در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان به طور خلاصه به اثرات مصرف زیاد مکمل فولیک اسید توسط مادران بر کودکان اشاره کرده اند.

به گفته آن ها، با این که در این دوران حتما باید فولیک اسید مصرف شود اما مصرف بیش از حد آن تاثیرات بدی بر نوزاد می گذارد.

فولات، یک ماده مغذی ضروری و مصرف فولیک اسید در بارداری؛ پیش زمینه

برای ساخت سلول های قرمز خون و رشد سالم و عملکرد درست سلول ها، بدن به فولات یا ویتامین B9 قابل حل در آب نیاز دارد.

به باور پزشکان، وجود این ویتامین در بدن در دوران بارداری و ایجاد شیر برای رشد جنین و جفت، برای افزایش اندازه رحم، برای کاهش ریسک بروز مشکلات مغزی و ستون فقرات و افزایش سلامت قلب و عروق و دستگاه تولید مثل ضروری است.

فولات در بعضی از خوراکی ها مثل لوبیا، نخود، سبزیجات برگ دار سبز و آجیل وجود دارد. در عین حال، در خوراکی های فراوری شده و مکمل های مغذی هم نوع غیرطبیعی آن به کار رفته است.

زمانی که فولات وارد بدن می شود، انتقال گروه متیل در میان مولکول ها، ساخت نوکلئوتید و متابولیسم آمینواسیدها را تسهیل می کند.

در صورتی که مادر در دوران بارداری به اندازه کافی این ویتامین را مصرف کند، وزن جنین در هنگام تولد کم نمی شود. بعلاوه، احتمال بروز نقص لوله عصبی هم کم می شود.

مطالعات نشان داده است که اگر مادر تا سه ماهه دوم و سوم بارداری مصرف این مکمل را ادامه دهد، تا سن 11 سالگی به بهبود مهارت و توانایی های کودک در زمینه هوش عاطفی، پردازش زبانی، حرکات بدن، تمرکز، ارتباطات و اجتماعی شدن کمک می کند.

از طرف مقابل، اگر مادر به اندازه کافی این ویتامین را مصرف نکند، پیامدهای زیادی برای کودک دارد؛ از افزایش فشار خون گرفته تا ابتلا به چاقی مفرط.

فولات، یک ماده مغذی ضروری و مصرف فولیک اسید در بارداری

درباره مطالعه

تا پیش از این محققان بر این باور بودند که اگر مادر در دوران بارداری فولات مصرف کند، احتمال ابتلای کودک به اختلال طیف اوتیسم زیاد می شود.

اما بر اساس مطالعه کنونی، اگر مادر از چهار هفته قبل از بارداری شروع به مصرف فولات کرده و تا 12 هفته همین روال را ادامه دهد، کودک او به اختلال طیف اوتیسم مبتلا نمی شود.

البته به تازگی یک مطالعه دیگر هم در همین زمینه در آمریکا انجام شد. بر اساس یافته های آن ها، اگر مادر در دوران بارداری خیلی کم یا خیلی زیاد فولات مصرف کند، ریسک ابتلا به اختلال طیف اوتیسم خیلی زیاد می شود.

نتیجه گیری

نگرانی هایی از بابت کم شدن فولات در بدن مادر در دوران بارداری وجود دارد اما امروزه این ماده مغذی در مکمل ها و خوراکی های فراوری شده به وفور وجود دارد. در اصل نگرانی اصلی محققان زیاده روی در مصرف فولات است؛ چرا که تاثیرات گسترده ای بر سیستم عصبی مرکزی بدن دارد.