اکثر خانم ها خودشان هم این مسئله را می دانند که در دوره قاعدگی، خلق و خو و اخلاق شان تغییر می کند. این در حالی است که به تازگی مطالعه ای انجام شده است که نشان می دهد در بعضی از روزهای چرخه ماهانه قاعدگی، خانم بیشتر از هر زمان دیگری به خودکشی فکر و اقدام به خودکشی می کند.

یافته های این مطالعه به خانم ها کمک کرده تا زمانی که بیشتر مستعد اقدام به خودکشی هستند را شناسایی کنند. به طبع آن، بهتر می توان جلوی آن ها را گرفت.

اقدام به خودکشی

اقدام به خودکشی و چرخه قاعدگی؛ پیش زمینه

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “ما پزشکان مسئول این هستیم که نگذاریم بیماران اقدام به خودکشی کنند؛ با این حال، تا به امروز اطلاعات کافی درباره زمان هایی که این افکار اوج گرفته و بیمار شدیدا به فکر خودکشی است، نداشته ایم.”

وی در ادامه صحبت هایش می گوید، “یافته های این مطالعه نشان می دهد که خانم هایی که از قبل هم به فکر خودکشی بودند، در دوران پریودی این افکار اوج می گیرد. پس این احتمال وجود دارد که خانم در این مدت مجددا اقدام به خودکشی کند. با کمک این یافته ها بهتر می توانیم زمان دقیق را شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام دهیم.”

119 خانم در این مطالعه شرکت کردند. محققان از آن ها خواسته بودند هر روز و در مدت حداقل یک چرخه قاعدگی به چندین سوال پاسخ دهند. این سوال ها درباره فکر کردن به خودکشی یا تجربه مشکلات روانی دیگر بود.

یافته های مطالعه

محققان با انجام این مطالعه به این نتیجه رسیدند که خانم ها درست در روزهای قبل و بعد از شروع خونریزی پریودی، بیشتر به خودکشی فکر کرده، برنامه ریزی و تلاش می کنند.

البته آن ها این نکته را هم ذکر می کنند که این الگوها همگانی نیستند. بیشتر در دوره قبل از شروع پریودی و روزهای اول فاز قاعدگی، فرد احساس افسردگی، اضطراب و ناامیدی می کند.

این در حالی است که سایر شرکت کنندگان پاسخ های متفاوتی داده بودند. طبق گفته آن ها، این نوع تغییرات احساسی را در روزهای دیگر چرخه تجربه می کنند.

به گفته نویسنده مشترک مطالعه، “در گذشته هیچ نشانه ای نبود که با کمک آن بتوانیم تشخیص دهیم که فرد الف چه زمانی احتمالا دست به خودکشی زده یا فرد ب چه زمانی اقدام به خودکشی می کند. واکنش هورمون های تمام خانم ها به این چرخه یکسان نیست.”

علاوه بر این، نشانه های روانشناختی که ممکن است خانم در هنگام فکر کردن به خودکشی مشاهده کند هم متغیر هستند.

به این خاطر که سطح هورمون های استروژن یا پروژسترون در چرخه قاعدگی در بدن خانم بالا و پایین می شود، احتمالا با هدف قرار دادن این هورمون ها می توانیم جلوی بروز اختلال دیسفریک پیش از قاعدگی را بگیریم.

بر اساس گفته های این تیم تحقیقاتی، اختلال دیسفریک پیش از قائدگی همواره با بروز رفتار و افکار مرتبط با خودکشی ارتباط داشته است.

اکنون پزشکان با کمک یافته های این مطالعه می توانند زمان تقریبی اقدام به خودکشی در مراجعه کنندگان خودشان را تخمین زده و دست به کار شوند.