به تازگی مقاله ای در ژورنال انجمن پزشکی کانادایی منتشر شده و اطلاعات جدیدی در زمینه دلایل، تشخیص و درمان حالت تهوع صبحگاهی شدید ارائه کرده است.

روش جدید در تشخیص و درمان حالت تهوع صبحگاهی شدید؛ پیش زمینه

حالت تهوع صبحگاهی شدید، تاثیر منفی زیادی بر سلامت مادر و جنین می گذارد.

حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری امری کاملا شایع است و بیش از 70 درصد از خانم های باردار این حالت را تجربه می کنند. با این حال، حالت تهوع و استفراغ شدید مانع از این می شود که فرد به اندازه کافی غذا و مایعات مصرف کند تا دچار کاهش وزن و کمبود شدید آب بدن نشود.

به گفته یکی از محققان، “حالت تهوع صبحگاهی شدید اثرات مخرب زیادی بر کیفیت زندگی مادر گذاشته و بعد از تولد نوزاد هم پیامدهای بلند مدت و کوتاه مدت بسیاری برای او دارد. معمولا خانم ها بیشتر در سه ماهه اول بارداری برای این مسئله به اورژانس بیمارستان ها مراجعه می کنند.”

روش جدید در تشخیص و درمان حالت تهوع صبحگاهی شدید

دلایل بروز این عارضه و فاکتورهای خطرناک

به گفته محققان، “هنوز اطلاعات زیاد و کاملی درباره دلیل بروز این حالت نداریم. با این حال، فاکتورهای خطرناک شامل بارداری در سنین پایین، دختر بودن جنین، سابقه چندین بار بارداری، ابتلا به بیماری های زمینه ای و ابتلا به یک بیماری در بارداری های قبلی می شود.”

درمان

به گفته محققان، برای درمان این مشکل باید بر تسکین علائم آن تمرکز شود. برای شروع باید داروهای ضدتهوع داده شود. اگر فایده ای نداشت، در قدم بعد باید داروهای دیگر تجویز شود.

برای تسکین این نشانه ها می توان از محصولات حاوی زنجبیل هم استفاده کرد. بعضی از خانم ها با خوردن زنجبیل کمی حالشان بهتر شده و دیگر حالت تهوع و استفراغ خفیف را تجربه نمی کنند.

البته باید این نکته را در نظر بگیرید که هنوز شواهدی وجود ندارد که نشان دهد اگر خانم هایی که نوع شدید حالت تهوع صبحگاهی را تجربه می کنند هم با مصرف این ترکیب ها حالشان بهتر می شود.

محققان در ادامه به این نکته اشاره می کنند که این گروه از خانم ها نباید شاهدانه یا ماری جوآنا مصرف کنند.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “مصرف شاهدانه در دوران بارداری علاوه بر پیامدهای عصب شناختی شدید، مشکلات زیادی برای نوزاد به وجود می آورد. به همین خاطر هم ما مصرف شاهدانه در دوران بارداری را توصیه نمی کنیم.”

محققان در پایان به این نکته اشاره می کنند که هنوز سوال های زیادی وجود دارد که باید به آن ها جواب دهیم؛ مثلا چگونه باید از بروز این حالت جلوگیری کرده و چه راهی برای کنترل آن وجود دارد.