بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، در خانم هایی که به اچ آی وی مبتلا هستند، برای پیشگیری از ابتلا به مالاریا در دوران بارداری می توان از روش DHA-PPQ استفاده کرد. این روش بی خطر و موثر است.

با کمک یافته های این مطالعه، می توان سالانه جان یک میلیون خانم مبتلا به اچ آی وی که در دوران بارداری به مالاریا مبتلا می شوند را نجات داد.

خانم باردار مبتلا به اچ آی وی و مالاریا؛ پیش زمینه

خانم های باردار بسیار مستعد ابتلا به عفونت مالاریا هستند. از همین رو، به خانم های بارداری که در مناطق مالاریا خیز زندگی می کنند، روش درمانی مبتنی بر سولفادوکسین و پیریمتامین توصیه می شود.

مشکلی که وجود دارد، اختلال این داروها با کوتریموکسازول است؛ کوتریموکسازول یک نوع آنتی بیوتیک است که به افراد مبتلا به اچ آی وی داده شده تا به عفونت های باکتریایی دیگر مبتلا نشوند.

به گفته یکی از محققان در این مطالعه، “روش موثری برای محافظت از جان افرادی وجود ندارد که بیشتر از همه در معرض ابتلا به عفونت مالاریا و مشاهده پیامدهای ناشی از آن هستند؛ یا به عبارت دیگر خانم های مبتلا به اچ آی وی که در دوران بارداری ممکن است به مالاریا هم مبتلا شوند.”

خانم باردار مبتلا به اچ آی وی و مالاریا

درباره مطالعه

هدف محققان از انجام این مطالعه، ارزیابی ایمنی و تاثیرگذاری دو داروی دیگر، یعنی دی‌ هیدروآرتمیزینین و پیپراکوئین (DHA-PPQ)، در پیشگیری از ابتلای خانم های باردار مبتلا به اچ آی وی به عفونت مالاریا است.

شرکت کنندگان این مطالعه، 600 خانم باردار بودند که آنتی بیوتیک کوتریموکسازول را مصرف کرده بودند و همزمان تحت درمان با داروهای ضدویروسی دیگر مخصوص اچ آی وی هم قرار داشتند.

محققان، شرکت کنندگان را به دو دسته تقسیم کردند: به یک دسته دو داروی دی‌ هیدروآرتمیزینین و پیپراکوئین و یک دسته دیگر دارونما داده میشد.

کاهش ریسک ابتلا به مالاریا

خانم هایی که دو داروی دی‌ هیدروآرتمیزینین و پیپراکوئین را دریافت کرده بودند، ریسک ابتلا به مالاریا در دوران بارداری در آن ها بسیار کمتر شده بود؛ تقریبا هشت برابر کمتر از شرکت کنندگانی که دارونما مصرف کرده بودند.

این دو دارو اثر خارق العاده ای بر روی خانم هایی داشت که همزمان تحت درمان با روش های ضدویروسی هم بودند. عارضه جانبی مهمی مشاهده نشد. علاوه بر این، دو داروی آزمایش شده تاثیری در انتقال اچ آی وی از مادر به نوزاد هم نداشتند.

به گفته یکی از محققان، “یافته های ما نشان می دهد که درمان مادران با دو داروی دی‌ هیدروآرتمیزینین و پیپراکوئین حتی در مناطق مالاریا خیز هم تاثیر خارق العاده ای دارد. با اضافه کردن این استراتژی به ابزارهای کنترل مالاریا، می توان سلامت هزاران مادر و نوزاد را تضمین کرد. این استراتژی به خصوص برای خانم های باردار ساکن صحرای آفریقا اهمیت بسزایی دارد. سالانه یک میلیون خانم مبتلا به اچ آی وی در آفریقا در دوران بارداری به مالاریا هم مبتلا می شوند.”