تا به حال چند بار برای شما پیش آمده است که به دکتر چشم پزشک و یا متخصص چشم مراجعه کنید؟

اگر بخواهم با شما صادقانه صحبت کنم خود من چندین بار برای معاینه چشم هایم به چشم پزشک مراجعه کرده‌ام و قطعاً هر شخصی در طول زندگی باید چندین بار به چشم پزشک برای معاینه چشم هایش مراجعه کند.

در این مطلب تصمیم دارم که در رابطه با انواع بیماری های چشم با شما صحبت کنم.

در ادامه به موارد زیر اشاره خواهد شد:

  • افتادگی پلک
  • قوز قرنیه
  • قرمزی چشم
  • سوزش چشم
  • تنبلی چشم

مواردی که در بالا ذکر شد جزو شایع‌ ترین بیماری های چشمی هستند. به همین دلیل تصمیم دارم که، مهم ترین اطلاعات و نکاتی که باید در رابطه با این موارد بدانید را با شما به اشتراک بگذارم.

به گزارش مرکز بهداشت آمریکا در سال ۲۰۲۱، بیش از ۴.۲ میلیون آمریکایی ۴۰ سال و بالاتر به نوعی نابینا یا دارای بینایی ضعیفی هستند. علل اصلی نابینایی و کم بینایی در درجه اول بیماری های چشمی مرتبط با افزایش سن مانند دژنراسیون ماکولا، آب مروارید، رتینوپاتی دیابتی و گلوکوم است. سایر اختلالات شایع چشم شامل تنبلی چشم و استرابیسم است.

این مشکلات رایج چشم در صورت تشخیص زودهنگام توسط یک متخصص چشم قابل درمان یا حداقل کاهش است. مراجعه منظم به چشم پزشک بهترین راه برای اطمینان از بینایی سالم است.

 افتادگی پلک

یکی از بیماری های شایع چشم افتادگی پلک می باشد که، این روزها بسیاری از افراد با مراجعه به متخصص چشم در صدد برطرف کردن آن هستند.

بیماری دلایل بسیار زیادی دارد اما، بسیاری از افراد از علت اصلی ان مطلع نیستند که، علت اصلی آن عصبانیت بیش از حد می باشد.

و اما سایر دلایل شایع این بیماری بالا رفتن سن، جراحی چشم، سکته مغزی و یا داشتن تومور مغزی، مشکلات ژنتیکی و همچنین بیماری میاستنی گراویس (این بیماری در واقع بیماری است که، بر روی ایمنی بدن تاثیر می گذارد.

 قوز قرنیه

تا به حال برای شما پیش آمده است که از دستان خود برای مالیدن چشم هایتان استفاده کنید؟ می‌دانید که این کار می‌تواند بر روی قرنیه شما تاثیر منفی گذاشته و یکی از عوامل شایع بیماری قوز قرنیه مالیدن چشم ها می باشد؟

متاسفانه بسیاری از افراد نسبت به چنین مسئله ساده‌ای بسیار بی‌تفاوت هستند و تصور می‌کنند که این کار هیچ تاثیری بر روی چشم ها و سلامتی چشم های آنها نخواهد داشت.

اما به گفته دکتر هاشمیان یکی از متخصصین چشم، این کار می‌تواند باعث قوزقرنیه علی الخصوص در سنین بلوغ شود و متاسفانه می‌تواند بر روی کاهش روند بینایی و همچنین نزدیک بین شدن چشم ها تاثیر گذار باشد.

و اما در رابطه با راهکارهای مقابله با این بیماری باید گفت که، شما باید به یک دکتر چشم پزشک مراجعه کنید و با توجه به تشخیص شدت بیماری شما می تواند بهترین راهکار را به شما ارائه دهد.

 قرمزی چشم

یکی از یکی از حساس‌ترین و آسیب پذیرترین اندام‌های بدن چشم ها هستند که، باید بسیار از آنها مراقبت کنید.

حتماً برای شما پیش آمده است که، دچار قرمزی چشم شده باشید، قرمزی چشم دلایل بسیار زیادی دارد که برخی از این دلایل شامل عفونت، التهاب، آلرژی و همچنین وارد شدن ضربه به چشم می باشد.

نکته ای که وجود دارد این است که، بیشتر کودکان به این بیماری مبتلا می شوند. البته این بدان معنی نیست که افراد بالغ و بزرگسالان دچار قرمزی‌چشم نخواهند شد اما، در سنین کودکی این اتفاق بیشتر خواهد افتاد علی الخصوص در فصل بهار و پاییز!

و اما، یکی از دلایلی که باعث قرمزی چشم در بزرگسالان می شود بلند کردن وسایل سنگین می باشد، متاسفانه این کار می‌تواند بر روی عروق چشم تاثیر منفی بگذارد و همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد،  چشم ها بسیار حساس هستند و از عروق بسیار ظریفی برخوردارند که بلند کردن وسایل سنگین میتواند باعث پارگی این عروق شود.

 سوزش چشم

یکی از شایع ترین بیماری های چشمی که معمولاً در تمامی سنین بزرگسالی و کودکی اتفاق می افتد سوزش چشم می باشد که دلایل بسیار زیادی دارد.

