یافته های مطالعه جدیدی که در یک ژورنال معتبر منتشر شده است، نشان می دهد که اگر مادر در دوران بارداری با متابولیت های فتالات در تماس باشد، ریسک زایمان زودتر از موعد و کاهش وزن نوزاد زیاد می شود.

افزایش ریسک زایمان زودرس و کاهش وزن نوازد با فتالات؛ پیش زمینه

زایمان زودرس و کاهش وزن نوزاد در هنگام تولد، پیامدهای زیادی برای سلامتی نوزاد و مادر دارد. از جمله این موارد می توان به مرگ نوزاد در دوران کودکی و نوزادی، اثرات شدید بر رفتار و روان او در دوران نوجوانی و جوانی و ابتلا به بیماری های کاردیومتابولیک در دوران بزرگسالی اشاره کرد.

فاکتورهای زیادی در بروز این دو مشکل نقش دارند؛ مثل سن مادر، وضعیت اجتماعی اقتصادی نامطلوب، ابتلا به پری کلامپسیا و عدم دریافت مراقبت های لازم در دوران بارداری.

علاوه بر این، محققان می گویند که تمام با یک سری از مواد شیمیایی غیرطبیعی مثل فتالات ها هم ریسک پیامدهای زایمان را زیاد می کند.

از فتالات و متابولیک های آن در تولید محصولات مراقبت فردی و صنعت بسته بندی غذا استفاده می شود. این ترکیبات موجب افزایش فعالیت التهابی و اکسیداتیو بدن می شوند. به همین خاطر هم تعادل میان هورمون ها در دوران بارداری را به هم زده و باعث ابتلا به پری کلامپسیا و پارگی زود هنگام پرده و پوسته می شوند.

افزایش ریسک زایمان زودرس و کاهش وزن نوازد با فتالات

درباره مطالعه

محققان در این مطالعه، اثرات تماس با فتالات ها در دوران بارداری بر وزن نوزاد و زایمان زودرس را بررسی می کنند.

آن ها به منظور انجام این مطالعه، داده های مورد نیاز خود را از چندین پایگاه داده جمع آوری کردند. این داده ها در رابطه با فاکتورهای مربوط به کاهش وزن، زایمان زودرس و سایر پیامدهای مربوطه بودند. در قدم بعد، میزان 20 فتالات در نمونه های ادرار مادرها را هم اندازه گیری کردند.

یافته های مطالعه

این مطالعه بر روی 5006 مادر و کودک انجام شد.

میزان چندین متابولیت فتالات در بدن مادران سیاه پوست غیراسپانیایی مشاهده شد. از طرف مقابل، میزان متابولیت های مولکولی مرتبط با کاهش وزن در بدن مادران اسپانیایی بیشتر بود.

رابطه ای معکوس میان سن مادر در دوران بارداری و میزان انواع متابولیت ها وجود دارد. علاوه بر این، رابطه ای مثبت میان سن مادر در دوران بارداری، وزن و قد نوزاد در هنگام تولد وجود دارد.

اثرات فتالات بر پیامدهای زایمان؛ نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که اگر مادر در دوران بارداری با متابولیت های فتالات در تماس باشد، ریسک بروز زایمان زودرس و کاهش وزن نوزاد زیاد می شود.

علاوه بر این، فتالات های موجود در بسته بندی خوراکی ها، ریسک بروز زایمان زودرس را زیاد می کنند. این یافته ها نشان می دهد که باید تغییراتی در این مواد شیمیایی به وجود بیاید تا این خطرات در مادران باردار از بین برود.