مقاله ای به تازگی در یک ژورنال معتبر منتشر شده است که نشان می دهد محققان یک دستگاه تسهیل کننده مراقبت از راه دور همه جانبه مخصوص دیابتی ها تولید کرده اند. این مدل مجازی با نام کلینیک مجازی تخصصی دیابت یا VDiSC، مورد ارزیابی قرار گرفت.

این پلتفرم با برخورداری از نمایشگر مداوم قند خون به بیماران دیابتی در کنترل وضعیت کمک می کند. بعلاوه این پلتفرم در رابطه با پیامدهای مرتبط با دیابت خدماتی ارائه داده و با برخورداری از تکنولوژی به فرد در تصمیم گیری کمک می کند.

پیش زمینه

علاوه بر این که تعداد بیماران مبتلا به دیابت روز به روز در حال افزایش، به ازای هر 4.375 بیمار فقط یک متخصص غده وجود دارد. با این که گفته می شود نمایشگر مداوم قند خون مزایای بالینی زیادی دارد اما اکثر بیماران از آن استفاده نمی کنند.

فاکتورهای متعددی وجود دارند که مانع از توسعه و به کارگیری این تکنولوژی در درمان بیماران دیابتی می شوند؛ از جمله عدم استفاده آسان از این تکنولوژی، نبود کارکنان بخش پشتیبانی نمایشگر مداوم قند خون و تحت پوشش بیمه نبودن.

دیابتی ها؛ درباره مطالعه

محققان از طریق یک پرسشنامه در اینترنت مطالعات خود را انجام دادند. بیماران بستری شده در چندین مرکز درمانی آمریکا در بین سال های 2020 تا 2022 به این پرسش ها جواب داده بودند.

تمام بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و دیابت نوع دو که بیش از 18 سال سن داشتند و هر روز انسولین تزریق می کردند اما از نمایشگر مداوم قند خون استفاده نمی کردند، می توانستند به این پرسش ها جواب دهند. آن دسته از دیابتی ها که از این نمایشگر استفاده می کردند هم فقط در صورتی می توانستند در مطالعه حضور داشته باشند که میزان TIR آن ها 54 میلی گرم بر دسی لیتر باشد.

داشتن گوشی هوشمند و دسترسی به اینترنت هم از الزامات دیگر این مطالعه بود. اعضای تیم خودشان تمام وسایل مورد نیاز برای انجام این مطالعه، از جمله سنسورهای G6 را برای شرکت کنندگان ارسال کردند.

دیابتی ها

دیابتی ها؛ یافته های مطالعه

234 نفر در این مطالعه حضور داشتند که 123 نفر خانم بودند و 160 نفر دیابت نوع یک و 74 نفر دیابت نوع دو داشتند. متوسط مدت زمان ابتلا به دیابت در شرکت کنندگان 20 سال بود. 96 درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و 94 درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو برای مدت بیش از شش ماه از نمایشگر مداوم قند خون استفاده کردند.

99 درصد از شرکت کنندگان حس بهتری داشتند و صرف نظر از نوع دیابت، با کمک این دستگاه بهتر می توانستند بیماری خود را مدیریت کنند.

تعداد قابل توجهی هم گفتند با کمک این دستگاه بهتر می توانند عادت ها و انتخاب های غذایی خود را تغییر دهند.

نتیجه گیری

محققان به این نتیجه رسیدند که این مدل مراقبتی برای تمام بیماران مزایای بالینی دارد.

بعلاوه، حالا دیگر نیازی به مراجعه حضوری بیماران برای بررسی مشکلات مرتبط با این بیماری، مثل معاینه چشم و پا، نیست.