کمتر از یک سال است که یک داروی جدید برای درمان دیابت کشف شده است به نام مونجارو. آن زمان هیچکس از وجود این دارو اطلاعی نداشت؛ تا این که مشخص شد مونجارو یکی از موثرترین داروهای کاهش وزن موجود در بازار است و به عنوان داروی لاغری می توان از آن استفاده کرد.

به گفته دکتر رشمی سریناث، دستیار پروفسور و مسئول برنامه مدیریت متابولیسم و کاهش وزن در دانشگاهی در نیویورک سیتی، “امروزه به داروهای جدیدتری برای کاهش وزن نیاز داریم زیرا همچنان شاهد روند صعودی تعداد مبتلایان به چاقی مفرط و اضافه وزن هستیم. این دو مسئله پیامدهای شدیدتری برای سلامتی دارند. داروهای فعلی می توانند حدود 10 درصد از وزن فرد را کم کنند اما نسل بعد از داروهای لاغری مانند تیرزپاتاید، مکانیسم بهتری در مبارزه با چاقی دارند.”

مونجارو چیست؟

داروی مونجارو که از نظر شیمیایی با عنوان تیرزپاتاید شناخته می شود، یک داروی تزریقی مخصوص درمان دیابت نوع دو می باشد. این دارو به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا رسیده است.

با این که ثابت نشده این دارو می تواند وزن را کم کند اما امروزه به طور گسترده با هدف لاغری مصرف می شود. در مطالعات بالینی صورت گرفته، مشخص شد افرادی که دچار چاقی مفرط بودند و این دارو را مصرف کرده بودند، کاهش وزن 20 درصدی یا بیشتر را فقط در عرض یک سال تجربه کردند.

به گفته دکتر رشمی سریناث، “این یافته ها نویدبخش هستند زیرا با این دارو نه تنها می توانیم دیابت نوع دو را درمان کنیم بلکه می توانیم قند خون و وزن را هم همزمان کنترل کنیم.”

داروی لاغری مونجارو

میزان مصرف داروی لاغری مونجارو

وقتی پزشک داروی مونجارو را برای درمان دیابت نوع دو تجویز می کند، دوز توصیه شده هفتگی برابر با 2.5 میلی گرم است. حداکثر دوز مصرفی هفتگی نیز 15 میلی گرم است.

عوارض جانبی داروی لاغری مونجارو

عوارض جانبی عمومی این دارو عبارت اند از:

عوارض جانبی شدیدی که مصرف این دارو به همراه دارد، شامل موارد زیر می شود:

  • کاهش قند خون؛
  • بروز واکنش های آلرژیک؛
  • اختلال کلیه؛
  • دردهای شکمی شدید؛
  • بروز مشکلاتی برای کیسه صفرا؛
  • ابتلا به پانکراتیت حاد؛
  • انسداد روده (یک عارضه جدی که زندگی فرد را به خطر می اندازد).

طبق توصیه پزشکان، افرادی که مشکلات شدید معده دارند نباید این دارو را مصرف کنند. با این که به ندرت پیش می آید اما مصرف این دارو باعث بروز مشکلات و بیماری های گوارشی شدید می شود؛ نفخ معده، حالت تهوع، استفراغ، درد شکمی، یبوست و بوی بد دهان از نشانه های ناشی از بروز مشکلات گوارشی هستند.

با مونجارو چقدر می توانید وزن کم کنید؟

با توجه به دوز مصرف، داروی لاغری مونجارو می تواند 15 درصد تا 26 درصد از وزن بدن را کم کند.

وزن شرکت کنندگانی که در این مطالعه حضور داشتند، در یک بازه 84 هفته ای بیش از 26.6 درصد کاهش یافته بود. البته محققان تغییرات زیادی در سبک زندگی این شرکت کنندگان نیز ایجاد کرده بودند؛ مثلا آن ها موظف به تبعیت از یک رژیم غذایی کم کالری بودند، باید به طور منظم ورزش می کردند و هر هفته در جلسات مشاوره حاضر می شدند.