قطعا هیچ کس از بحث و درگیری در محل کار خوشش نمی آید. کشمکش و بحث شرایط را سخت کرده و موجب بروز احساسات منفی می شود. اکثر ما به هر نحوی که شده تلاش می کنیم تا مانع بروز جر و بحث و تنش زدایی در محل کار شویم.

حتی احتمالا گاهی اوقات شده که از خودتان بپرسید، واقعا نیاز به این جر و بحث بود یا می توانستم مشکل را به نحو دیگری برطرف کنم؟

اما گاهی اوقات راهی برای فرار وجود ندارد. بحث و درگیری بخشی جدایی ناپذیر در زندگی هایمان است. البته تمام درگیری ها هم بد نیستند و می توانند فرصتی برای بهبود روابط باشند. البته به شرطی که نحوه تعامل با دیگران را یاد بگیرید.

به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مقاله از سایت دکتر چک درباره اصول و نکاتی جهت تنش زدایی در روابط و محیط کار صحبت کنیم.

نکاتی برای تنش زدایی در محل کار زمانی که خودتان هم بخشی از جروبحث هستید

گاهی اوقات تنش و درگیر بین چند نفر دیگر وجود دارد و ما فقط بیننده هستیم اما دیگر وقت ها ما هم جزیی از این وضعیت بوده و باید کاری برای تنش زدایی و راحت کردن اعصاب خود انجام دهیم.

  1. در صورتی که فرد مقابل از الفاظ رکیک و زشت استفاده کرد، آرامش خود را حفظ کنید.
  2. جهت توهین ها و حملات فرد مقابل را تغییر دهید. مثلا بگویید، “می دونم عصبانی و ناراحت هستی اما ….”
  3. به طرف مقابل نشان ندهید که با حرف هایش می تواند اعصاب شما را به هم بریزد. لحظه ای که کنترل خود را از دست داده و عصبانی شوید، همه چیز خراب تر می شود.
  4. مسئله اصلی که باعث بروز جر و بحث شده است را پیش کشیده و خود را در مرکز مشکل قرار ندهید (عملا خودتان را هم قربانی این وضعیت نشان دهید).
  5. اصلا و به هیچ عنوان به مسائل منفی اشاره نکرده و فقط موارد مثبت را ذکر کنید.
  6. همدردی باعث آرام کردن شرایط و تنش می شود. نشان دهید که حرف ها و رفتارهای طرف مقابل را درک می کنید.
  7. حرف های طرف مقابل را به زبان خودتان تکرار کنید. مثلا بگویید، “اگر منظورت را درست متوجه شده باشم، ….”

نکاتی کلی برای تنش زدایی در محل کار

گاهی اوقات مسئله به شما مربوط نیست و جر و بحث میان چند نفر دیگر است. اگر شما رییس شرکت هستید و متوجه مشکل میان چند نفر از کارمندان شدید، باید خودتان مستقیما و در اسرع وقت وارد شده تا مسئله از کنترل خارج نشود.

در ادامه به چندین نکته برای کاهش تنش میان کارمندان در محیط کار اشاره می کنیم.

1. مستقیما با این وضعیت مواجه شوید.

مشکل موجود را شناسایی کرده و در اسرع وقت آن را برطرف کنید. با کارمندان دیگر درباره این مشکل صحبت کنید. با این کار، احساسات منفی را به شیوه ای درست تحت کنترل خود در می آورید.

مسئله را با پرسیدن سوالات غیرمستقیم یا سوالاتی که جواب شان را می دانید، پیچیده نکنید. کاری کنید که روابط مستحکم تری میان خودتان و کارمندان ایجاد شود.

2. طرفین دعوا را رو در رو کنید.

در یک مراسم یا مکان مناسب، دو نفری که با هم دعوا کرده اند را رو در رو کنید. بگذارید تا هر کدام به نوبت درباره این مسئله صحبت کنند تا مشکل هر چه زودتر برطرف شود. اگر هر دو طرف همزمان با شما صحبت کنند، دیگر حس نادیده گرفتن شدن نخواهند داشت.

بگذارید تا هر دو طرف در آرامش و به دور از نزاع و درگیری درباره این مشکل صحبت کنند تا سوء تفاهم ها برطرف شود.

3. به صحبت های هر دو طرف گوش دهید.

با دقت به صحبت های هر دو طرف گوش دهید. به گله و شکایت ها و انتقادات شان دقت کنید اما به هیچ وجه قضاوت نکنید. فقط به صحبت هایشان گوش داده تا نشان دهید که حل این مسئله و آینده شرکت برای تان مهم است.

4. دلیل اصلی جر و بحث را پیدا کنید.

صحبت های آن ها را به یک نتیجه ختم کنید؛ نتیجه ای که هر دو طرف بر سر آن توافق داشته باشند. با این کار، شکافی که عامل جدایی آن ها بوده است، از میان برداشته می شود.

