به تازگی مطالعه ای منتشر شده است که رابطه بین سوابق بارداری خانم تا سن 40 سالگی و ریسک ابتلا به بیماری قلبی مرتبط با تصلب شرایین را بررسی می کند.

بارداری و سلامت قلبی عروقی؛ پیش زمینه

بیماری قلبی عروقی شایع ترین دلیل مرگ و میر در میان خانم ها است. با این حال، این بیماری در خانم ها به اندازه آقایان زود تشخیص داده نشده و درمان نمی شود.

بیماری قلبی تصلب شرایین بسیار در میان خانم هایی رایج است که با یک یا دو مورد از پیامدهای این دوران دست و پنجه نرم کرده اند؛ به گفته پزشکان، به این خاطر شاهد این مشکل هستیم که در دوران بارداری فشار بر قلب و دستگاه رگ زیاد می شود.

به واسطه این رابطه ای که بین بروز پیامدهای این دوران و ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی در سال های پیش رو وجود دارد، بسیاری از محققان و پزشکان هنگام ارزیابی ریسک ابتلا به این عارضه در خانم ها، سوابق این مدت زمان را هم در نظر می گیرند.

در مقایسه با خانم هایی که پیامدهای این دوران را تجربه نمی کنند، تعداد خانم هایی که دچار فشار خون بالا می شوند و در سال های پیش رو با بیماری های قلبی کشنده و غیرکشنده دست و پنجه نرم می کنند، بسیار زیاد شده است.

بارداری و سلامت قلبی عروقی

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های مربوط به سال های 1967 تا 2020 که در یک پایگاه داده ثبت شده بود را بررسی کردند.

به طور کلی، 850.000 نفر در این مطالعه حضور داشتند. تمام شرکت کنندگان یا در این بازه زمانی متولد شده بودند یا در یکی از این سال ها باردار شده بودند و تا تاریخ پایان مطالعه 40 سال سن داشتند. 40 سالگی زمان مهمی است به این خاطر که بعد از این سن، 97 درصد خانم ها دیگر نمی توانند یک بارداری سالم را تجربه کنند.

محققان با انجام این مطالعه می خواستند جواب این سوال را پیدا کنند: شرکت کنندگان بعد از چند سال به خاطر بیماری قلبی عروقی تصلب شرایین جان خودشان را از دست می دهند؟

خانم هایی که نمی توانستند بیش از یک بار باردار شوند و آن هایی که هدف پیامدهای بلند مدت بارداری قرار گرفتند، از مطالعه حذف شدند.

یافته های مطالعه

حدود 16 درصد از شرکت کنندگان باردار نشدند و 14 درصد هم یک بار باردار شدند. به ترتیب حدود 40 درصد و 20 درصد نیز دو و سه بار باردار شدند. 16 درصد از خانم ها با عواقب بارداری مواجه شدند.

کمتر از 0.25 درصد از شرکت کنندگان قبل از سن 69 سالگی به خاطر تصلب شرایین جانشان را از دست دادند.

خانم هایی که بدون هیچ مشکلی سه بار باردار شدند هم کمترین نرخ مرگ و میر به خاطر این بیماری قلبی را داشتند. جالب است که نرخ مرگ و میر در خانم هایی چهار برابر شده بود که اصلا باردار نشده بودند.

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که یک رابطه قوی بین سابقه بارداری خانم تا قبل از 40 سالگی و ریسک مرگ به خاطر تصلب شرایین وجود دارد.