در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان اثرات مصرف قرص استامینوفن بر پروسه فهمیدن و یادگیری زبان در کودکان را بررسی کرده اند.

تا پیش از این گفته می شد که مصرف استامینوفن در دوران بارداری بی خطر است. اما حالا یافته های این مطالعه نشان می دهد که اگر مادر در این دوران در مصرف قرص استامینوفن زیاده روی کند، پروسه فهمیدن و یادگیری زبان در کودکان به تاخیر می افتد.

مصرف قرص استامینوفن در بارداری و تاخیر در پروسه یادگیری زبان در کودکان؛ پیش زمینه

چندین دهه است که تصور می شود مصرف این قرص در دوران بارداری بی خطر است. با این حال، این روزها نگرانی هایی از بابت اثرات این دارو بر رشد عصبی به وجود آمده است.

بر اساس شواهد به دست آمده از علم همه گیر شناسی، مصرف این قرص در بارداری با بروز مشکلاتی در حواس، تاخیر در شروع به حرکت، مشکلات رفتاری و تاخیر پروسه فهمیدن و یادگیری زبان کودکان ارتباط دارد.

در این مطالعه، محققان با استفاده از داده های به دست آمده از یک مطالعه دیگر و طراحی پرسش نامه های ویژه، اثر مصرف استامینوفن بر پروسه فهمیدن و یادگیری زبان را بررسی کرده اند.

مصرف قرص استامینوفن در بارداری و تاخیر در پروسه یادگیری زبان در کودکان

درباره مطالعه

داده هایی که این گروه از محققان از آن ها استفاده کرده اند، مربوط به یک مقاله آمریکایی است که تاثیر تماس با فنول ها و فتالات ها در بارداری بر رشد عصبی را بررسی کرده بود.

از شرکت کنندگان خواسته شد تا دفعات مصرف استامینوفن در سه ماهه سوم بارداری را گزارش دهند. درباره داروهای مصرفی و سبک زندگی هم سوالاتی پرسیده شد.

در مجموع، داده های مربوط به 532 کودک که بین سال های 2016 تا 2022 متولد شده بودند، جمع آوری شد. وقتی که سن کودک به 26.5 تا 28.5 ماه رسید، از پدر و مادرها خواسته شد تا به پرسش نامه ها جواب دهند.

یافته های مطالعه

اکثر مصرف کنندگان این دارو را افراد سفید پوست و غیرلاتین تبار تشکیل می دادند. حدود 70.9 درصد شرکت کنندگان حداقل یک بار در دوران بارداری دارویی حاوی استامینوفن مصرف کرده بودند. تعداد کمی از شرکت کنندگان، انواع دیگر قرص های مسکن را مصرف کرده بودند.

مادران عمدتا در سه ماهه اول بارداری و برای تسکین دردشان این مسکن را مصرف می کردند.

مصرف زیاد این دارو در بارداری، به ویژه در سه ماهه دوم و سوم، باعث شده بود تا دایره لغات کودکان در سن 26.5 ماهگی تا 28.5 ماهگی کم شود.

مصرف قرص استامینوفن در بارداری؛ نتیجه گیری

این اولین مطالعه ای است که از یک معیار استاندارد برای سنجش اثر مصرف استامینوفن در دوران بارداری بر رشد عصبی استفاده می کند.

در مجموع شواهد به دست آمده نشان می دهد که مصرف زیاد این قرص در دوران بارداری باعث کاهش سرعت پروسه فهمیدن و یادگیری زبان در کودکان می شود. به گفته محققان، این مطالعه باید ادامه پیدا کند تا مکانیسم های موجود مشخص شوند.