سرکه سیب به عنوان یک ماده غذایی چربی سوز شناخته می شود. اما باید در خوردن آن دقت کنید که آیا با مزاج قالب بدن شما سازگار است یا خیر. مزاج انسان در طب سنتی در 4 دسته سودا، صفرا، بلغم و دم تقسیم بندی شده است.

هر فرد برای اینکه سلامت کلی بدن خود را حفظ کند باید این 4 خلط را در بدن به حالت تعادلی حفظ نماید. همه آن ها برای بدن الزامی هستند اما گاهی اوقات یک یا چند مورد از آن ها از حالت تعادل خارج شده و در این حالت به اصطلاح می گوییم که فرد دچار غلبه مزاج شده است. غلبه سودا، غلبه صفرا، غلبه دم و غلبه بلغم باید به حالت تعادل برسند.

برای اینکه دچار غلبه مزاج نشوید ابتدا باید مزاج قالب خود را شناسایی نموده و سپس بر طبق مزاج خود تغذیه مناسبی داشته باشید. هر ماده غذایی دارای طبع خاصی است. طبع سرد و خشک، طبع سرد و تر، طبع گرم و خشک، طبع گرم و تر.

افراد نیز بر اساس طبع خود باید غذاهای متناسب با طبع خویش را مصرف نمایند.

طبع سرکه سیب در طب سنتی

سرکه سیب دارای طبع سرد و خشک بوده و می تواند برای افراد صفراوی مزاج مناسب باشد. صفرا و دم به ترتیب دارای طبع گرم و خشک و گرم و تر می باشند. اگر شما صفراوی مزاج هستید، باید ماده غذایی را مصرف کنید که طبع آن مواد، سرد و تر و سرد و خشک باشند. از آن جایی که طبع سرکه سیب سرد و خشک است و طبع افراد صفراوی مزاج نیز گرم و خشک است، پس با خیال راحت می توانید آن را میل کنید. پس سرکه سیب برای صفراوی ها مفید است. به عبارتی مواد غذایی متضاد با مزاج خود را مصرف کنید.

چه کسانی نباید سرکه سیب بخورند

  • برای افراد بلغمی مزاج و سوداوی مزاج که طبع سردی دارند خوردن سرکه سیب توصیه نمی شود.
  • افراد پیر و سالخورده
  • افرادی که بسیار لاغر هستند
  • کسانی که دارای ضعف اعصاب هستند و به بیماری های اعصاب مبتلا هستند.
  • کسانی که دچار سرفه های مزمن هستند
  • افراد مبتلا به افسردگی و ضعف حافظه یا بیماری های آلزایمر
  • افراد سوداوی و بلغمی مزاج نباید در دوران قاعدگی سرکه سیب بخورند. زیرا شدت دردهای قاعدگی افزایش می یابد و افراد دچار ضعف بدنی خواهند شد.
  • افراد مبتلا به اختلالات گوارشی و ضعف معده
  • افراد مبتلا به دیابت که داروهای درمان دیابت را مصرف می کنند
  • آقایانی که دارای ضعف جنسی هستند و از مشکلات جنسی رنج می برند، بهتر است که سرکه سیب را مصرف نکنند زیرا موجب اختلال در نعوذ خواهد شد.

رعایت دستورات بالا برای افراد صفراوی مزاج نیز ضروری می باشد.

طریقه مصرف سرکه سیب برای افراد صفراوی مزاج

سرکه سیب را نباید به شکل طبیعی آن مصرف نمود. بلکه باید آن را با آب ترکیب نمایید و بعد میل کنید.

بسته به نوع و موارد مصرف از 1 قاشق غذاخوری تا نصف استکان مصرف آن به صورت روزانه توصیه می گردد. البته باید آن را با آب ترکیب نمایید و بعد مورد مصرف قرار دهید. در غیر این صورت ممکن است معده شما ترش کند و یا با مشکلات گوارشی رو به رو شوید.

چه زمانی باید سرکه سیب مصرف کرد

بهتر است آن را به همراه غذا میل کنید. زیرا موجب هضم بهتر غذا می شود و روند هضم را بهبود می بخشد. اگر دچار غلبه مزاج صفرا شده اید و این مزاج بیش از حالت تعادلی در بدن شما وجود دارد، می توانید آن را مصرف کنید. سرکه سیب صفرای اضافی بدن را از بین می برد.

با سرکه سیب می توان سرکه انگبین درست کرد که مزایای بی شماری برای بدن دارد. در فصل تابستان افراد صفراوی بهتر است که سرکه انگبین را مصرف نمایند تا خلط صفرا حالت تعادلی خویش را حفظ نماید. سرکه انگبین را می توان به طرق مختلفی تهیه نمود که یکی از روش های آن استفاده از سرکه سیب، عرق نعناع و عسل می باشد.

سرکه انگبین را می توانید همانند شربت، با آب ترکیب نموده و میل نمایید. در حالت کلی مصرف سرکه سیب برای صفراوی ها مشکلی ندارد و اگر شخص مشکل خاص یا بیماری گوارشی نداشته باشد، خطری او را تهدید نمی نماید.