیز در آمریکا پرورش داده میشه . این میوه همچنین به گیلاس برزیلی ، گیلاس کاین و حتی گیلاس فلوریدا نیز معروف است.

گیلاس سورینام (پیتانگا) چه طعمی دارد ؟

گیلاس سورینام بسته به نوعی که دارد می تواند مزه ی ترش و شیرین و تندی داشته باشد. گونه ی بنفش تیره ی رسیده ی آن، معمولاً آبدارو خوش طعم می باشد و دارای حالت میوه ای است. درون میوه ها دانه وجود دارد. می توانید میوه ها را مستقیماً از درخت بخورید، اما اگر آن ها را در یخچال قرار دهید طعم دلپذیرتری پیدا میکنند . می توان این میوه را در مربا ، ژله ، دسر و سالادهای میوه استفاده نمود. براساس گفته های اداره ی محیط زیست و منابع طبیعی دولت برمودا ، برگ ها و میوه ها بویی همانند صمغ کاج را دارند.

فواید گیلاس سورینام

می خواهیم فواید گیلاس سورینام را برایتان بازگو کنیم.

در مدیریت دیابت کمک می کند

در سال 2015 یک مطالعه ی حیوانی در برزیل انجام گرفت، در این مطالعه نشان داده شد که یک عصاره ی آبداراز برگهای خشک شده ی گیلاس سورینام به حفظ سلولهای بتای تولید کننده ی انسولین لوزالمعده کمک می کند. دلیل اصلی این امرآن است که برگ Eugenia uniflora سرشاراز ترکیبات ضد التهابی همانند اسید فنیک و فلاونوئیدها می باشد. محققان اظهار داشتند كه معالجه ی درمانی تزریق برگ، برای مدیریت دیابت، نیاز به بررسی بیشتر دارد.

سرشار از آنتی اکسیدان است

گیلاس سورینام دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، به ویژه اسید فنیک می باشد. یک مطالعه ی تفضیلی از آنتی اکسیدان ها بر روی 10 میوه ی عجیب وغریب در برزیل انجام شده، که در مجله ی بین المللی علوم غذایی و تغذیه منتشر شده است، دراین تحقیق نشان داده شده که رتبه ی گیلاس سورینام در میزان آنتی اکسیدان بالاترازسایرمیوه ها می باشد. اسید فنیک ها دارای قدرت اصلاح رادیکال های آزاد می باشند که به جلوگیری ازتنش اکسایشی و آسیب رساندن به سلول ها کمک می کنند.

گیلاس سورینام

منبع خوبی از ویتامین C می باشد

طبق پایگاه داده ی ملی مواد مغذی USDA، یک فنجان گیلاس سورینام (پیتانگا) دارای 45.5 میلی گرم ویتامین C می باشد. همچنین دارای یک دوز سالمی از ویتامین A به میزان (130 میلی گرم ) و نیز پتاسیم (178 میلی گرم) می باشد.

مقالات زیر به دردتون میخوره ، حتما بخونید :

خواص و فواید زعال اخته

تب را کاهش می دهد

در برزیل ، برگهای E. uniflora را در آب می ریزند و از آن ها به عنوان تب بر استفاده می کنند. جولیا مورتون ، نویسنده و گیاه شناس آمریکایی در کتاب خود به نام “Fruits of Warm Climates“ (میوه های آب و هوای گرم) نشان داد که از چای برگ E. uniflora به عنوان درمانی برای سرماخوردگی استفاده می شود. در سورینام ، لیموترش را به چایی که در آن از برگ E. uniflora استفاده شده، اضافه می کنند و از دم کرده ی آن برای کاهش تب استفاده می کنند. همچنین عصاره های برگ برای تحریک اشتها نیز شناخته شده هستند.

باعث کاهش فشار خون میشود

یک مطالعه ای از محققان در ژورنال Ethnopharmacology منتشر شد، در این تحقیق نشان داده شد که عصاره ی برگ گیلاس سورینام به کاهش فشار خون در موش های آزمایشگاهی کمک می کند. نکته ی خیلی مهم : دانه های میوه طعمی همانند صمغ کاج دارند و باید از آن ها اجتناب کنید. افرادی که حساسیت به آلرژی دارند ممکن است با رایحه ی صمغ کاج موجود در برگ و میوه، دچار برخی مشکلات شوند. مشخص شد هنگامی که کل میوه ها توسط کودکان به سگ ها داده شد ،سگ ها دچار اسهال شدند.

ترجمه شده از وب سایت : organicfacts.net