این که صبح ها در حالی بیدار شوید که صورت تان پف دارد، کاملا نرمال و رایج است و خوشبختانه راهکارهای بسیاری برای کاهش و درمان پف صورت وجود دارد.

در این مقاله از سایت دکتر چک به چندین راهکار و نکته اشاره می کنیم که صبح ها وقتی بیدار می شوید، پیش از شروع روز می توانید با استفاده از آن ها پف صورت تان را کم کنید. در پایان مقاله به چندین نکته درباره تغییر در سبک زندگی اشاره می کنیم که با کمک آن ها در آینده از این مسئله در امان خواهید بود.

درمان پف صورت با راهکار خانگی

1. آب خنک به صورت بزنید

از آن جایی که آب خنک رگ های خونی را تنگ می کند، پف صورت کم می شود و پوست صورت یک دست و بهتر می شود. البته وقتی که آب خنک به صورت خود می زنید، حالت خواب آلودگی هم زودتر از بین می رود. تنها کاری که برای کم شدن و درمان پف صورت باید انجام دهید این است که برای مدت حدود 60 ثانیه آب خنک به صورت زده و سپس به آرامی با یک حوله تمیز صورت را خشک کنید.

2. صبح خود را با نوشیدن یک لیوان آب شروع کنید

اگر صبح ها طبق معمول با نیاز شدید بدن به آب بیدار می شوید، مسلما صورت و چشم هایتان پف می کنند. بنابراین، اولین کاری که صبح ها انجام می دهید باید نوشیدن یک لیوان آب باشد تا هم میزان آب مورد نیاز بدن تامین شود و هم پف صورت بخوابد.

3. به آرامی صورت را ماساژ دهید

با ماساژ دادن صورت جریان خون تقویت شده و تمایل به نگهداری مایعات کم می شود. صبح ها که از خواب بیدار می شوید مقدار کرم مرطوب کننده یا روغن مخصوص صورت را روی موضع قرار داده و به آرامی با نوک انگشتان پوست صورت را به حالت دورانی ماساژ دهید، از قسمت مرکز صورت به سمت بالا و پایین حرکت کنید. زیاده روی در این کار باعث آزار پوست می شود.

4. با استفاده از قاشق می توانید پف چشم ها را برطرف کنید

دو عدد قاشق را برای مدت 15 تا 20 دقیقه در فریزر قرار دهید تا حسابی خنک شوند. حالا دراز بکشید و قاشق ها را برای مدت 10 تا 15 دقیقه روی چشم قرار دهید. با توجه به این که سرما مستقیما به پلک ها منتقل می شود، پف کردن و التهاب را کم کرده و وضعیت را به حالت نرمال برمی گرداند.

  • اگر همیشه با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید، بهتر است که از شب قبل قاشق ها را در فریزر قرار دهید.
  • اگر صبح ها دیرتان شده و عجله دارید، توصیه می کنیم که چند قالب یخ را داخل یک حوله تمیز قرار داده و آن ها را به آرامی روی چشم ها قرار دهید.
  • قرار دادن چندین تکه خیار خنک و تکه تکه شده هم تاثیر زیادی دارد. برخی از مردم بر این باور هستند که خیار به مواد مغذی زیادی مجهز شده است که برای پوست مفید هستند اما از سوی دیگر، عده ای می گویند که این کار خطر ابتلا به عفونت های چشمی را زیاد می کند زیرا چندین نوع باکتری در سطح سبزیجات وجود دارد.

5. از تاثیر چای کیسه ای غافل نشوید

گرما برای تسکین دادن پوست و کم کردن تنش خوب است. چند عدد چای کیسه ای را در آب داغ قرار داده و اجازه دهید تا سه تا چهار دقیقه باقی بماند. حالا آن ها را از داخل آب بیرون آورده و ده تا پانزده دقیقه صبر کنید تا خنک شوند و سپس برای مدت 15 تا 20 دقیقه آن ها را روی چشم ها قرار دهید. سرما در کاهش التهاب، و گرما به بهبود تنش و تسکین پوست کمک می کند.

  • چای سبز به آنتی اکسیدان های فراوانی مجهز شده است که به سفت کردن پوست کمک می کند.
  • کافئین موجود در چای باعث تنگ کردن رگ های خونی شده و میزان التهاب را کم می کند.

6. هر روز صبح از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید

علت پف صورت

شاید علت پف کردن صبحگاهی صورت، تنها کمبود رطوبت باشد. با توجه به این که رطوبت، تعداد سدهای دفاعی مرطوب پوست را زیاد می کند، در کم کردن پف صورت نقش قابل توجهی دارد. سدهای دفاعی مرطوب پوست از تماس موارد آلرژی زا و آزار دهنده، که هر دو باعث زیاد شدن پف صورت می شوند، با سطح پوست جلوگیری می کنند.

