کودکان خیلی قبل تر از این که شروع به صحبت کردن کنند، با شما رابطه برقرار می کنند. از اولین لبخند تا اولین خنده گرفته، مهارت های ارتباطی غیرکلامی نوزادان به سرعت از زمان تولد پیشرفت می کنند.

پس از این که سیستم های کنترل پویایی کودک رشد می کنند، او از دست ها و انگشتان خود برای جلب توجه شما استفاده می کند. در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام نکاتی که در رابطه با این علائم نیاز دارید، اشاره می کنیم.

کودک از چه زمانی باید دست زده، دستش را تکان داده و اشاره کند؟

هنگامی که نوزادان صداها و حرکات دیگران را تقلید می کنند، نشانه این است که در حال یادگیری مهارت های ارتباطی غیرکلامی هستند. پس از یادگیری این مهارت نوبت به برقراری ارتباط با کلمات می رسد.

دست تکان دادن کودک: تقریبا از ماه نهم کودک تان شروع به دست تکان دادن می کند و شما باید این حرکت را جشن بگیرید.

دست زدن کودک: تقریبا از همان ماه نهم هم کودک تان شروع به دست زدن کرده و از این حرکت برای پاسخ دادن به کاری که انجام داده اید استفاده می کند.

اشاره کردن کودک: اکثر کودکان در ماه نهم می توانند به اشیا مورد علاقه شان اشاره کنند. کودک تان با اشاره کردن می خواهد به شما بگوید که “من چیزی می بینم و می خواهم که شما هم آن را ببینید.” اشاره کردن یکی دیگر از اهداف رشد محسوب می شود.

علاوه بر این که کودک از اشاره کردن برای نشان دادن چیزهایی که به آن ها علاقه دارد استفاده می کند، برای انجام کارهایی که دوست دارد، چیزهایی که به آن ها علاقه دارد و حتی چیزهایی که به خاطر دارد، استفاده می کند.

چگونه باید دست زدن، دست تکان دادن و اشاره کردن را به کودک خود آموزش دهید؟

هر کودکی با شیوه خودش این مهارت ها را یاد می گیرد اما با این کارها می توانید در یادگیری این مهارت ها به آن ها کمک کنید.

آموزش دادن با مثال

برای این که کودکان را برای استفاده از مهارت های ارتباطی غیرکلامی اش تشویق کنید، بهترین کار مدل سازی است. دست های کودک تان را گرفته، به یک دیگر نزدیک کرده و بگویید “دست زدن، دست زدن”. دست های کودک را تکان داده و بگویید “برای بابا بزرگ دست تکان بده.” طبق گفته متخصصین، هنگامی که کودکان یک فرد بزرگسال را مشاهده می کنند که به چیزی دست می زند، قسمت مربوط به دست در مغزشان فعال می شود.

آهنگ خواندن با یک دیگر

انجام بازی های همراه با موسیقی در یادگیری این مهارت ها به کودک تان کمک می کند به این صورت که موقع آهنگ خواندن به او در انجام دادن این کارها با دست به او کمک می کنید.

جفت کردن چیزها با استفاده از کلمات

“چشم، بینی، دهان” یکی دیگر از بازی های آموزشی است که حرکات را با ارتباط ترکیب می کند و به این صورت است: هر دو دست کودک را در دست خود گرفته، به یکی از چشم های خود دست زده، سپس به بینی و سپس به دهان (و در این قسمت بازی با بوسیدن تمام می شود) و همزمان اسم این قسمت های بدن را هم به زبان می آورید.

اشاره کردن همراه با یک دیگر

می توانید سوالاتی مثل این بپرسید: “او یک سگ در پیاده رو است؟ اون یک پرنده در هوا است؟” دستان خودتان را روی دست های کودک تان قرار داده و با انگشت به سمت چیزهای اطراف تان اشاره کنید. وقتی کودک تان می بیند که شما به چیزهایی که او می شناسند و در خاطر دارد اشاره می کنید، او هم به اشاره کردن علاقه پیدا می کند. وقتی که به چیزی اشاره می کند، باید فورا اسم آن را برایش تکرار کنید و با این کار کمک می کنید تا دایره کلماتش بزرگ و بزرگ تر شود. با وجود این که کودک در حال حاضر نمی تواند این کلمات را به زبان بیاورد اما در مغز خود آن ها را قرار داده تا در آینده از آن ها استفاده کند.

توانایی انجام این کارها یکی دیگر از نشانه های رشد کودک در رابطه با دنیای اطرافش است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

بین ماه های نهم تا دوازهم اکثر کودکان توانایی دست زدن، تکان دادن و اشاره کردن را به دست می آورند اما اگر این بازه زمانی رسید و کودک تان این مهارت ها را بلد نبود، الزاما یک مشکل محسوب نمی شود.

در ویزیت ماه اول، متخصص کودکان درباره مهارت های ارتباطی غیرکلامی کودک تان سوالاتی می پرسد. اگر کودک تان در این زمان توانایی دست زدن و اشاره کردن نداشت و نمی توانست دست هایش را تکان دهد و در عین حال هیچ گونه نشانه دیگر دال بر تاخیر در رشد را از خود بروز نداد، پزشک بار دیگر در ویزیت ماه 15 این موارد را بررسی خواهد کرد.

اگر در رابطه با رشد کودک تان نگران هستید، با پزشک متخصص کودکان صحبت کنید. شما کودک تان را بهتر از هر فرد دیگری می شناسید و با مراجعه به پزشک به او در زیاد شدن شانس موفقیتش کمک می کنید.

در عین حال باید کارهای گفته شده را همراه با کودک تان انجام دهید.

بعد از این که کودک تان بر دست تکان دادن و اشاره کردن مسلط شد، یاد می گیرد تا به صورت پیچیده تری از این حرکات برای چیزهایی که دلش می خواهد استفاده کند. به چیزهایی اشاره می کند تا اسم شان را برایش بگویید، اسباب بازی هایی را برای بازی داشته و هنگامی خداحافظی دست هایش را تکان می دهد.

مادامی که کنجکاوی کودک تان بیشتر می شود، می توانید چیزهای جدید مثل اشاره کردن به قسمت های مختلف بدن را به او یاد بدهید.

به خاطر داشته باشید که کلمات ذهنی کودک تان بسیار پیشرفته تر از کلماتی است که می تواند بر زبان بیاورد، پس با ارتباط برقرار کردن با او به افزایش تعداد کلماتی که بلد است کمک می کنید.