بر اساس یافته های یک مطالعه مهم و قابل توجه، تزریق اولین واکسن مالاریا برتر دنیا به نام RTS,S/AS01E به کودکان همراه با تجویز داروهای ضد مالاریا قبل از آغاز فصل بارش باعث کاهش قابل توجه میزان ابتلا به مالاریا و مرگ و میر ناشی از آن برای مدت بیش از پنج سال می شود. بیماری مالاریا سالانه جان بیش از چندین هزار کودک را می گیرد.

ترکیب واکسن و داروهای ضدمالاریا برای کاهش میزان مرگ و میر در کودکان

یافته های این مطالعه که در ژورنال بیماری های عفونی لنسنت به چاپ رسید، نشان می دهد که ترکیب واکسن و داروهای ضدمالاریا (مصرف داروهای ضدمالاریا یکی از دلایل اصلی سیاه شدن لب و کنار لب ها هستند) در مقایسه با روش های تک و جداگانه دیگر، میزان ابتلا به مالاریا را نزدیک به دو سوم در مقایسه کاهش می دهد؛ حتی میزان ابتلا به مالاریای حاد در کودکان و میزان مرگ و میر در نتیجه ابتلا به این بیماری نیز با این ترکیب کاهش می یابد.

این مطالعه از سال 2017 در دو کشور بورکینافاسو و مالی انجام شد (در هنگام سفر به این مناطق باید یک سری نکات بهداشتی را رعایت کرد)؛ میزان ابتلا به مالاریا در این دو کشور بسیار بالا است. بیش از 5.000 کودک برای مدت بیش از پنج سال زیر نظر محققان بودند.

این مطالعه زیر نظر دانشکده بهداشت و درمان طب گرمسیری لندن همراه با چندین موسسه علمی دیگر انجام شد.

به گفته بریان گرین وود، پروفسور طب گرمسیری بالینی در دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن، “علاوه بر یافته های این مطالعه که به خودی خود قابل توجه هستند، اکنون می توانیم بگوییم کودکانی که واکسن گفته شده را زده و همزمان دارو مصرف کردند، در کنار آن از پشه بند هم استفاده کردند، در دوره مطالعه تا 90 درصد بیشتر در برابر مالاریا مصون بودند. همین یافته نشان می دهد باید به ابزارهای متنوع پیشگیری از مالاریا دسترسی داشته تا میزان ابتلا و مرگ و میر در این مناطق فصلی را کاهش داد.”

مالاریا

در بسیاری از مناطق آفریقای سیاه (مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا)، پشه ها (خطرات نیش پشه و حشرات در بارداری) در سراسر طول سال مالاریا را منتقل می کنند. اما در بخش قابل توجهی از این قاره، انتقال بیماری به صورت فصلی بوده و اوج میزان ابتلا و نرخ مرگ و میر به فصل بارانی مربوط می شود. با وجود تلاش های زیاد و مستمری که در راستای پیشگیری از ابتلا به مالاریا انجام می شود، اما همچنان این بیماری سالانه جان ده ها هزار کودک را گرفته و تعداد بیشتری را راهی بیمارستان می کند.

موسساتی که در انجام این مطالعه نقش داشتند، می گویند از این پس نوبت سیاستمداران، قانون گذاران و خیرین است تا مطمئن شوند مردم مناطقی که مالاریا در آن ها به صورت فصلی در آن ها منتقل می شود، به این داروها و ترکیباتی دسترسی دارند که جانشان را نجات می دهد.

پروفسور گرین وود در ادامه صحبت هایش می گوید، “یافته های این مطالعه نشان می دهند وقتی از تمام ابزارهای موجود استفاده شود، به چه نتایج خیره کننده ای می توان دست یافت. البته هنوز باید ابزارها و روش های جدیدی کشف شده یا توسعه یابند تا پرونده مالاریا به کلی بسته شود.”

مالاریا؛ کلام آخر

گروهی از محققان و دانشمندان در چندین موسسه علمی لندن آخرین یافته های خودشان درباره بیماری مالاریا را منتشر کرده اند. جدیدترین واکسن موجود برای درمان مالاریا در کودکان RTS,S/AS01E است. این دانشمندان می گویند اگر از این واکسن همراه با داروهای ضدمالاریا در کودکان استفاده شود، هم می توان نرخ ابتلا و هم میزان مرگ و میر در نتیجه این بیماری را به طور قابل توجهی کاهش داد.

آن ها این مطالعه را بر روی بیش از 5.000 کودک در دو کشور بورکینافاسو و مالی برای مدت پنج سال انجام دادند. طبق گفته آن ها، در فصل بارانی در این دو کشور سالانه بیش از هزاران کودک به خاطر ابتلا به این بیماری جان خودشان را از دست داده و چندین هزار نفر راهی بیمارستان می شوند. آن ها می گویند اگر پزشکان برای درمان این کودکان از ترکیب واکسن و دارو استفاده کنند، می توانند جلوی این سیر در حال افزایش را بگیرند. البته آن ها در ادامه خاطر نشان می شوند که اگر می خواهیم مالاریا به کلی نابود شود، باید داروها و روش های درمانی جدیدی کشف شود.

دانشمندان می گویند از الان به بعد نوبت قانون گذاران، سیاستمداران و خیرین است. آن ها باید واکسن و داروهای لازم را در دسترس مردمان این مناطق قرار دهند.