  • پیش از خرید کرم های مرطوب کننده، ابتدا نوع پوست صورت خود را شناسایی کنید؛ آیا پوست صورت تان نرمال (نه زیاد خشک و نه زیاد چرب)، خشک (پوسته پوسته می شود یا مستعد خارش است)، چرب (مدام جوش می زنید و همیشه چرب است)، حساس (مستعد عکس العمل های مواد آلرژی زا است) یا ترکیبی از موارد گفته شده است (قسمت هایی از صورت خشک و قسمت های دیگر چرب هستند)؟

7. هر روز به مقدار کافی آب بنوشید

بزرگسالان باید روزانه بین 2.7 لیتر تا 3.7 لیتر آب بنوشند. اگر هر وقت که احساس تشنگی می کنید آب بنوشید، آب بدن دفع نمی شود. البته با خوردن مواد غذایی که حاوی مقادیر قابل توجهی آب هستند، مانند هندوانه و اسفناج، میزان آب مورد نیاز بدن تامین می شود.

  • زمانی که میزان آب در بدن کم می شود، راهکاری که بدن پیش می گیرد این است که از آب باقی مانده محافظت می کنید؛ پس در این شرایط پوست صورت ملتهب می شود.
  • از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید زیرا باعث دفع آب بدن می شوند.

8. عادت کنید که روی کمر بخوابید و نه پهلوها

اگر روی کمر بخوابید دیگر فشار به صورت وارد نمی شود و مسلما صورت پف نخواهد کرد. اگر به خوابیدن روی پهلوها عادت کرده اید، توصیه می کنیم که یک بالش نرم زیر صورت تان قرار دهید.

  • مثلا می توانید از بالش های نرمی استفاده کنید که از پر یا کرک تهیه شده است.
  • می توانید از پنبه نرم یا پنبه مصنوعی هم برای تهیه بالش استفاده کنید.

9. در هنگام خواب، سر باید بالاتر از بدن قرار بگیرد

وقتی که سر بالاتر از سطح بدن قرار بگیرد، جریان خون تقویت شده و پف صورت کم می شود. شب ها روی کمر خوابیده و یک بالش دیگر زیر سر یا گردن تان قرار دهید. فراموش نکنید که گردن و سر هر دو باید از سطح بدن بالاتر قرار بگیرند زیرا در غیر اینصورت، باید صبح خود را با سر درد و گردن درد شروع کنید.

10. در شبانه روز حداقل هفت ساعت بخوابید

بدن هر شب برای ترمیم و بازسازی خود به خواب نیاز دارد. زمانی که در خواب هستید، کلاژن در بدن تولید شده و میزان التهاب صورت را کم می کند. نوعی هورمون استرس به نام کورتیزول در بدن افرادی تولید می شود که به اندازه کافی استراحت نمی کنند؛ این هورمون باعث شکستن کلاژن می شود. وجود کلاژن برای سفت شدن پوست صورت لازم است.

  • بدن اکثر بزرگسالان به 7 تا 9 و نوجوانان به 8 تا 10 ساعت خواب شبانه روزی نیاز دارند.

11. میزن مصرف نمک را کاهش دهید

مصرف نمک با حفظ آب در بدن همراه است که باعث التهاب صورت می شود. در مصرف روزانه نمک زیاده روی نکنید و اگر می توانید به کلی آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

  • خوراکی های شور مانند چیپس سیب زمینی و سیب زمینی سرخ کرده را با گزینه های سالم تر مانند تخمه آفتاب گردان، تخمه کدو و بیسکویت های کم نمک جایگزین کنید.

12. اگر التهاب از بین نرفت، با دکتر صحبت کنید

اگر تنها یک قسمت از صورت تان ملتهب شده است، توصیه می کنیم که چشم از آن برندارید زیرا اگر پف این قسمت از بین نرفت، یا اگر وقتی آن را فشار می دهید احساس درد می کنید، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. علت این مسئله ممکن است به پاسخ ناشی از عوامل آلرژی زا، نیش حشرات یا عفونت چشم مربوط شود. پزشک می تواند علت اصلی ورم کردن پوست را درمان کند.

  • زمانی که دندان دچار عفونت شود، قسمت های نزدیک به فک صورت ملتهب می شوند.

نکته

اگر فکر می کنید که صورت تان در روزهای قبل از شروع عادت ماهانه ملتهب می شود، توصیه می کنیم که راهکارهای گفته شده را انجام دهید تا التهاب ناشی از سندرم پیش از قائدگی کم شود.

موارد احتیاط

با وجود این که پف کردن صورت در صبح ها در بیشتر موارد مسئله نگران کننده ای نیست، اما ابتلا به برخی از بیماری ها باعث التهاب می شود. اگر موضع ملتهب شده به رنگ قرمز درآمد یا با درد همراه بود، تب داشتید، در نفش کشیدن اختلال ایجاد شد یا اگر التهاب با درد همراه بود که به مرور زمان بدتر میشد، باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید.