کمر درد در زمان پریودی بسیار شایع است. حدود 84٪ از زنانی که در 18 تا 25 سالگی قرار دارند، به قاعدگی دردناک یا «دیسمنوره» دچار شده و 16٪  دیگر نیز دچار درد های مزمن در ناحیه کمرشان می شوند.

این درد ها ممکن است سخت و طاقت فرسا باشد؛ اما در اکثر مواقع، خطرناک نیستند. البته بعضی از مشکلات پزشکی مانند آندومتریوز یا فیبروم رحمی، باعث بروز کمردردهای شدید در طول دوران عادت ماهیانه می شوند.

در دکتر چک، می خواهیم به بررسی علت بروز کمردرد های دوران قاعدگی بپردازیم و روش های درمان خانگی آن ها را به شما معرفی کنیم؛ با ما همراه باشید…

علت کمر درد در پریودی

دیسمنوره اولیه

دیسمنوره اولیه به دلیل شروع عادت ماهیانه به وجود می آید و دلیل خاص دیگری ندارد. اکثر زنانی که در زمان عادت ماهیانه دچار کمردرد می شوند، دیسمنوره اولیه را تجربه می کنند. این درد ها می تواند به صورت گرفتگی ساده کمر یا به صورت کمر درد های شدید بروز کند.

علت کمر درد بعد از اتمام پریودی ، ترشح ماده شیمیایی به نام «پروستاگلاندین» است که در سلول های آندومتر رحم تولید می شود.

این ماده شیمیایی که به مقدار زیادی در سرتاسر بدن ما وجود دارد، نقش مهمی در بروز التهاب ها برعهده دارد. مقدار متوسط آن در بدنمان، خطری ندارد، با این حال، تجمع آن در بدن می تواند باعث گرفتگی و درد شود.

بعد از تخریب دیواره رحم در طول دوران قاعدگی و نزدیک شدن به پایان این دوره، بدن ما پروستاگلاندین کمتری آزاد می کند و در نتیجه، کمردرد و شکم درد ها به تدریج کمتر و کمتر می شوند.

یکی دیگر از دلایل کمردرد و شکم درد در دوران عادت ماهیانه، انقباضات رحمی است. رحم برای بازسازی و دور ریختن پوشش قدیمی خود، منقبض می شود؛ این کار با شدت بیشتری در زمان زایمان انجام می شود.

در برخی از زنان، دیده شده که این انقباضات به قسمت تحتانی کمر رسیده و باعث ایجاد کمر دردهای خفیف تا شدید می شود.

دیسمنوره ثانویه

دیسمنوره ثانویه به دلیل یک مشکل پزشکی یا آسیب دیدگی ایجاد می شود. در برخی از مواقع دیده می شود که در هر عادت ماهیانه جدید، دردها بیشتر از عادت ماهیانه قبلی می باشد.

حتما بخوانید: 7 علت خشکی واژن و بهترین روش های درمان آن

برخی از دلایل شایع دچار شدن به دیسمنوره ثانویه عبارتند از:

آندومتریوز

در بعضی از افراد، بافت رحم در خارج از رحم رشد می کند. اگر این بافت ها، به اندام های دیگر فشار بیاورد یا دور آن ها بپیچد، می تواند باعث ایجاد درد های شدید شود. به این مشکل آندومتریوز می گویند.

افرادی که به آندومتریوز دچار هستند، اغلب عادت ماهیانه های دردناک و سنگینی دارند، و لخته های خون یا خونریزی های بین دو دوره در آن ها دیده می شود.

درمان کمر درد پریودی دکتر چک

برخی از افراد دارای آندومتریوز نخاعی هستند. به عبارتی دیگر، بافت های اطراف ستون فقرات یا کمرشان رشد اضافی داشته و در همان نواحی، دچار درد و گرفتگی شدید می شود.

پزشک برای درمان آندومتریوز، قرص های ضد بارداری را تجویز می کند یا در نهایت، جراحی را پیشنهاد می دهد.

فیبروم رحم

فیبروم رحم به رشد غیر سرطانی بافت در رحم می گویند. در بعضی مواقع، با رشد بیش از حد این بافت ها، فرد دچار کمردرد در پریودی می شود.

پزشک برای درمان فیبروم رحم، درمان دارویی یا جراحی را پیشنهاد می دهد؛ البته دیده شده که در بعضی از بیمارانی که بافت های بزرگی داشتند، این توده ها بدون هیچ درمانی از بین رفته اند.

آدنومیوز

در این عارضه، بافت های درون رحمی در داخل دیواره عضلانی رحم رشد می کنند. این بیماری شبیه به آندومتریوز رحمی است و باعث کمردرد پریودی می شود.

افراد مبتلا به آدنومیوز، علائم زیر را مشاهده می کنند:

  • عادت ماهیانه های دردناک؛
  • درد در هنگام برقراری رابطه جنسی؛
  • خونریزی بین دوره ها.

