در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان بروز واکنش التهابی در داخل قلب در واکنش به سندرم دیسترس حاد تنفسی را بررسی کرده اند.

چه ارتباطی بین عفونت های ویروسی مجرای تنفسی و بیماری قلبی عروقی وجود دارد؟

شدت عفونت های ویروسی فصلی مختلف است؛ از عفونت هایی گرفته که فقط علائمی شبیه به آنفولانزا دارند تا سندرم دیسترس حاد تنفسی.

مثلا بیماری کرونا که در وهله اول یک نوع عفونت مجرای تنفسی به شمار می آید، می تواند پیشرفت کرده و در نهایت فرد به سندرم دیسترس حاد تنفسی و بیماری قلبی عروقی مبتلا شود.

سلول های ایمنی که در خون در حال جریان هستند، با تنظیم میزان سیتوکین آزاد شده نسبت به کووید 19 واکنش نشان می دهند. تحت این شرایط، احتمالا میوکارد قلب آسیب می بیند.

ماکروفاژهای میوکارد که یک نوع سلول ایمنی هستند، مسئول تنظیم واکنش التهابی قلب می باشند. به گفته محققان، این گروه از سلول ها در سندرم دیسترس حاد تنفسی هم نقش دارند.

به تازگی شواهدی به دست آمده مبنی بر این که اگر تعداد ماکروفاژها زیاد شود، احتمالا نشان می دهد که شخص به این عارضه مبتلا شده است. CCR2 منفی و CCR2 مثبت، دو گروه اصلی از ماکروفاژهای قلب هستند. باید مطالعات بیشتری بر روی این ماکروفاژها انجام شده تا مشخص شود که چه نقشی در ابتلا به عفونت های ویروسی دارند.

این اطلاعات بسیار برای محققان مفید است. وقتی که جواب این سوال ها را پیدا کنند، مشخص می شود که آیا این پیامدها ناشی از ابتلا به کووید 19 هستند یا نه. علاوه بر این، در صورت بروز التهاب هم می توان متوجه شد که آیا این التهاب، واکنش سیستماتیک و ایمنی بدن نسبت به عفونت ویروسی است یا خیر.

علاوه بر این، با استفاده از این اطلاعات می توان در آینده روش هایی پیدا کرد تا فردی که از کووید 19 جان سالم به در برده است، به بیماری قلبی عروقی مبتلا نشود.

سندرم دیسترس حاد تنفسی و بیماری قلبی عروقی

درباره مطالعه

در این مطالعه، محققان نقش سیگنال های ایمنی مربوط به سندرم دیسترس حاد تنفسی ویروسی و غیرویروسی در تغییر تعداد ماکروفاژهای کاردیاک و به طبع آن، تاثیری که بر پارامترهای بیماری قلبی عروقی دارد را بررسی می کنند. التهاب سیستماتیک یکی از این پارامترها است.

به همین منظور، محققان 33 نمونه کنترل شده از بیمارانی جمع آوری کردند که بین ماه سپتامبر تا دسامبر سال 2019 و قبل از شروع کووید 19 جانشان را از دست داده بودند.

علاوه بر این، 21 نمونه هم از بیمارانی جمع آوری کردند که بین ماه می تا ژولای سال 2020 به خاطر پیامدهای ناشی از کرونا جانشان را از دست داده بودند.

یافته های مطالعه

به طور کلی، داده های به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که ابتلا به عفونت سارس کووید 2 در انسان و موش منجر به بروز تغییرات قابل توجه در تعداد ماکروفاژهای قلب، به ویژه ماکروفاژهای CCR2 مثبت می شود.

حتی زمانی که ویروس سارس کووید 2 یا سایر ویروس ها در بدن وجود نداشته باشند، واکنشی که دستگاه ایمنی در برابر سندرم دیسترس حاد تنفسی نشان می دهد، منجر به بروز تغییرات چشمگیر در تعداد ماکروفاژهای قلب می شود.

به طبع آن، ریسک بروز پیامدهای ناشی از بیماری قلبی عروقی و مرگ و میر به خاطر ابتلا به این سندرم در بیمار زیاد می شود.