درمان وسواس فکری که یکی از اختلالات شایع در جهان است با انواع روش‌های دارویی و غیردارویی امکان پذیر است؛ البته به دلیل اینکه وسواس فکری یک اختلال مزمن و مادم العمر است؛ معمولا به صورت کامل درمان نمی‌شود. فردی که به وسواس فکری دچار است از مشکل و رفتارهای وسواس‌گونه و تکراری خود مطلع است؛ اما توانایی کنترل آن را ندارد. بهترین روش‌های درمانی برای کنترل علائم این اختلال درمان دارویی، روان درمانی و درمان با نوروفیدبک است. درمان وسواس با نوروفیدبک در شیراز با مناسب ترین قیمت و تخصصی ترین خدمات وجود دارد.

آشنایی با وسواس فکری

اختلال وسواس فکری-اجباری (Obsessive compulsive disorder) یا OCD یک وضعیت در فکار و احساسات افراد است که باعث تکرار رفتارهای تکراری و ناخواسته می‌شود. رفتارهای تکراری می‌تواند به طور قابل توجهی در تعاملات اجتماعی و انجام وظایف روزانه اختلال ایجاد کند. این اختلال یکی از شایع‌ترین اختلالات در جهان است که دو تا سه درصد مردم کل جهان را شامل می‌شود. هر فردی ممکن است در زندگی دچار وسواس فکری شود؛ اما زمانی به اختلال وسواس فکری دچار می‌شود که زمانی از هر روز را درگیر علائم این اختلال باشد.

اختلال وسواس فکری معمولاً یک بیماری مادام العمر و مزمن است، اما علائم آن می‌توانند به مرور زمان ظاهر شوند و از بین بروند. این اختلال معمولا در اواخر کودکی و اوایل نوجوانی آغاز می‌شود و افراد مبتلا به وسواس فکری، افکار، تصاویر یا تکانه‌های مکرر و مداومی را تجربه می‌کنند که مزاحم و ناخواسته هستند. آن‌ها کارهای تکراری و تشریفاتی انجام می‌دهند که وقت گیر و ناراحت کننده است؛ اما نمی‌توانند آن را به راحتی کنترل کنند. افراد مبتلا به OCD معمولاً از وسواس‌ها و اجبارهای خود آگاه هستند؛ ولی با این حال آن‌ها احساس می‌کنند نمی‌توانند وسواس‌های خود را کنترل کنند یا در برابر اجبار خود مقاومت کنند.

علائم وسواس فکری

علائم وسواس فکری متفاوت است و هر فرد دارای OCD می‌تواند علائم متفاوتی را تجربه کند؛ اما تصور می‌شود که علائم OCD به طور کلی در دسته‌های رایج زیر قرار می‌گیرند.

  • ترس از دست دادن با کسی
  • ترس از استفاده از توالت‌های عمومی
  • حساس بودن نسبت به تقارن، ترتیب و شمارش
  • افکار و تصاویر مزاحم در مورد رابطه جنسی، خشونت، تصادفات و مسائل دیگر
  • ترس از مراجعه به بیمارستان‌ها
  • نگرانی بیش از حد در مورد بیماری، مسائل مذهبی یا اخلاقی
  • شستن بیش از حد دست‌ها، دوش گرفتن و مسواک زدن
  • بررسی بیش از حد قفل ها، وسایل برقی و گازی و سایر موارد مرتبط با ایمنی
  • تکرار فعالیت‌هایی معمولی مانند خواندن، نوشتن، راه رفتن، برداشتن چیزی یا باز کردن در

درمان وسواس فکری

درمان وسواس فکری

درمان وسواس فکری ممکن است باعث بهبود کامل این اختلال نشود؛ همان طور که اشاره شد وسواس فکری یک اختلال مادام العمر است. با اینکه درمان وسواس فکری باعث بهبود کامل این اختلال نمی‌شود؛ اما می‌تواند باعث کنترل علائم آن شود و کنترل فرد بر روی اعمال خود را افزایش دهد. نوع و مدت درمان تحت تاثیر شدت و دوام علائم این اختلال تعیین می‌شود. درمان‌های موثر برای این اختلال شامل درمان وسواس با نوروفیدبک ، دارو درمانی و روان درمانی می‌شود.

روان درمانی

درمان شناختی رفتاری نوعی درمان وسواس بدون دارو است که بسیار برای افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری موثر است. معمولا این روش درمانی یکی از اولین روش‌هایی است که توسط پزشک به افراد مبتلا به این اختلال پیشنهاد می‌شود. روان درمانی به شما کمک می‌کند با ترس‌ها و افکار وسواسی خود روبرو شوید بدون اینکه آن‌ها را با اجبار درست کنید و تلاش کنید در برابر آن مقاومت نشان دهید. روان درمانی نیازمند تلاش و تمرین فرد بیمار است تا بتواند علائم وسواس فکری را کنترل کند.

دارو درمانی

یکی دیگر از روش‌هایی که برای درمان وسواس اجباری استفاده می‌شود؛ دارو درمانی است که برای مصرف حتما نیاز به تجویز پزشک دارد. داروی استفاده شده در این روش معمولا داروی ضد افسردگی است که باعث تعادی مواد شیمیایی در مغز می‌شود. تعدادی از داروهای ضد افسردگی مورد تایید سازمان غذا و دارو ایالت متحده (FDA) را در ادامه نام می‌بریم.

  • کلومیپرامین (Anafranil) برای بزرگسالان و کودکان 10 سال و بالاتر
  • فلوکستین (پروزاک) برای بزرگسالان و کودکان 7 سال و بالاتر
  • فلووکسامین برای بزرگسالان و کودکان 8 سال و بالاتر
  • پاروکستین (Paxil، Pexeva) فقط برای بزرگسالان
  • سرترالین (Zoloft) برای بزرگسالان و کودکان 6 سال به بالا

وسواس فکری می‌تواند یکی از سخت‌ترین اختلالات روانی برای درمان باشد؛ زیرا فرد توانایی کنترل رفتارهای خود را ندارد؛ اما در مرکز روانشناسی بیات که یکی از تخصصی‌ترین کلینیک‌های درمان اختلالات روانی است؛ توانسته است با کمک نیروی با تجربه و تلاش زیاد باعث بهبود درصد بالایی از افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری شود. مرکز روانشناسی و لورتا نوروفیدبک بیات در شیراز واقع شده و توسط دکتر بیات که یکی از دکترهای برجسته کشور است اداره می‌شود.