از جمله دلایل سوزش چشم آلرژی‌های چشم، خشکی چشم، آفتاب سوختگی، ناخنک چشمی میباشند.

نکته‌ای که باید به آن بسیار توجه کنید و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است این است که ،به هیچ وجه از درمان های خانگی برای برطرف کردن سوزش چشم استفاده نکنید.

شما باید به یک دکتر چشم پزشک برای از بین رفتن سوزش چشم مراجعه کنید زیرا، همانطور که در بالا ذکر شد دلایل مختلفی می تواند باعث سوزش چشم شود بنابراین، راه های درمان هر یک نیز متفاوت است.

دکتر چشم پزشک

 تنبلی چشم

این اتفاق بیشتر در کودکان دیده خواهد شد و اکثرا کودکان دچار بیماری تنبلی چشم خواهند شد که این بیماری قابل درمان است و تنها کافیست به موقع به متخصص چشم مراجعه کنید.

در ۹۰ درصد مواقع تا قبل از 5 سالگی تنبلی چشم در کودکان به طور کامل درمان خواهد شد و بینایی کودک قابل بازگشت خواهد بود.

اما اگر تنبلی چشم به موقع در کودکان شناسایی نشود و یا اینکه به موقع درمان نشود می تواند بر روی بینایی افراد در بزرگسالی تاثیر منفی بگذارد.

در رابطه با تنبلی چشم باید بگویم که 3 عامل اصلی وجود دارد که باعث تنبلی چشم میشود.

  • دلیل اول :

کودکانی که دچار انحراف چشمی هستند، متاسفانه برای فرار از دوبینی از چشمی که سالم تر است استفاده می‌کنند بنابراین، چشم دیگر تکامل نیافته و دچار تنبلی خواهد شد.

  • دلیل دوم:

وجود اختلال های بینایی از قبیل دوربینی و یا نزدیک بینی و همچنین آستیگماتیسم در یکی از چشم ها باعث ایجاد تنبلی می شود.

بنابراین یکی از چشم‌ها کاملاً سالم بوده و دیگری دچار یکی از این مشکلات است در چنین حالاتی با مراجعه به متخصص چشم کودکان این مشکل به راحتی برطرف خواهد شد.

  • دلیل سوم:

و یکی از شدیدترین حالت های تنبلی چشم عواملی از قبیل افتادگی پلک، آب مروارید و سایر بیماری‌های این چنینی می باشد.

که متاسفانه مسیر بینایی کودک را مسدود خواهند کرد به همین دلیل است که چشم نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد و همین موضوع باعث تنبلی چشم میشود.

بهترین متخصص چشم پزشک برای درمان بیماران چه اقداماتی انجام می‌دهند؟

دکتر چشم پزشک خوب برای درمان بیماران خود اقدامات گسترده‌ای به شرح زیر انجام می‌دهند:

انجام معاینات چشم پزشکی، سنجش قدرت و حدت بینایی، اندازه گیری فشار داخلی چشم، تست شبکیه، فاندوسکوپی، عمل های جراحی چشم آب مروارید و آب سیاه، عمل جراحی لیزر(PRK)، عمل های اصلاحی در انحراف چشم.

متخصص چشم

چه زمانی به بهترین چشم پزشک مراجعه کنیم؟

مراقبت از چشم شاید یکی از مهم‌ترین و در عین حال عاقلانه‌ترین کارهایی است که هر انسانی باید آن را انجام دهد. باید احوال چشمان خود را بدانید و در صورتی که علائم مشکوکی دیدید با چشم پزشک مشورت کنید. چرا که بسیاری از این نشانه ها تا زمانی که جدی گرفته شوند، تهدیدی برای بینایی شما محسوب نمی‌شوند.

مواردی که در بالا ذکر شد جزو شایع‌ ترین بیماری‌های چشمی هستند که درصد بسیار زیادی از افراد در سراسر جهان با این بیماری‌ها روبرو خواهند شد.

هر زمان با هر کدام از بیماری‌هایی که در بالا ذکر شد و یا با اختلالات بینایی،علائمی مانند درد چشم، سوزش ، خارش و یا مشکلات پلک مانند افتادگی پلک مواجه شدید به بهترین دکتر چشم پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت مراجعه به اپتومتریست(بینایی سنج) و تشخیص کاهش دید پس از آن برای درمان به دکتر چشم خوب مراجعه کنید.

برای یافتن بهترین متخصص چشم پزشک در سایت دکترتو از فیلترهای جست و جوی پیشرفته استفاده کنید.

چگونه از دکتر چشم پزشک خوب آنلاین نوبت بگیرید؟

ساده‌ترین راه برای نوبت گیری از بهترین چشم پزشک ، سامانه نوبت دهی اینترنتی پزشکان دکترتو(doctoreto.com) می‌باشد.

تخصص چشم پزشکی در دکترتو متشکل از بهترین چشم پزشکان در شهرهای مختلف است. شما می توانید با مراجعه به لیست چشم پزشکان یک دکتر چشم خوب بیابید و علاوه بر نوبت گیری اینترنتی آدرس و تلفن مطب دکتر چشم پزشک خود را مشاهده کنید.