چکیده : ماستیت گرانولوماتوز یک بیماری التهابی و خوش خیم سینه است که افرادی که دچار این عارضه می شوند می پرسند آیا ماستیت گرانولوماتوز خطرناک است؟ در این مقاله ما به این پرسش پاسخ داده ایم.

ماستیت گرانولوماتوز یک بیماری التهابی و خوش خیم پستان است. با توجه به آن که علل آن هنوز به طور کامل مشخص نیست، درمان قطعی ماستیت گرانولوماتوز شناخته نشده است. نادر بودن بیماری ماستیت گرانولوماتوز باعث فقدان اطلاعات معتبر در مورد آن شده است. اما لازم به ذکر است که تا حد امکان، عمل جراحی ماستیت گرانولوماتوز در موارد خفیف تر توصیه نمی شود. این بیماری در کشورهای غربی شیوع بسیار پایینی دارد اما متاسفانه در کشور ما نسبتا شایع است. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که اطاعات کافی درباره این بیماری و علائم آن کسب کنید. دکتر وحید حریری فوق تخصص سرطان سینه، به طور مفصل در این مقاله به علائم این بیماری، راه تشخیص و درمان آن می پردازد.

ماستیت گرانولوماتوز چیست؟

ماستیت گرانولوماتوز (Granulomatous Mastitis) یک بیماری نادر و ناشناخته و جزو بیماری های التهابی پستان است. این بیماری با وجود آن که نادر است، در خاورمیانه شیوع بیشتری نسبت به کشورهای غربی دارد. شدت این بیماری در برخی بیماران خفیف و در برخی دیگر شدیدتر می باشد.

روش های تشخیص ماستیت گرانولوماتوز

اولین قدم تشخیص ماستیت گرانولوماتوز یک معاینه و شرح حال دقیق است. این بیماری هرگونه علامتی که در تومورهای سینه، التهابات سینه و عفونت های سینه که دیده می شود را می تواند ایجاد کند. تشخیص این بیماری ممکن است دشوار باشد، زیرا شبیه ورم پستان، آبسه سینه و سرطان سینه است. این بدان معنی است که گاهی اوقات آزمایش های متعددی برای تأیید تشخیص مورد نیاز است. بنابراین تشخیص آن ممکن است چند ماه طول بکشد و می تواند در همان سینه یا سینه مخالف عود کند.

برای تشخیص این بیماری در قدم اول، بررسی های استاندارد برای رد کردن سرطان پستان انجام می شود که اطمینان حاصل شود بیمار مبتلا به سرطان نیست. بنابراین با توجه به سن بیمار باید آزمایشات سونوگرافی، ماموگرافی، ام آر آی و نمونه برداری از پستان انجام شود.

استاندارد طلایی برای تشخيص قطعی ماستیت گرانولوماتوز تنها از طریق نمونه برداری از پستان امکان پذیر است. نمونه برداری از طریق سوزن یا برداشت بافت از طریق ایجاد برش در بافت پستان انجام می شود.

ماستیت گرانولوماتوز خطرناک است؟

هیچ علت مشخص شده ای برای این بیماری وجود ندارد و هنوز علل ایجاد آن ناشناخته باقی مانده است. بروز علائم ماستیت گرانولوماتوز ظاهری بسیار نامناسب را در سینه ها ایجاد می کند و موجب نگرانی بیمار می شود. اما هرچقدر که این بیماری وخیم تر گردد، تهدیدی برای ادامه زندگی نیست. در واقع علی رغم بدمنظره بودن و مزمن بودن این بیماری، خطر جدی برای بیمار ندارد و در افزایش خطر ابتلا به سرطان در آینده نقشی نخواهد داشت. برخی زنان نگران هستند که ترشحاتی که از پستان خارج می شوند عفونی و سرشار از باکتری هستند. اما مطلقا اینطور نیست و ترشحات ناشی از این بیماری کاملا استریل است، مگر آن که با عفونت دیگری همراه شده باشد.