در بعضی از مواقع، پزشک در هنگام انجام تست پلویس، متوجه بزرگ شدن اندازه رحم می شود که شک او را  در خصوص ابتلا به آدنومیوز، به یقین تبدیل می کند.

برای درمان این عارضه، از روش های هورمون درمانی، جراحی استفاده می کنند و زمانی که بیماری خیلی شدید باشد، رحم را از بدن خارج می کنند.

مشکلات و آسیب دیدگی های کمر

برخی از افرادی که در ناحیه کمرشان مشکل دارند، در هنگام عادت ماهیانه، دچار دردهای شدید شده یا درد هایشان بیشتر می شود؛ دلیل این درد ها ممکن است تجمع پروستاگلاندین در رحم باشد.

علت کمر درد بعد از اتمام پریودی

برخی افراد با انجام ورزش یا فیزیوتراپی دردهایشان را کاهش می دهند. با این حال، برطرف کردن درد در این افراد، بستگی به سلامت کلی آن ها و مشکلات کمرشان دارد؛ بنابراین پزشک برای درمان هر بیمار، از روش مناسب او استفاده می کند.

حتما بخوانید: علت افتادگی رحم و راه های پیشگیری و درمان خانگی

افرادی که مشکلات جدی تر، مانند: بیرون زدگی شدید دیسک دارند، ممکن است برای درمان نیاز به جراحی داشته باشند.

درمان کمردرد شدید در پریودی

مصرف داروهای ضد التهابی-غیر استروئیدی (NSAIDs) می توانند با کمتر کردن التهاب ناشی از پروستاگلاندین، به کاهش کمر درد در دوران پریودی کمک کند. داروهایی مانند ایبوپروفن گزینه خوبی برای رفع کمردرد در زمان عادت ماهیانه هستند.

برای کاهش دردتان علاوه بر مصرف دارو، می توانید از روش های زیر هم استفاده کنید:

  •  قرار دادن پدهای گرمایی یا کمپرس گرم روی ناحیه ای که درد می کند؛
  • انجام حرکات کششی یا ورزش کردن؛
  • داشتن رابطه جنسی سالم یا خودارضایی؛
  • انجام تمرین تکنیک های آرامش و ذهن-آگاهی مانند: یوگا، مدیتیشن یا تنفس عمیق؛
  • مصرف مکمل های خاص مانند: منیزیم، ویتامین B-1 (تیامین)؛
  • استفاده از درمان های جایگزین مانند طب سوزنی؛
  • ماساژ.

اگر دردتان بسیار شدید است و استفاده از این روش ها آن را کمتر نکرد، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

استفاده از قرص های ضد بارداری هورمونی می توانند کمردرد های عادت ماهیانه را کمتر کنند و برخی از علائم اندومتریوز را از بین ببرند.

اگر به دیسمنوره ثانویه دچار هستید، پزشک برای رفع دردتان باید بیماری ای که باعث کمردردتان شده را درمان کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر کدام از موارد زیر، بهتر است ،بدون اتلاف وقت، به پزشک مراجعه کنید:

  • روش های کاهش درد خانگی دردتان را کمتر نکردند؛
  • دارو هیچ تاثیری بر کاهش دردتان نگذاشت؛
  • به علائمی مانند: خونریزی بین دوره ها، درد در هنگام رابطه جنسی یا درد در واژن، دچار شوید؛
  • در هر دوره، دردتان بیشتر از ماه قبل است؛
  • دردتان آنقدر شدید است که نمی توانید به تحصیل یا کارتان ادامه دهید؛
  • در هنگام راه رفتن یا بلند کردن اجسام دچار کمردرد های شدید یا اسپاسم عضلانی می شوید؛
  • خونریزی به حدی زیاد است که هر 2 ساعت یکبار یا حتی کمتر، مجبور به عوض کردن نوار بهداشتی یا تامپون می شوید.
خلاصه مطلب

عادت ماهیانه دردناک عارضه ای شایع در بین زنان است که ممکن است هر زنی در طول عمر خود حداقل یکبار آن را تجربه کند. برخی از زنان در طول عادت ماهیانه شان، دچار کمر درد های خفیف تا شدید می شوند که ممکن است علت های مختلفی برای بروز آن وجود داشته باشد.

در بسیاری از موارد، روش های خانگی وجود دارند که درد و سایر علائم را رفع می کنند.

حتما بخوانید: اولین عادت ماهانه و تمام آنچه که باید بدانید

با این حال، اگر علائم کمر درد در زمان پریودی در شما شدید است یا علائم غیر عادی ای مشاهده می کنید، بهتر است قبل از هر کاری، به یک پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی درد را مشخص کرده و درمان مناسب را برایتان در نظر بگیرد.

 

اگر نیاز به پزشک دارید ولی نمی توانید به صورت حضوری به پزشک مراجعه کنید حتما از خدمات مشاوره آنلاین پزشکی پزشک لاین استفاده کنید.

ترجمه شده توسط تیم ترجمه دکترچک

منبع