اکثر بچه‌ها عاشق حیوانات‌اند و دوست دارند یک حیوان خانگی در منزلشان داشته باشند. از طرف دیگر، حیوانات خانگی نیز با رفتار خود به گونه‌ای عمل می‌کنند که معمولا با کودکان زودتر از بزرگسالان مانوس می‌شوند. حیوانات نه تنها عشق بی‌قید و شرط خود را نثار ما می‌کنند، بلکه می‌توانند شنوندگان بسیار خوبی برای درد دل‌هایمان باشند. مطالعات زیادی در رابطه با تاثیر حیوانات خانگی بر روی کودکان انجام شده است که نشان می‌دهند نگهداری از یک حیوان خانگی از بسیاری جهات به نفع کودکان است. حیوانات به کاهش استرس انسان کمک کرده و حتی می‌توانند به پیشرفت مهارت‌های عاطفی و اجتماعی کودکان کمک کنند.

اغلب کودکانی که به اوتیسم یا اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) مبتلا هستند، نسبت به لمس و تعامل با انسان‌های دیگر و حتی با والدین خود حساس‌اند. همین کودکان به راحتی با حیوانات خانگی ارتباط برقرار کرده و از لمس و صحبت با آن‌ها لذت می‌برند.

اگر به فکر به سرپرستی گرفتن یک حیوان خانگی هستید و نمی‌دانید که آیا وقت و هزینه‌ای که باید برای آن صرف کنید، ارزشش را دارد یا خیر، از شما دعوت می‌کنیم ادامه این مقاله از دکتر چک را بخوانید تا شما را با مزایای شگفت انگیز نگهداری از حیوان خانگی آشنا کنیم…

مزایای نگهداری و به سرپرستی گرفتن حیوان خانگی

قبل از هر چیزی، باید خاطر نشان کنیم که حیوانات اسباب بازی کودکان شما یا وسیله‌ای برای سر کردن اوقات فراغت‎تان نیستند. اگر قصد دارید یک حیوان خانگی را به خانه‌تان راه دهید، باید به او به چشم یکی از اعضای خانواده که رفتارهای خاص خودش را دارد نگاه کنید. ممکن است حیوان خانگی دستورات شما را عینا انجام ندهد. حیوانات هم بیماری‌های خاص خودشان را دارند و باید به محض بیماری، به پزشک حیوانات مراجعه کنند. واکسن‌ها، غذای مخصوص، زمانی برای بیرون بردن، نوازش و توجه به آن‌ها و… همه از شرایطی است که باید از قبل با آن آشنا باشید.

یادتان باشد وقتی حیوانی را به خانه‌تان راه می‌دهید و پس از مواجهه با شرایط سخت آن را از خانه بیرون می‌کنید، به فرزندتان این ذهنیت را می‌دهید که باید در شرایط سخت، خانواده و افراد مهم را رها کند.

تحقیقات نشان می‌دهند کودکانی که در خانواده‌ای که حیوان خانگی عضوی از آن است رشد می‌کنند، از سلامت روانی و عقلی بیشتری نسبت به دیگر کودکان برخوردارند. کودکان می‌توانند حیوانات خانگی را عضوی از خانواده بدانند و آن‌ها را جزو بهترین دوست خود در نظر بگیرند.

برخی از مهم‌ترین مزایای نگهداری از حیوانات خانگی برای کودکان، عبارتند از:

حیوانات خانگی استرس کودکان را کاهش می‌دهد

شاید فکر کنید کودکان چرا باید استرس داشته باشند؟ حقیقت این است که کودکان به دلیل تغییر شرایط زندگی و آشنا شدن با موقعیت‌های جدید، دائما دچار استرس می‌شوند. این استرس در زمان نوجوانی به اوج خود می‌رسد و تا زمان دانشگاه و بعد آن نیز ممکن است ادامه داشته باشد.