آیا ماستیت گرانولوماتوز درمان خانگی دارد؟

با توجه به متغیر بودن طول درمان، بیمار باید صبوری کند و به دنبال تغییر پزشک نباید زیرا طولانی شدن دوره درمان تنها به ماهیت بیماری و وضعیت بیمار بستگی دارد و ارتباطی به پزشک ندارد. بیمار باید در طول دوره ی درمان، دستورالعمل های پزشک خود را دنبال نماید و از درمان های خانگی بپرهیزد.

آخرین درمان ماستیت گرانولوماتوز چیست؟

در مرحله ی اول بسیار حائز اهمیت است که بیمار، با سیر بیماری کاملا آشنا شده باشد. در غیر این صورت درمان با مشکل مواجه می شود، چرا که این بیماری مزمن، عود کننده و طولانی مدت برای درمان است. درمان پزشکی به طور کلی می تواند به درمان کامل این بیماری یا کاهش اندازه ضایعه کمک کند. پس از درمان و کنترل بیماری، ظاهر پستان به حالت زیبا و اولیه بازمی گردد. مهمترین هدف درمان کاهش التهابات و عدم تجمعات ترشحات و به دنبال آن عدم ایجاد عفونت است.

آخرین درمان ماستیت گرانولوماتوز چیست؟

تنها یک درمان مشخص یا درمان قطعی ماستیت گرانولوماتوز که مورد تایید تمام پزشکان باشد وجود ندارد. بنابراین پزشک متخصص می تواند با توجه به شرایط بیمار و دانش و تجربه خود در این زمینه، بهترین گزینه درمان از جمله موارد زیر را انتخاب نماید:

  • دوشیدن پستان توسط بیمار جهت تخلیه ترشحات از سوراخی که ایجاد شده است.
  • آنتی بیوتیک درمانی
  • مصرف داروهای ضد التهابی
  • مصرف کورتون
  • متوترکسات
  • آزاتیوپرین
  • جراحی

درمان ماستیت گرانولوماتوز چقدر طول می کشد؟

درمان آن ممکن است تنها 2 هفته طول بکشد یا تا چند سال زمان ببرد. بنابراین بیمار باید از همه شرایط آگاه باشد و با بیماری کنار بیاید تا از بیقراری و اضطرابش کم شود.

داروی ماستیت گرانولوماتوز

از آنجایی که این بیماری می‌ تواند زمان زیادی طول بکشد تا بهبود یابد، می‌ توان از انواع مختلفی از آنتی‌بیوتیک‌ ها استفاده کرد. اگر این بیماری به آنتی بیوتیک ها پاسخ ندهد، ممکن است از استروئیدها و داروهایی که سیستم ایمنی شما را سرکوب می کنند استفاده شود.

با این حال، با توجه به پتانسیل عوارض جانبی شدید با استفاده طولانی مدت از این داروها، ما باید مزایای استفاده از آنها را با نیاز به جلوگیری از ایجاد عوارض ناشی از درمان متعادل کنیم.

آیا ماستیت گرانولوماتوز سرطان است؟

اگر چه ماستیت گرانولوماتوز به راحتی با سرطان اشتباه گرفته می شود، اما یک وضعیت کاملاً خوش خیم (غیر سرطانی) است. برای مطالعه علائم سرطان سینه پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

جراحی ماستیت گرانولوماتوز

با توجه به احتمال عود و وسعت ضایعه و مسائل ترمیم زخم بهتر است تا حد امکان عمل جراحی ماستیت گرانولوماتوز انجام نشود. اما در سینه های بزرگ با توده های متعدد و عدم پاسخ به درمان های قبلی، می توان از جراحی استفاده کرد.

جمع بندی

ماستیت گرانولوماتوز یک اختلال نادر و غیر سرطانی (خوش خیم) پستان است. به طور دقیق تر، GM یک بیماری غیرعفونی است که علت آن ناشناخته می باشد. با توجه به آن که جزو بیماری های خود ایمنی محسوب می شود، سیستم ایمنی به خود بافت های پستان به عنوان یک جسم خارجی حمله می کند و این وضعیت را ایجاد می کند.