به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد خانم هایی که دچار چاقی مفرط هستند و باردار می شوند، نباید وزن اضافه کنند.

بر اساس توصیه های کنونی، خانم ها در دوران بارداری باید حداقل پنج کیلو وزن اضافه کنند اما این مطالعه خلاف این باور را ثابت می کند.

بارداری در خانم های چاق و ممنوعیت افزایش وزن؛ پیش زمینه

بر اساس دستورالعمل های جهانی، خانم هایی که دچار چاقی مفرط هستند و باردار می شوند، به طور کلی باید بین پنج تا نه کیلوگرم وزن اضافه کنند. خانم هایی که وزن نرمال دارند، در این دوره باید بین 11.5 تا 16 کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند.

مدت زیادی است که محققان این دستورالعمل های مربوط به افزایش وزن در دوران بارداری در خانم هایی که دچار چاقی مفرط هستند را زیر سوال برده اند.

بارداری در خانم های چاق و ممنوعیت افزایش وزن

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، سوابق پزشکی الکترونیکی و داده های ثبت شده مربوط به 15.760 خانم باردار مبتلا به چاقی مفرط را بررسی کردند.

از نظر شاخص توده بدنی، تعداد 11.667 نفر از آن ها در دسته یک، 3.160 نفر در دسته دو و 933 نفر در دسته سه قرار داشتند.

محققان به طور متوسط تا هشت سال بعد از زایمان وضعیت مادرها را زیر نظر داشتند.

آن ها چندین مورد از شدیدترین پیامدهای افزایش وزن در دوران بارداری را بررسی کردند. این پیامدها شامل ابتلا به پری کلامپسیا، دیابت بارداری، بیماری کاردیومتابولیک، تجربه سزارین برنامه ریزی نشده، زایمان زود هنگام، تولد نوزاد نارس و نوزاد مرده می شوند.

یافته های مطالعه

محققان در نتیجه بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که افزایش وزن در خانم هایی که دچار چاقی مفرط بوده و در دسته یک (شاخص توده بدنی بین 30 تا 34.9) و دو (شاخص توده بدنی بین 35 تا 39.9) قرار دارند، هیچ ریسکی ندارد. البته میزان افزایش وزن در این دو گروه باید باز هم کمتر از معیار جهانی باشد.

اما از طرف مقابل، خانم هایی که دچار چاقی مفرط بوده و در دسته سه (شاخص توده بدنی بالاتر از 40) قرار دارند، نباید افزایش وزن زیادی داشته باشند. به گفته محققان، به خاطر حفظ سلامت مادرها، افزایش وزن در آن ها باید کمتر از دستورالعمل های کنونی باشد.

آن ها در ادامه می گویند که اگر وزن خانم های دسته سوم در دوران بارداری زیاد نشود و ثابت بماند، ریسک تجربه پیامدهای خطرناک هم حدود 20 درصد در آن ها کم می شود.

محققان بر این باور هستند که باید دستورالعمل های ویژه ای برای خانم هایی تعیین شود که مبتلا به چاقی مفرط بوده و در دسته سوم قرار دارند.

خانم های چاق؛ نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که افزایش وزن کمتر از دستورالعمل های جهانی فعلی در خانم های بارداری که در دسته یک و دو قرار دارند، ریسکی برایشان ندارد.

از طرف مقابل، خانم هایی که در دسته سوم قرار می گیرند، باید کمتر از دستورالعمل های کنونی افزایش وزن داشته یا حتی وزنشان را هم کم کنند تا ریسک بروز پیامدهای خطرناک بارداری در آن ها کم شود.