حیوانات خانگی عشق بی‌قید و بند غریزی نسبت به اعضای خانواده دوپای خود نشان می‌دهند. آزمایش‌های زیادی وجود دارند که نتایج مثبتی از تغییرات فیزیولوژیکی بدن کودک در زمان نوازش یا بازی با حیوان خانگی را نشان می‌دهند.

از مهم ترین تاثیر حیوانات خانگی بر روی کودکان کاهش استرس است. زمانی که کودک به نوازش یا بازی با حیوان خانگی مشغول می‌شود، هورمون استرس (کورتیزول) در بدن او کاهش می‌یابد و در عوض هورمون‌های دوپامین و اکسی توسین که هورمون‌های ضد استرس هستند، افزایش پیدا می‌کنند. این تغییرات فقط در زمان نگهداری از حیوان خانگی یا وقت گذاشتن با او مشاهده شده است.

تنهایی را کاهش می‌دهد

هر چه زندگی انسان بیشتر به سمت مدرنیته حرکت می‌کند، تنهایی او بیشتر می‌شود. بسیاری از کودکانی که در محیط‌های شهری و آپارتمانی زندگی می‌کنند، با احساس تنهایی و سر‎رفتن حوصله آشنا هستند.

حیوانات خانگی نسبت به صاحب خود بی‌تفاوت نیستند و می‌توانند تنهایی کودک را پر کنند. بدین صورت، کودک با احتمال کمتری منزوی می‌شود و بهتر از سایرین می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند؛ چرا که در زمان‌های تنهایی در خانه، به راحتی با حیوان خانگی خود صحبت می‌کند و احساسات و اسرار‎هایش را با او در میان می‌گذارد.

همدلی و شفقت را ایجاد می‌کند

مراقبت از حیوانات خانگی کاری تمام وقت است. در حقیقت، حیوانات کودکانی هستند که هیچوقت بزرگ نمی‌شوند. زمانی که قسمتی از مراقبت از حیوان خانگی را به کودک خود محول می‌کنید (مثلا پر کردن ظرف غذا یا آب) به او یاد می‌دهید که چطور نسبت به اطرافیان خود حس همدلی و مهربانی داشته باشد.

مهارت‌های خواندن و نوشتن را بهتر می‌کند

خواندن و نوشتن برای کودکان کار سختی است و معمولا برای انجام درست آن، استرس زیادی دارند. وقتی از کودکتان می‌خواهید که برای حیوان خانگی‌ای که دوستش دارد کتاب بخواند، کودک شما با اشتیاق بیشتری خواندن و نوشتن را یاد می‌گیرد و برای یادگیری کامل آن تلاش می‌کند.

کودکان را با عشق بی‌قید و شرط آشنا می‌کند

کودکانی که با حیوانات خانگی بزرگ می‌شوند، با ماهیت اصلی عشق و محبت آشنا هستند. آن‌ها می‌دانند که عشق ابزاری برای بدست آوردن و داد و ستد نیست و نباید در قبال احساسات یا کارهایی که انجام می‌دهند، انتظار پاداش داشته باشند.

این کودکان، اگر کسی را دوست داشته باشند، او را همانطور که هست می‌پذیرند.

مسئولیت‌پذیری را آموزش می‌دهد

اگر با تربیت کودک سروکار داشته باشید، می‌دانید که یکی از سخت‌ترین مرحله تربیت کودک، یاد دادن مسئولیت‌پذیری به اوست؛ زیرا کودکان درک درستی از این موضوع ندارند. داشتن یک حیوان خانگی، می‌تواند به شما کمک کند تا به طور عینی به کودک خود مسئولیت‌پذیری را یاد دهید.

به عنوان مثال، اگر حیوان خانگی گرسنه باشد، کودک به دلیل علاقه به او، نمی‌تواند غذا دادن را عقب بیاندازد. انجام برخی از کارهای روتین مراقبت از حیوان خانگی توسط کودکان باعث می‌شود که به مرور زمان، کودک مسئولیت کارهای خود مانند تمیز کردن اتاق، مرتب کردن تخت خواب و غیره را بدون یادآوری کردن انجام دهد.

افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس

از جمله تاثیر حیوانات خانگی بر روی کودکان افزایش اعتماد به نفس می باشد. محول کردن برخی از مسئولیت‌های حیوان خانگی توسط کودک، باعث می‌شود که به مرور زمان کودک شما احساس کند که در مراقبت حیوانی که دوستش دارد نقش مهمی دارد. بدین صورت، احساس غرور می‌کند و با تقویت مهارت‌های عاطفی-اجتماعی، عزت نفس و اعتماد به نفس او افزایش می‌یابد.

علاقه به ورزش و فعالیت‌های فیزیکی را افزایش می‌دهد

اغلب حیوانات خانگی (به خصوص سگ و گربه) فعالیت زیادی در طول روز دارند و به طور ناخودآگاه شما را تشویق می‌کنند تا برای بازی کردن با آن‌ها همراه شوید. اگر خانواده‌ی فعالی دارید و زندگی در فضای باز را ترجیح می‌دهید، می‌توانید حیوان خانگی متناسب با آن سبک را انتخاب کنید.

بازی و همراهی با حیوانات، انرژی و حرکت می‌خواهد. بدین صورت، حتی اگر کودک شما ورزشی را شروع کرده باشد، از انجام آن خسته یا دلسرد نمی‌شود.

اضطراب اجتماعی را کاهش می‌دهد

در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، زمانی که نیاز است کودک در دادگاه حضور داشته باشد، وکلای دادگستری در دادگاه‌ها از حضور سگ‌های آموزش دیده و اجتماعی‌تر استفاده می‌کنند. در چنین شرایطی، کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، در حضور یک حیوان احساس امنیت بیشتری کرده و بهتر می‌توانند از اتفاقات ناگوار صحبت کنند.

نوازش بدن حیوانات باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود و احساس حمایت عاطفی ایجاد می‌کند. همچنین، پزشکان به افرادی که با شرایط پزشکی مانند دردهای مزمن، تیک‌های عصبی، تشنج و شرایط پرتنش مواجه هستند، توصیه می‌کنند که ساعات بیشتری را با حیوان خانگی خود سپری کنند.

قبل از خرید یا به سرپرستی گرفتن حیوانات، چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟

قبل از هر چیزی باید به خوبی تحقیق کنید. هزینه، چالش‌ها، انواع نژاد‌های هر حیوان و ویژگی‌های شخصیتی‌شان، روش‌های مراقبت، فضای مورد نیاز برای نگهداری، وظایف شما در قبال حیوان خانگی، غذای مناسب، فعالیت‌های بدنی لازم برای هر حیوان، امکان جابجایی در صورت تغییر مکان یا مسافرت، زمان مورد نیاز برای مراقبت و توجه در طول روز و غیره اطلاعاتی هستند که حتما باید از آن‌ها مطلع شوید.

با صرف زمان در اینترنت و همچنین سوال پرسیدن از دامپزشک و افراد مرتبط، می‌توانید به جواب تمام سوالات خود برسید.

یادتان باشد که باید حیوان خانگی متناسب با خانواده‌تان را انتخاب کنید و فقط علاقه شما مهم نیست. بلکه توانایی شما برای نگهداری و داشتن شرایط مورد نیاز حیوان نیز بسیار مهم است. زمانی که حیوانی را به خانه‌تان راه می‌دهید، او عضوی از خانواده‌تان می‌شود. پس اگر دیدید که به طور مثال سگ شما در زمانی که نبودید تمام روکش مبل را جویده است، به جای عصبانیت و رهاسازی او، باید با صبر و حوصله، مبلمان مناسب را انتخاب کرده و به درستی به او آموزش دهید که مبل وسیله جویدنی نیست.

وقتی خودتان در قبال حیوان خانگی‌تان مسئولیت پذیر باشید و به او اهمیت دهید، در حقیقت به کودک خود مسئولیت‌پذیری در زندگی در قبال افراد مهم خانواده و مراقبت کردن از آن‌ها را آموزش می‌دهید.