مقاله ای به تازگی منتشر شده است که ریسک ابتلا به سرطان سر و گردن با عادت به سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و الگوهای رژیمی را بررسی می کند.

چه عواملی باعث ابتلا به سرطان سر و گردن می شوند؟

در سال 2020 حدود 2.5 درصد در آمریکا به خاطر ابتلا به این سرطان جان خودشان را از دست دادند. سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی از فاکتورهای خطرناک در ابتلا به این بیماری هستند.

با این حال، هنوز مشخص نشده بود که این دو فاکتور با قسمت های دیگر سر و گردن چه ارتباطی دارند.

در مطالعات قبلی، محققان از داده های موجود استفاده کردند تا تاثیر مشروبات الکلی، استعمال تنباکو و رژیم غذایی بر ابتلا به این نوع سرطان خاص را بررسی کنند. اما برای تشخیص و شناسایی فاکتورهای خطرناک منحصر به فرد، باید مطالعه گسترده تری انجام می شد.

 سرطان سر و گردن

درباره مطالعه

محققان آمریکایی به منظور انجام این مطالعه، از شرکت کنندگان خواستند به چندین سوال جواب دهند. علاوه بر این، شرکت کنندگان باید به صورت حضوری هم مراجعه می کردند تا محققان بتوانند در زمینه سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و الگوهای رژیمی هم یک سری اطلاعات جمع آوری کنند.

سپس از این داده ها برای بررسی تاثیر این فاکتورها در ابتلا به سرطان سر و گردن استفاده کردند. از داده های مطالعات قبلی هم استفاده شد.

شرکت کنندگان همگی بین 55 تا 74 سال سن داشتند. برای هر فرد که به این سرطان مبتلا بود هم یک انسان سالم برای مقایسه در نظر گرفته شد.

یافته های مهم

هر چقدر که ریه ها به سر و گردن نزدیک تر می شدند، ریسک ابتلا به این سرطان به خاطر استعمال سیگار هم بیشتر می شد.

حنجره، حلق و حفره دهانی بیشترین نقش در افزایش خطر ابتلا به این سرطان را داشتند. این امر به خاطر الگوهای هوایی در هنگام استعمال سیگار بود؛ به این صورت که در هنگام سیگار کشیدن، دود سیگار از حفره دهانی به حلق و سپس به حنجره حرکت می کند. البته این یافته ها مهر تاییدی بر یافته های قبلی بود.

رابطه مهم تری که دیده شد، بین ریسک ابتلا به این نوع سرطان و سیگار کشیدن، مدت زمان و دفعات سیگار کشیدن مرتبط بود. در مقایسه با دفعات سیگار کشیدن، مدت زمان تاثیر بیشتری در افزایش ریسک دارد.

زیاده روی در مصرف مشروبات الکلی هم ریسک ابتلا به سرطان سر و گردن را زیاد می کند.

به گفته محققان، خوردن غذاهای سالم باعث کاهش قابل توجه ریسک ابتلا به این سرطان می شود. افزایش مصرف سبزیجات سبز و نارنجی رنگ، میوه ها و غلات سبوس دار، مساوی با کاهش ریسک ابتلا به این سرطان است.

این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که خوردن غذاهای فاقد سبوس، سیب زمینی و گوشت قرمز نمی تواند این ریسک را کم کند.

سرطان سر و گردن؛ نتیجه گیری

به طور کلی، ریسک ابتلا به سرطان سر و گردن به خاطر سیگار کشیدن، بیشتر قسمت های نزدیک به ریه را تهدید می کند.

مصرف مشروبات الکلی این ریسک را بسیار زیاد می کند. از طرف مقابل، خوردن غذاهای سالم یک گام مثبت در راستای کاهش این ریسک است.