در جدیدترین مطالعه ای که منتشر شده است، محققان به مزایا و خواص سیاه دانه در زمینه دارویی اشاره کرده اند.

سیاه دانه؛ پیش زمینه

هند، بزرگ ترین تولید کننده سیاه دانه در جهان است اما کشورهای برزیل، کلمبیا، مالزی و کانادا بزرگ ترین صادرکنندگان این دانه هستند. میوه این گیاه سه تا شش برچه دارند که وقتی بالغ شوند، مشکی رنگ می شوند.

سیاه دانه حاوی چندین متابولیت اولیه و ثانویه در دسته های شیمیایی مختلف، مثل آلکالوئید، ترپن‌ ها و ترپنوئیدها، فیتو استرول ها، فلاونوئیدها، فنولیک اسید و تانیس، است.

کاربرد سیاه دانه

کاربرد سیاه دانه در صنعت پزشکی و درمان بیماری ها

در طب عربی از این گیاه برای درمان آسم، برونشیت، اسهال، سوء هاضمه، اختلال قائدگی، آمنوره یا فقدان قائدگی و عفونت های پوستی استفاده می شود.

در طب چینی از این گیاه برای درمان سردرد استفاده می شود.

روغن دانه این گیاه حاوی آنتی اکسیدان می باشد، دارای خواص ضدالتهاب و تنظیم کننده دستگاه ایمنی بوده و ضدباکتری است.

سیاه دانه قابلیت کاهش کلسترول خون را هم دارد. علاوه بر این، با توجه به مقادیر زیاد استرول موجود در این گیاه، در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هم مفید است. حتی اگر می خواهید به دیابت و بیماری های التهابی مبتلا نشوید و پیامدهای یائسگی را تجربه نکنید، سیاه دانه بهترین گزینه موجود است.

مکانیسم های کلیدی در سیاه دانه برای تسکین بیماری های کاردیو متابولیک

مکانیسم های زیادی در این زمینه نقش دارند. به عنوان مثال، به لطف آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه، می توان فشار خون افراد مبتلا به پرفشاری خون را کم کرد.

بعلاوه، این گیاه نقش بسزایی در کاهش مالون‌ دی‌ آلدهید هم دارد. چندین مطالعه نشان داده اند که مالون‌ دی‌ آلدهید نشانگر واکنش لیپید در نتیجه بروز استرس اکسیداتیو است.

در نتیجه ابتلا به بیماری های کاردیو متابولیک، فرد دچار التهاب می شود. پس باید التهاب را کم کرد تا وضعیت بیمار بهتر شود. مطالعات نشان داده اند که سیاه دانه می تواند میزان تولید واسطه های التهابی را کم کند.

تاکنون در چندین مطالعه به تاثیر این گیاه در کاهش وزن هم اشاره شده است. با مصرف این گیاه، اشتهای فرد کم شده، مانع از جذب گلوکوز روده و به طبع آن، میزان آدیپونکتین زیاد می شود.

نتیجه گیری

از سیاه دانه برای درمان انواع بیماری ها و عارضه ها استفاده می شود. برای کاهش وزن، پیشگیری از ابتلا به دیابت و درمان آسم، برونشیت، اسهال، سوء هاضمه، اختلال قائدگی، آمنوره یا فقدان قائدگی و عفونت های پوستی می توان این گیاه را مصرف کرد.