امروزه که لیزر موهای زائد به محبوب ترین روش درمانی رفع موهای زائد در جهان تبدیل شده ، فناوری نوین شامل استفاده از یک پرتو نور شدید و متمرکز است که با هدف گیری رنگدانه فولیکول مو ، باعث آسیب به مو و از بین بردن آن می گردد و در نهایت از رشد موهای زائد جلوگیری می کند. افزون بر این لیزر موهای زائد روشی بدون درد ، آسان ، ایمن و موثر برای بدست آوردن پوستی صاف و عاری از مو می باشد که در این بین برای انجام لیزر موهای زائد سوالاتی به ذهن افراد خطور می کند ، نظیر تعداد جلسات لیزر موهای زائد چقدر است ؟

لازم به توضیح است که پاسخ به این سوال کار ساده ای نبوده و عوامل بسیاری در تعداد جلسات لیزر موهای زائد و کسب نتایج دلخواه تاثیر می گذارد که از آن جمله می توان به رنگ پوست و مو ، چرخه رشد مو ، واکنش بدن افراد به لیزر درمانی ، رعایت منظم جلسات لیزر موهای زائد ، اختلالات هورمونی ، هیرسوتیسم یا پرموئی ، طول موج لیزر و دستگاه لیزر موهای زائد و … اشاره کرد.

به عنوان اولین عامل تاثیرگذار به چرخه رشد مو اشاره می کنیم. از آنجا که روش کار لیزر موهای زائد به گونه ایست که با تمرکز و هدف گیری نور لیزر بر ناحیه مورد نظر ، نور لیزر جذب رنگدانه فولیکول مو شده و با تولید گرما ، فولیکول مو را می سوزاند و از بین می برد تا مجددا رشد نکند و زمانی این اتفاق رخ می دهد که مو در مرحله فعال از چرخه رشد مو باشد و با توجه به اینکه هر تار مو می تواند در مراحل مختلفی از چرخه رشد مو باشد ، در نتیجه باید جلسات متعددی بصورت ماهیانه برنامه ریزی شود تا حداکثر موها به مرحله رشد رسیده و نور لیزر به آنها برسد و از بین بروند که این امر عموما در حدود 6 تا 8 جلسه بصورت ماهیانه طول می کشد.

چه زمانی می توان انتظار مشاهده نتایج لیزر موهای زائد را داشت ؟

عامل تاثیرگذار بعدی بر روی لیزر موهای زائد رنگ پوست و مو بوده و با توجه به اینکه نور لیزر رنگدانه مو را نشانه می گیرد ، لذا هر چه مو تیره تر باشد و از طرف دیگر تضاد بین رنگ مو و پوست بیشتر باشد ، یعنی موهایی تیره و پوستی روشن ، لیزر درمانی در مدت زمان کمتری نتیجه بخش خواهد بود. البته با پیشرفت فناوری همه افراد با هر رنگ پوست و مویی از جمله پوست های تیره می توانند به انجام لیزر موهای زائد بپردازند ، اما در این افراد امکان بیشتر شدن تعداد جلسات لیزر موهای زائد وجود دارد. گزینه بعدی تاثیرگذار بر نتایج لیزر موهای زائد ، واکنش بدن هر فرد به دستگاه لیزر موهای زائد و طول موج می باشد که هیچ نتیجه واحدی برای افراد وجود نخواهد داشت و تعداد جلسات در افراد مختلف توسط پزشک یا متخصص لیزر در بهترین مرکز لیزر موهای زائد ارزیابی شده و برنامه ریزی می گردد.

از سوی دیگر تغییرات هورمونی که در اثر افزایش سن و یا در دوران بلوغ رخ می دهد ، بر رشد مو تاثیر گذاشته و باعث بیشتر شدن تعداد جلسات لیزر موهای زائد می شود که برای نوجوانان در دوران رشد و بلوغ نیازست تا به تعادل هورمونی برسند و سپس به انجام لیزر درمانی اقدام کنند. همچنین اختلالات هورمونی در دوران جوانی و میانسالی نیاز به درمان دارویی دارد تا هورمونها متعادل شده و لیزر موهای زائد نتیجه مطلوب بدهد. معمولا جلسات لیزر موهای زائد برای افراد بین 6 تا 8 جلسه ماهیانه خواهد بود که این تعداد جلسات در افراد با مشکلات هورمونی بیشتر طول می کشد و در صورت عدم درمان هورمونی ، امکان رشد مجدد موها وجود دارد.

در مورد رعایت نظم جلسات لیزر درمانی هم باید گفت که نظر به اینکه زمانبندی جلسات لیزر موهای زائد به گونه ای است که لیزر موهای زائد صورت در حدود 4 هفته یعنی 28 تا 30 روزه برنامه ریزی می شود و مناسب ترین زمان لیزر موهای زائد بدن هم بین 4 تا 6 هفته می باشد ، بنابراین رعایت دقیق این جلسات ضروری است ، چرا که این جلسات به گونه ای طراحی شده که در هر جلسه آسیب به فولیکول های مو افزایش یابد ، لذا بر هم زدن این بازه زمانی و انجام جلسات لیزر درمانی خیلی زودتر یا خیلی دیرتر از زمان مورد نظر ، رسیدن به هدف شما یعنی کسب نتایج عالی از لیزر موهای زائد را دشوار می سازد.

در این میان مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی در رشت از نکاتی است که برای انجام لیزر موهای زائد یا هر نوع خدمات زیبایی و جوانسازی پوست باید به آن اشاره داشت که در این خصوص باید به بررسی درباره نوع دستگاه لیزر موهای زائد ، پزشک کلینیک زیبایی ، اپراتور لیزر موهای زائد و … بپردازید  تا بتوانید بهترین نتیجه را از لیزر درمانی داشته باشید.

چه زمانی می توان انتظار مشاهده نتایج لیزر موهای زائد را داشت ؟

بعد از حدود 2 تا 3 جلسه از لیزر درمانی ، رشد موها بسیار کمتر و نازکتر خواهد شد و بعد از 4 تا 5 جلسه شاهد پوستی صاف تر با رشد مویی کندتر خواهید شد. اگرچه در طی این مدت ، امکان برگشت و رشد مجدد موها به دلیل انتقال این دسته از موها از فاز استراحت و رسیدن به مرحله فعال از چرخه رشد مو وجود دارد که در افراد مختلف در زمانهای متفاوتی رخ می دهد که البته این برگشت مو در روند لیزر درمانی بسیار موثر می باشد. در نهایت پس از تکمیل درمان با لیزر پس از گذشت 6 تا 8 جلسه و در برخی بیشتر ، به مدت 6 ماه تا یک سال می توانید از داشتن پوستی صاف و بدون مو بدون نیاز به روشهای از بین بردن مو لذت ببرید. البته این احتمال هم وجود دارد که در این ماه ها جلسات ترمیم یا شارژ لیزر موهای زائد مورد نیاز باشد که به حفظ نتایج لیزر درمانی کمک بسزایی می کند.

کلینیک زیبایی آلما در رشت