در نظر داشته باشید که اگر با دقت به صحبت هایشان گوش نکرده باشید، نمی توانید راهکار پیشنهاد کنید.

5. به صحبت ها و نظرات آن ها احترام بگذارید.

برای تنش زدایی در محل کار، به حرف ها و نظرات همکاران احترام بگذارید. بی احترامی نکنید. در این صورت، مطمئن می شوند که شما می خواهید مشکل را برطرف کنید.

6. نظر خودتان را هم بگویید.

بعد از این که با دقت به صحبت های هر دو طرف گوش کردید، حالا نظر خودتان را هم بگویید. نظرتان باید به ایجاد توافق و ارائه راهکاری مثبت ختم شود.

این را هم در نظر داشته باشید که حرف هایی که می زنید باید حتما به صلاح و منفعت هر دو طرف باشد.

7. روابط دو طرف را خوب کنید.

دو طرف را تشویق کرده تا با هم به توافق برسند. این قدم خیلی مهم است به این خاطر که نشان می دهید به هر دو طرف احترام می گذارید و می خواهید مشکل را حل کنید.

8. وارد جر و بحث نشده و آرامش خود را حفظ کنید.

اکثر جر و بحث ها به وضعیتی بدتر ختم می شوند، پس آرامش خود را حفظ کرده و درباره این مسئله صحبت کنیم. قضاوت نکرده و کارمند را بیشتر آزار ندهید. اگر جر و بحث را ادامه دهید، شعله های آتش بلند می شوند.

بی طرفی خود را حفظ کرده و ریشه مشکل را پیدا کنید.

9. احساسات را درگیر نکنید.

با این وضعیت به طور حرفه ای برخورد کنید، خیلی احساساتی نشده و مستقیما به فرد حمله نکنید. فقط کافی است نظر خودتان درباره این مشکل را بگویید.

10. از مهارت های خود در برقراری ارتباط استفاده کنید.

برای این که بی طرف باقی بمانید، باید از مهارت هایتان در برقراری ارتباط استفاده کنید. آن ها را انتقاد یا سرزنش نکرده و خیلی حواس تان به حرف هایی باشد که بر زبان می آورید.

11. آن ها را سرزنش نکنید.

همان طور که در قسمت قبل هم گفتیم، نباید آن ها را سرزنش کنید به این خاطر که باعث می شود امیدشان به برطرف شدن مشکل را از دست بدهند. بر روی مشکل تمرکز کنید نه کارمندان.

12. دیگر بحث گذشته را پیش نکشید.

دلیل جر و بحث هر چه می خواهد باشد، دیگر نباید بحث آن را پیش کشیده و فقط باید بر آینده تمرکز کنید.

اگر به این نصحیت دقت نکنید، وضعیت بدتر می شود. راز بهبود و ترمیم روابط، تمرکز بر مشکلات و تلاش برای برطرف کردن آن ها است.

13. چندین گزینه را پیشنهاد دهید.

این دقیقا همان کاری است که فروشندگان انجام می دهند: دو گزینه پیش روی مشتری خود قرار می دهند؛ مثلا می خواهید اشتراک ماهانه را خریداری کنید یا سالیانه.

شما هم می توانید از همین روش استفاده کنید. دو گزینه مثبت و موثر برای حل مشکل به آن ها پیشنهاد دهید تا نشان دهید شما هم مایل به حل مشکل هستید.

14. اجازه ندهید کارمندان دیگر هم به این جر و بحث کشیده شوند.

از آن جایی که اگر جر و بحث ادامه پیدا کند باعث ورود دیگر کارمندان به مشکل می شود، باید مشکل را هر چه سریع تر برطرف کنید و نگذارید باز هم همین مشکل ایجاد شود.

در جلساتی که با اعضای تیم و کارمندان ترتیب می دهید، به صراحت بگویید که این کشمکش ها و مشکلات در تضاد با فرهنگ و سنت شرکت هستند. به صحبت های کارمندان هم توجه کنید.

15. نگذارید کارمندان دیگر درباره این مشکل غیبت کنند.

غیبت و شایعه پراکنی موجب بروز جر و بحث های بیشتر می شود. پس برای حفظ آرامش و صلح در محیط کار، باید جلوی غیبت را بگیرید.

نتیجه گیری

جر و بحث و کشمکش در محیط کار یک امر طبیعی و معمول است اما اگر این مشکلات بیش از حد شوند، به فضای کاری و شهرت شرکت لطمه وارد می شود. این وظیفه کارمندان است که اجازه ندهند این مشکلات دوباره رخ دهند.

تا جای ممکن، آرامش خود را حفظ کرده و به طور منطقی درباره مشکل صحبت کنید. دیدگاه ها و نظرات کارمندان را درک کنید.

از مهارت های خود در برقراری ارتباط استفاده کرده تا حرفه ای عمل کرده و احساسی برخورد نکنید. با این کار، کارمندان بهتر می توانند هم دیگر را درک کرده و روابط میان آن ها مستحکم می شود.