افراد ممکن است در طول دوران زندگی خود، انواع مختلفی از سردرد را تجربه کنند. علل و علائم سردرد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی سردردها نشانه بیماری های خاصی همچون میگرن و سینوزیت هستند و برخی دیگر بی علت رخ می دهند. شاید برایتان جالب باشد، ولی خیلی افراد به دنبال این ترفند هستند که چه میوه ای برای سردرد خوب است و بلافاصله میوه را مصرف کنند تا سردردشان خوب شود.

در مورد سردرد های بی علت یا ناشی از بیماری ها، غذا و نوشیدنی‌ها می‌توانند روی بروز سردرد و یا شدت آن و همچنین مدت زمان ماندگاری سردرد تأثیراتی را برجای بگذارند. بیشتر سردردها مدت زیادی دوام نمی آورند و قابل کنترل هستند، مانند سردردهای استرسی یا سردردهای ناشی از فعالیت بیش از حد یا کمبود خواب. سایر موارد، مانند میگرن، می تواند برای روزها یا هفته ها ممکن است ناتوان کننده باشد.

چه میوه ای برای سردرد خوب است ؟

برخی از میوه ها سرشار از منیزیم و پتاسیم هستند. تحقیقات در این خصوص ادامه دارد، اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که پتاسیم ممکن است با کمک به عملکرد مطلوب اعصاب، به کاهش درد میگرن کمک کند.

موز برای سردرد مفید است زیرا مقداری پتاسیم، منیزیم، ویتامین‌های B و کربوهیدرات‌های پیچیده را به بدن می‌رساند که همگی به کاهش سردرد کمک می‌کنند. اگر سردرد به دلیل کم آبی بدن باشد، میوه های حاوی آب زیاد می توانند با سردرد مقابله کنند. پس اگر مجدد به ذهنتان خطور کرد که چه میوه ای برای سردرد خوب است ، سریعا درب یخچال خود را باز کنید و به دنبال میوه های آب دار باشید.

  • زردآلو
  • آووکادو
  • موز
  • انجیر
  • تمشک
  • خربزه
  • طالبی
  • هندوانه.

در فصل تابستان تا می توانید هندوانه بخورید. اگر تمایل به خوردن آبمیوه دارید می توانید با آب هندوانه و آب طالبی خود را سرگرم کنید. البته افراد دیابتی باید حتما با پزشک خود مشورت کنند.

مدیریت سردرد با تغذیه درست

بیشتر اوقات سردرد های ما به علت عادات تغذیه ای اشتباه ماست. تحقیقات در این خصوص دائما در حال بروز رسانی می باشد. اما مواقعی ما دچار سردرد می شویم و نمی دانیم که برای درمان آن چه باید بکنیم. طبیعتا رایج ترین راه خوردن انواع مسکن هاست. ولی برخی افراد نباید دائما از مسکن استفاده کنند. زیرا تاثیرات بدی را برای فرد ایجاد می نماید. گزینه بهتری هم وجود دارد و آن عبارت چه میوه ای برای سردرد خوب است می باشد؟

گزینه های خانگی درمان سردرد

دانستن اینکه وقتی سرتان درد می کند چه بخورید می تواند به شما در انتخاب های خوبی که می توانید در پیش رو داشته باشید، کمک کند. رایج ترین غذاها و نوشیدنی هایی که به درمان سردرد کمک می کنند عبارتند از:

  • سبزیجات
  • میوه های تازه، به ویژه میوه های که دارای رنگ روشن هستند. این میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان بوده و برای درمان سردرد موثر عمل می کنند
  • غذاهای حاوی سدیم کم
  • بادام ها
  • یک فنجان قهوه کوچک برای سردردهای ناشی از کافئین

به دنبال عوامل تحریک کننده سردرد باشید

تحقیقات پزشکی نشان داده است که برخی غذاها و نوشیدنی ها محرک سردرد هستند. اما باید بدانیم که چه محرک هایی فرد را آزار داده و دچار سردرد می شود؟

موز و ذرت ممکن است برای یک نفر محرک باشند، ولی برای شخص دیگر این طور نباشد. ممکن است محصولات لبنی و گوجه فرنگی برای شخص دیگری محرک به حساب بیاید و برای فردی دیکر این گونه نباشد.

