در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان رابطه بین مصرف مواد مغذی و افت قدرت شناختی را بررسی کرده اند.

یافته های آن ها نشان داد که متغیرهای مرتبط با مواد مغذی مثل ترکیب بدنی و الگوهای رژیمی، رابطه قدرتمندی با شروع و پیشرفت بیماری آلزایمر دارند. علاوه بر این، سوء تغذیه حسابی این ریسک را زیاد می کند.

مواد مغذی در رژیم غذایی و سلامت شناختی

یکی از بزرگ ترین دستاوردهای بشر، افزایش مدت زمان زندگی است. اما یکی از پیامدهای این دستاورد، بالا رفتن تعداد شهروندان مسن و کهنسال مبتلا به بیماری های مزمن و مرتبط با سن، مثل بیماری های قلبی عروقی، افت قدرت شناختی و بعضی از سرطان ها است.

آلزایمر یکی از شایع ترین اختلالات شناختی است که همزمان با بالا رفتن سن، بیمار را هدف قرار می دهد. اولین نشانه این بیماری، فراموشی های خفیف است که در نهایت به زوال عقل ختم می شود.

ترکیب بعضی از پروتئین ها دلیل ابتلا به این بیماری است؛ به طبع آن، ارتباطات نورونی از بین می رود. با وجود مطالعات زیادی که در این زمینه انجام شده است اما باز هم یک راهکار برای درمان قطعی این بیماری پیدا نشده است. در روش های فعلی هم بر کنترل علائم تمرکز می شود.

اخیرا گروهی از محققان ادعا کرده اند که رابطه ای بین سوء تغذیه و بیماری آلزایمر وجود دارد.

مواد مغذی در رژیم غذایی و سلامت شناختی

درباره مطالعه

هدف محققان از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین شاخص های غذایی مختلف و تاثیر آن ها در ابتلا به آلزایمر و پیشرفت آن است. به همین منظور، آن ها از داده های موجود در چندین پایگاه داده استفاده کردند.

946 نفر که دچار اختلال شناختی خفیف یا زوال عقل به خاطر آلزایمر بودند، در این مطالعه شرکت کردند. هیچ کدام از آن ها به بیماری های نورولوژیکی دیگر مرتبط با قدرت شناختی (مثل بیماری پارکینسون) و سوء تغذیه مبتنی بر رژیم غذایی (مثل بیماری سیروز کبدی) مبتلا نبودند.

از این تعداد فقط 266 نفر اطلاعات دموگرافیک و پزشکی خودشان را ارائه داده و در ارزیابی نهایی شرکت کردند.

شاخص توده بدنی، حجم ماهیچه و ترکیب بدنی شرکت کنندگان مشخص شد. درباره الگوهای رژیمی (مثل رژیم غذایی مدیترانه ای و مایند) هم اطلاعاتی جمع آوری شد.

برای بررسی گلوکوز خون، هموگلوبین A1c، نیتروژن اوره خون، هموگلوبین، کراتینین، کلسیم، آلبومین، گلوبولین و سایر مواد مغذی موجود در بدن، از شرکت کنندگان نمونه خون گرفته شد.

یافته های مطالعه

در مجموع 266 شرکت کننده در این مطالعه حضور داشتند که 57.14 درصد آن ها خانم بودند. میانگین سن شرکت کنندگان 64.89 بود. بررسی های پزشکی نشان داد که عامل اصلی در ابتلا به بیماری آلزایمر، یعنی آلل APOE ε4، در بدن 36.84 درصد شرکت کنندگان وجود دارد.

بررسی ها نشان داد که اندازه بازو، کمر، ساق پا و ران بیماران مبتلا به آلزایمر مرتبط با خاطر زوال عقل، به طور متوسط کمتر از بیمارانی با اختلال شناختی خفیف است. به عبارت دیگر، پروتئین بتا آمیلوئید در بدن این بیماران کمتر است. پس احتمالا بدن آن ها از ماهیچه اسکلتی برای تامین مواد مغذی استفاده می کند.

این دسته از بیماران بیش از گروه دیگر از سوء تغذیه رنج می برند. از آن جایی که سوء تغذیه یکی از فاکتورهای قابل کنترل است، پس با مداخله زود هنگام می توان این ریسک و به طبع آن، ریسک ابتلا به آلزایمر را کم کرد.