یافته های مطالعه جدیدی که منتشر شده است، نشان می دهد که نشستن و کار طولانی مدت ریسک مرگ به هر دلیلی و مرگ به خاطر بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد. بلند شدن و قدم زدن، ریسک مرگ و میر را کم می کند.

پیامدهای نشستن و کار طولانی مدت؛ پیش زمینه

در زندگی مدرن، سبک زندگی بدون حرکت و ساکن حسابی رواج پیدا کرده است. این روزها در بسیاری از مشاغل کارمندان فقط با پشت میز نشسته و کارهایشان را انجام دهند. اما آن ها از عوارض نشستن طولانی مدت غافل هستند.

در سال 2020، سازمان بهداشت جهانی در همین زمینه یک دستورالعمل منتشر کرد. به کارکنان توصیه شد که نباید مدت زیادی را یک جا بنشینند به این خاطر که پیامدهای ناخوشایند زیادی برایشان دارد.

به تازگی هم یک مطالعه دیگر در زمینه فعالیت های جسمی انجام شد و محققان به این نکته اشاره کردند که اگر فرد روزانه به یک اندازه مشخص فعالیت بدنی داشته باشد، از پیامدهای یک جا نشستن طولانی در امان خواهد بود.

پیامدهای نشستن و کار طولانی مدت

درباره مطالعه

محققان در این مطالعه قصد داشتند اثرات نشستن و کار طولانی مدت بر ریسک مرگ و میر به هر دلیلی و مرگ به خاطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را بررسی کنند.

481.688 شرکت کننده در این مطالعه حضور داشتند که هیچ کدام سابقه ابتلا به بیماری قلبی عروقی نداشتند. محققان برای مدت 12 سال، از سال 1996 تا 2017، شرکت کنندگان را زیر نظر داشتند.

در هر بار مراجعه، شرکت کنندگانی به سوالاتی درباره سوابق پزشکی و سبک زندگی خود جواب می دادند. بعلاوه، نمونه های بیولوژیکی برای آزمایش هم دریافت می شد. از شرکت کنندگان درباره مدت زمان فعالیت های بدنی شان هم سوال پرسیده شد.

یافته های مطالعه

حدود 60 درصد از شرکت کنندگان، برای انجام کار باید مدت طولانی می نشستند. حدود 10 درصد مدام در حرکت بودند و حدود 29 درصد هم هر از گاهی نشسته و هر از گاهی در حرکت بودند.

در طول این 12 سال، 26.257 نفر جان خودشان را از دست دادند. تقریبا 57 درصد از آن ها در دسته اول قرار داشتند: یعنی اکثرا باید نشسته کارشان را انجام می دادند. 5.371 نفر به خاطر بیماری های قلبی عروقی جانشان را از دست دادند که 60 درصد از آن ها هم اکثرا نشسته بودند.

سپس محققان فاکتورهای سن، جنسیت، میزان تحصیلات، سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و شاخص توده بدنی را هم در نظر گرفتند. در مقایسه با افرادی که در زمان انجام کار مدام در حرکت بودند، ریسک مرگ و میر به هر دلیلی و ریسک مرگ به خاطر بیماری قلبی عروقی به ترتیب 16 و 34 درصد در افرادی زیاد شد که مدام نشسته بودند.

محققان به یک یافته جالب دیگر هم رسیدند: افرادی که مدام نشسته بودند و به خاطر بیماری قلبی عروقی و هر دلیل دیگری جانشان را از دست دادند، مرد، زن، شرکت کنندگان جوان و بزرگسالان بالاتر از 60 سال بودند که هم سیگار می کشند و هم سیگاری نبودند و همزمان، به بیماری های مزمن مثل دیابت و فشار خون بالا هم مبتلا بودند.