در مطالعه ای که به تازگی در یک ژورنال منتشر شده است، محققان این مسئله را بررسی می کنند که تماس با فتالات پیش از بارداری چه ارتباطی با احتمال وقوع بارداری در یک سیکل قاعدگی، سقط جنین، نشانگرهای التهاب، اختلال هورمونی و استرس اکسیداتیو دارد.

فتالات چیست؟

معمولا از فتالات ها به عنوان تثبیت کننده در محصولات مراقبت شخصی و به عنوان نرم کننده در پلی وینیل کلراید (یک نوع پلاستیک بسیار پرکاربرد) استفاده می شود.

فتالات ها از طریق استثمام و بلع وارد بدن می شوند؛ مثلا اگر با لوازم بهداشتی خانه و بسته بندی های مواد غذایی تماس داشته باشید، احتمال ورود این مواد به بدن وجود دارد.

فتالات ها، در غده درون ریز اختلال ایجاد کرده و به طور سیستماتیک استرس اکسیداتیو و التهاب کل بدن را زیاد می کنند. تماس با این مواد پیامدهای خطرناکی برای سلامتی دارد؛ مثل ابتلا به بیماری مزمن کلیه، زایمان زود هنگام و رشد ناقص اعصاب.

فلاتات ها، در هورمون ها اختلال ایجاد می کنند. چندین مطالعه نیز ثابت کرده اند که تماس آقایان با فتالات ها کیفیت هورمون تستوسترون و مایع منی را کم می کند. تماس با این مواد در خانم ها هم منجر به سقط جنین و زایمان زود هنگام می شود.

فتالات و قدرت باروری خانم ها

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، از داده های یک مطالعه دیگر استفاده کردند. در آن مطالعه، خانم هایی که قصد بارداری داشتند، بین سال های 2007 و 2011 تحت نظر محققان بودند.

در اولین چرخه قاعدگی، به شرکت کنندگان به طور تصادفی 81 میلی گرم آسپیرین و 400 میکروگرم فولیک اسید یا دارونما دادند. شرکت کنندگان به مدت شش چرخه قاعدگی و اگر بارداری اتفاق می افتاد، در دوران بارداری زیر نظر محققان بودند.

سن شرکت کنندگان بین 18 تا 40 سال بود، چرخه قاعدگی شان منظم بود و سابقه یک یا دو بارداری ناموفق داشتند. البته نابارور نبودند، مصرف آسپیرین برایشان ممنوع نشده بود و تحت درمان به خاطر بیماری های خاص هم قرار نگرفته بودند.

یافته های مطالعه

1.228 خانم با متوسط سن 29 در مطالعه حضور داشتند. 797 نفر از آن ها باردار شدند و 188 نفر موفق به بارداری نشدند.

محققان نتوانستند رابطه ای میان متابولیت های فتالات و افزایش ریسک سقط جنین پیدا کنند. تزریق آسپرین یا دارونما به طور تصادفی به شرکت کنندگان تاثیری بر سقط جنین نداشت.

افزایش میزان بعضی از متابولیت ها در چرخه قاعدگی باعث کاهش هورمون جنسی استرادیول می شود. بعلاوه، اگر میزان متابولیت ها حتی بیشتر هم شود، میزان هورمون لوتئینی و هورمون تحریک کننده فولیکول هم بیشتر می شود.

فتالات ؛ نتیجه گیری

اگر فرد قبل از آبستنی با متابولیت های فتالات در تماس باشد، احتمال بارداری در یک سیکل قاعدگی و میزان استرادیول کم می شود.

از طرف مقابل، میزان هورمون لوتئینی و هورمون تحریک کننده فولیکول در دوران تخمک گذاری زیاد می شود.

بعلاوه، محققان نتوانستند ثابت کنند که تماس با متابولیت های فتالات ریسک سقط جنین را زیاد می کنند. البته محققان می گویند تماس با این مواد ممکن است باعث ایجاد اختلالاتی در دستگاه تولیدمثل خانم شود.