در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان ریسک بارداری در نوجوانی و در سن قبل از 12 سالگی و ریسک مرگ زود هنگام را بررسی کرده اند.

بارداری در نوجوانی و ریسک مرگ زود هنگام؛ پیش زمینه

یکی از نگرانی های بزرگی که در آمریکا وجود دارد، مرگ و میر در میان دختران جوان است. علت اصلی مرگ این دختران هم خونریزی، فشار خون بالا یا سپتیسمی (عفونت خونی) است.

کسب تجربه های سخت در دوران نوجوانی مثل سوء استفاده، طلاق والدین یا ضرر و زیان های مالی، باعث می شوند تا دختر در سال های بعد در دوران نوجوانی باردار شده، رو به مصرف مواد مخدر بیاورد یا خودکشی کند.

با این وجود، به دلیل این که تعداد این قربانیان خیلی زیاد نیست، داده های زیادی درباره سقط جنین این افراد و علت مرگ شان وجود ندارد، تاکنون مطالعات زیادی در این زمینه انجام نشده است.

بارداری در نوجوانی و ریسک مرگ زود هنگام

درباره مطالعه

در این مطالعه، محققان ریسک مرگ زود هنگام به خاطر بارداری در سن 12 سالگی در دوره نوجوانی را بررسی کرده اند.

این مطالعه از یکم آپریل سال 1991 تا 31 مارس سال 2022 بر روی دختران 12 ساله انجام شده است.

در قدم اول، محققان تعداد دختران باردار از سن 12 تا 19 سالگی را محاسبه کردند. تاریخ های بارداری هم بر اساس تولد نوزادان زنده، زایمان نوزاد مرده، سقط القایی یا سقط جنین دسته بندی شد.

در قدم دوم، نتیجه بارداری (سقط جنین یا زایمان نوزاد زنده یا سقط القایی) و سن دختر در اولین بارداری محاسبه شد.

از اطلاعات دخترانی که در بیمارستان بستری بودند، به بخش اورژانس مراجعه کرده بودند، آمار مربوط به سرشماری، تولد و مرگ نوزادان جدید هم استفاده شد.

یافته های مطالعه

از میان 2.242.929 دختر نوجوان که اطلاعات آن ها بررسی شد، 7.3 درصد (یعنی 163.124 نفر) در سن 18 سالگی باردار شده بودند. از این تعداد، 74 درصد (یعنی 121.276 نفر) یک بار و 26 درصد (یعنی 41.848 نفر) هم دو بار یا بیشتر باردار شده بودند.

آن دسته از دخترانی که در سنین پایین باردار شده بودند، بیشتر از قشر پایین جامعه بودند، درآمد کمتری داشته و با نمرات پایین از دبیرستان فارغ التحصیل شده بودند.

خانم هایی که در سنین نوجوانی باردار شده بودند، در سنین 12 تا 19 سالگی بیشتر به خودشان آسیب زده بودند.

از میان دختران نوجوان باردار، 60.037 نفر (37 درصد) نوزادشان را زنده به دنیا آورده بودند، 106.135 نفر (65 درصد) سقط القایی داشتند و 17.945 نفر (11 درصد) سقط جنین یا بارداری خارج از رحم را تجربه کرده بودند.

به طور متوسط، محققان تا سن 31 سالگی خانم هایی که در نوجوانی باردار شده بودند را زیر نظر داشتند.

بررسی های محققان نشان داد که مرگ های زود هنگام و به خاطر دلایلی به جز آسیب دیدن، بیشتر در میان خانم هایی رایج بود که در نوجوانی باردار شده بودند.

بیشتر نرخ مرگ زود هنگام مربوط به دخترانی بود که قبل از سن 16 سالگی باردار شده بودند.