آب مقطر مصارف زیادی دارد. آب آشامیدنی که می نوشیم و یا آبی که برای آبرسانی گیاهان استفاده می کنیم، آب مقطر است. علاوه بر این، از آنجایی که این نوع آب فاقد املاح اضافی است پر کردن دستگاه بخار ساز، اتو بخار و حتی آکواریوم ماهی هم با این آب انجام می شود. در این مقاله می خواهیم روش های درست کردن آب مقطر در خانه را به شما آموزش دهیم. با دکتر چک همراه باشید…

روش اول: درست کردن آب مقطر با کاسه شیشه ای

1. ظرفی از جنس استیل ضد زنگ را که به اندازه 5 گالن (18.927  لیتر) ظرفیت دارد، انتخاب کنید و نیمی از آن را با آب معمولی پر کنید.

2. یک کاسه شیشه ای را روی آب قرار دهید و دقت کنید که کاسه روی آب شناور باشد و به کف ظرف برخورد نکند.

اگر کاسه شناور نمی شود یک توری سرخ کردنی گرد را در زیر ظرف قرار دهید و کاسه شیشه ای را روی آن بگذارید.

حتما بخوانید : خواص جو دوسر ؛ 22 خاصیت شگفت انگیز جو دوسر برای سلامتی

3. بگذارید آب به جوش بیاید تا اگر مواد شیمیایی مانند: متانول یا اتانول در آن قرار دارد، بخار شود.

4. در ظرف استیلی را برعکس کنید و آن را روی ظرف قرار دهید. سپس روی آن یخ بریزید تا بخار آب بعد از برخورد با در ظرف به شکل قطره در بیاید و درون کاسه شیشه ای بریزد.

5. بگذارید آب درون ظرف همچنان بجوشد و تا زمانی که آبی برای بخار شدن درون ظرف وجود نداشته باشد، می توانید به جوشاندن آب ادامه دهید.

6. به آب جمع شده در کاسه شیشه ای توجه کنید. در طول فرآیند آب مقطر گیری، آب کاسه شیشه ای باید گرم باشد؛ اما نباید به جوش بیاید. اگر آب کاسه شروع به جوشیدن کرد، گرمای اجاق گاز را کمتر کنید تا فقط آب درون ظرف استیلی به مرحله جوش برسد.

7. بعد از اینکه به اندازه کافی آب درون کاسه شیشه ای تان جمع شد، می توانید ظرف را از روی حرارت بردارید و در آن را باز کنید.

8. کاسه شیشه ای را از درون ظرف استیلی خارج کنید. زمانی که این کار را انجام می دهید مراقب باشید که دستتان نسوزد! اگر عجله ندارید می توانید اجازه دهید ظرف کاملا خنک شود و بعد کاسه شیشه ای را بردارید.

9. قبل از آنکه آب مقطر را درون ظرف مخصوص بریزید، اجازه دهید به خوبی خنک شود. حالا می توانید از آن استفاده کنید.

روش دوم: درست کردن آب مقطر با بطری های شیشه ای

1. برای استفاده از این روش 2 بطری شیشه ای انتخاب کنید. اگر حداقل یکی از بطری ها گردن خمیده ای داشته باشد، بهتر می توانید آب مقطر تهیه کنید؛ زیرا خمیدگی گردن بطری از بازگشت آب مقطر به داخل بطری دیگر جلوگیری می کند.

2. یکی از بطری ها را تا جایی با آب پر کنید که حداقل 5 اینج (12.7 سانتی متر) از بالا فضای خالی داشته باشد.

3. سر بطری ها را روی همدیگر قرار دهید و محل اتصال سرها را با نوار چسب محکم ببندید.

درست کردن آب مقطر دکترچک

4. ظرفی از جنس استیل ضد زنگ که حداقل 5 گالن (18.927 لیتر) ظرفیت دارد را برای جوشاندن آب انتخاب کنید و درون آن را هم ارتفاع با بطری شیشه ای، پر از آب کنید. دقت کنید که ارتفاع ظرفتان باید به حدی باشد که بتوان بطری حاوی آب معمولی را در آن جای داد!

5. بطری ها را تقریبا با زاویه 30 درجه خم کنید و بطری بالایی و خالی را روی لبه ظرف تکیه دهید. کج کردن بطری باعث می شود آب مقطر راحت تر درون بطری خالی جمع شود و به درون بطری داخل ظرف استیلی بر نگردد.

حتما بخوانید : خواص سرکه سیب برای لاغری و درمان بیش از 30 بیماری سخت

6. یک بسته یخ یا کیسه یخی را روی بطری بالایی قرار دهید تا بخار آب آن تبدیل به آب مقطر شود.

7. زمانی که به اندازه کافی آب مقطر جمع کردید، می توانید ظرف را از روی حرارت بردارید و آب مقطر را درون ظرف مخصوص بریزید.

روش سوم: درست کردن آب مقطر با آب باران

1. برای این کار می توانید یک ظرف بزرگ و تمیز را در حیاط و یا پشت بامتان قرار دهید تا زمانی که باران شروع به باریدن کرد، درون آن آب جمع شود.

2. بگذارید ظرف 2 روز کامل، در جای خود بماند تا مواد معدنی درونش از بین بروند.

3. بعد از گذشت این 2 روز، آب مقطر را درون ظرف تمیزی بریزید و از آن استفاده کنید.

توجه: با استفاده از این روش آب مقطر مناسب آشامیدنی را نمی توانید تهیه کنید؛ چون ممکن است حاوی آلاینده های هوا یا باکتری باشد! اگر می خواهید این آب را بنوشید، باید ابتدا آن را تصفیه کنید یا بجوشانید، در غیر این صورت می توانید فقط برای آبیاری گلدان ها یا پر کردن اتو و دستگاه بخار ساز از آن استفاده کنید.

منبع: wikihow