یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که اگر خانم ها در دوران بارداری یا بعد از آن دچار افسردگی شوند، یا به عبارت دیگر، افسردگی بارداری، کمتر عمر می کنند.

بر اساس گفته های محققان، “به طور کلی خانم هایی که در دوران بارداری دچار افسردگی می شوند، در مقایسه با مادرانی که به این اختلال روح و روانی مبتلا نمی شوند، تا دو برابر بیشتر در معرض کاهش طول عمر قرار دارند.”

کاهش طول عمر و افسردگی بارداری؛ درباره مطالعه

به گفته یکی از محققان در این مطالعه، “یافته های مطالعه ما نشان می دهد که ریسک مرگ و میر در خانم های افسرده بسیار بیشتر می شود. این مسئله خیلی مهم است.”

افسردگی در دوران بارداری یکی از عارضه های جانبی این دوران بوده و تا حدودی شایع است. حدود 10 تا 20 درصد از تمام خانم های باردار، دچار این نوع افسردگی می شوند.

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های مربوط به بیش از 86.500 خانم باردار سوئدی که به افسردگی مرتبط با بارداری مبتلا بودند را بررسی کردند.

ممکن است خانم در دوران بارداری یا تا یک سال بعد از تولد نوزاد، به این نوع از افسردگی مبتلا شود.

محققان از شرکت کنندگان خواستند که شش تا هشت هفته بعد از تولد نوزاد، یک آزمایش انجام دهند تا مشخص شود که علائم افسردگی در آن ها وجود دارد یا نه.

در ادامه، محققان داده های این خانم ها را با داده های مربوط به بیش از 865.000 خانم دیگر مقایسه کردند که بین سال های 2001 تا 2018 زایمان کرده بودند اما به افسردگی مرتبط با بارداری مبتلا نشده بودند.

کاهش طول عمر و افسردگی بارداری

یافته های مطالعه

به گفته محققان، همان طور که یافته های مطالعات قبلی هم نشان داده بود، ابتلا به این عارضه می تواند طول عمر خانم ها را کم کند. علاوه بر این، فرقی نمی کند که خانم قبل از بارداری هم مشکلات روحی روانی داشته باشد یا نه؛ در هر صورت این ریسک ثابت است.

به گفته محققان این خانم ها در مقایسه با خانم هایی که افسرده نمی شوند، تا شش برابر بیشتر به خودکشی فکر می کنند.

ریسک مرگ به خاطر این نوع افسردگی، دقیقا از یک ماه بعد از تشخیص این عارضه به بیشترین میزان می رسد. اما این در حالی است که این افسردگی حتی تا 20 سال هم ادامه دارد.

بر اساس یافته های محققان، بیشتر خانم هایی مستعد ابتلا به این نوع از افسردگی هستند که سطح تحصیلات یا درآمد کمتری دارند. این خانم ها معمولا برای درمان اقدام نکرده و وقتی هم که مشخص می شود به این عارضه مبتلا شده اند، وضعیت شان وخیم شده است.

محققان توصیه می کنند که بارداری نباید دلیلی بر توقف دوره های درمانی مشکلات روحی روانی باشد.