برای عدم تشدید سردرد چه چیزهایی را نباید بخوریم؟

چه میوه هایی برای سر درد خوب نیست؟

از مصرف غذاهای فرآوری شده، پنیرهای کهنه، ماهی دودی یا خشک شده، محصولات لبنی کشت شده، غذاهای پراز سدیم مانند: چیپس سیب زمینی و غذاهای حاوی کربوهیدرات و قند خودداری کنید. گاهی اوقات، تسکین سردرد ناشی از دانستن این مسئله است که چه چیزی را نباید خورد.

نوشیدن های تشدید کننده سردرد

ممکن است شما در این فکر باشید که چه میوه ای برای سردرد خوب است. ولی پس از این که میوه های مفید را میل نمودید سراغ نوشیدنی هایی می روید که سردرد را تشدید می نماید. به عبارتی ما می خواهیم بگوییم وقتی که میوه های مفید را نوش جان کردید، نباید بلافاصله برخی نوشیدنی ها را مصرف کنید.

شیر

شیر دارای کازئین بوده و این ماده ممکن است سردرد های میگرنی را تشدید نماید. اگر هوس شیر موز کرده اید و میگرن هم امان شما را بریده است، پیشنهاد می کنیم که این دو ترکیب را با یکدیگر ننوشید.

نوشیدنی های الکلی

نوشیدنی هایی همچون آبجو، شراب و شامپاین دارای الکل می باشند. الکل بر مواد شیمیایی مغز و عروق خونی تأثیر می گذارد به گونه ای که ممکن است باعث سردرد شدید شود. نوشیدن الکل و ننوشیدن آب کافی، اثرات آن را چند برابر می کند.

نوشیدنی های کافئین دار

کافئین در نوشیدنی ها بیشتر از آن چیزی است که بسیاری از مردم تصور می کنند. معمولاً در قهوه، چای و برخی از نوشابه ها کافئین وجود دارد. با این حال، در شکلات نیز این ماده محرک وجود داشته، بنابراین شکلات داغ یک محرک بالقوه برای سردرد محسوب می گردد. اگر مستعد میگرن هستید، باید از خوردن یک فنجان شکلات داغ با شیر خودداری کنید. به طور کلی مشخص نیست که کافئین در برخی غذاها مانند بستنی و غلات صبحانه نیز یافت می شود یا خیر.

از خوردن آبمیوه های غیر طبیعی خودداری کنید

امروزه غذاها و نوشیدنی ها افزودنی های زیادی دارند. طعم دهنده هایی برای افزایش طعم غذاها و همچنین مواد نگهدارنده ای (مانند نیتریت ها) برای افزایش عمر مفید مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. مواد شیمیایی مختلف، از جمله شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام، می توانند سردرد ایجاد کنند.

در آبمیوه های غیر طبیعی از این مواد افزودی و نگهدارنده بسیار زیاد استفاده می شود. اگر تمایل به خوردن آبمیوه دارید، خودتان می توانید با میوه هایی که گفته ایم آب میوه طبیعی تهیه کنید.

فنیل آلانین و نیتریت ها نیز از دسته مواد افزودنی بوده که موجب سردرد در افراد می شود.

آیا خوردن میوه می تواند برای کاهش درد میگرن موثر باشد؟

مردم معمولا می پرسند که چگونه میگرن را برای همیشه درمان کنیم؟ متأسفانه، و اساساً به دلیل اینکه محققان پزشکی هنوز علت خاص سردردهای میگرنی را مشخص نکرده اند، هیچ درمان دائمی برای آن وجود ندارد. با این حال، محققان ویتامین‌های تغذیه‌ای، مواد معدنی و عناصر دیگری را شناسایی نموده اند که می‌توانند سردرد میگرنی را تاحدودی تسکین دهد.

اما سوال این جاست که چه میوه ای برای سردرد مفید است و آیا صرفا میوه خوردن می تواند شدت درد میگرنی را کاهش دهد؟ باید بگوییم خیر. درمان میگرن نیاز به یک سری راهکارهای خاص دارد. در کنار رعایت سایر موارد شما می توانید میوه های را در برنامه غذایی خود و میان وعده ها بگنجانید.

برخی مواد غذایی مانند زنجبیل و آجیل می توانند به سرعت در کاهش درد میگرن موثر عمل کنند.

سخن پایانی

در مورد این سوال که چه میوه ای برای سردرد خوب است یک پاسخ جامع وجود دارد و آن هم مصرف میوه های آب دار بوده که شما می توانید آن ها را به راحتی از بازار تهیه نمایید. ولی در حالت کلی موثر ترین ماده برای درمان سردرد آب است. به همین دلیل است که میوه های آبدار برای درمان سردرد می توانند تا حدودی موثر عمل نمایند و وضعیت بیمار را تغییر دهند.